Hulp gevraagd 3-phasen stappenmotor/Driver/Arduino

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Dec 2021, 11:44

Hulp gevraagd 3-phasen stappenmotor/Driver/Arduino

Berichtdoor Tim30 » 19 Dec 2021, 12:45

Hallo Allemaal,

Ik ben Tim en ben bezig met het bouwen van een CNC freesmachine. De basis is een Sarix X-Y-Z machine met goede geleiders en kogelomloopspillen. mechanisch is deze perfect op orde na wat klein onderhoud. Helaas was de computer van de machine kapot waardoor ik de elektronica opnieuw wil opbouwen. Er zitten encoders op die ik bewust nog even niet aansluit. Ik zou graag willen beginnen met de basis om de machine goed te kunnen laten bewegen. Ik maak gebruik van de stappenmotoren die er al op zaten, verder is de rest zelfbouw.

Wat heb ik gedaan:
- voedingen gemaakt.
- elke stappenmotor heeft zijn eigen voeding van 37v DC
- de arduino krijgt een voeding van 5v DC
- de eindschakelaars en de ventilatoren draaien op 12v. Deze pas ik pas toe als ik de eerste stap werkend heb --> de machine goed laten bewegen.

- 3 stuks 3-fase drivers gekocht (type: 3DM580S van het merk Cloudray) instelling --> Sw1 on Sw2 on Sw3 on Sw4 off Sw5 off Sw6 on Sw7 off Sw8 on
- Arduino Uno REV3 gekocht inclusief DIN Rail Pinout Breakout voor de Arduino Uno zodat ik schroefverbindingen heb.
- De stappenmotor is type: VRDM 364/50 LHA

in de bijlage heb ik een schema toegevoegd hoe ik het heb aangesloten. het enigste verschil is dat dit een schema voor een 2-fase stappenmotor is. In mijn situatie is dit U W V.
Ik werk met de GBRL software.

Nu mijn vraag:
1: ik krijg mijn stappenmotoren niet lekker draaiend. ik stoei met het aantal stappen per mm. deze heb ik al meerdere keren aangepast maar bij het aanpassen van deze waardes ($100 $101 $102) veranderd ook de snelheid van de stappenmotor en bij bepaalde waardes doet hij zelfs niets meer. Waar kan dit mogelijk aan liggen?
2: kan ik op deze manier van gebruik van Arduino --> drivers --> stappenmotoren het wel goed aansturen of mis ik componenten?

In de bijlage een aantal foto's van de gebruikte onderdelen / schema en machine. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Alvast bedankt,


Met vriendelijke groet,
Tim
Bijlagen
3.jpg
3.jpg (88.88 KiB) 4678 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (47.43 KiB) 4678 keer bekeken
6.jpg
aansluit schema
6.jpg (93.2 KiB) 4678 keer bekeken

Advertisement

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Hulp gevraagd 3-phasen stappenmotor/Driver/Arduino

Berichtdoor ctunes » 19 Dec 2021, 22:11

Hallo Tim,

dank dat je denkt dat wij je kunnen helpen.

Vooralsnog komt je vraag over als de volgende mop:
"Dokter, het doet altijd pijn als ik thee drink"
- "Heeft U al eens geprobeerd zonder lepeltje te drinken?"

::

Heb je GBRL reeds om advies gevraagd?
(Of verwijzen die je naar dit forum?)

Hoe dan ook: zonder jouw project volledig te begrijpen, kunnen wij nauwelijks behulpzaam zijn.

Sorry.

Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Dec 2021, 11:44

Re: Hulp gevraagd 3-phasen stappenmotor/Driver/Arduino

Berichtdoor Tim30 » 20 Dec 2021, 19:45

Hallo,

Ja dat dacht ik mogelijk aangezien ik ook een Arduino als basis gebruik.
Het was in ieder geval geen grap.

toch bedankt voor de reactie dan ga ik verder kijken.

Groeten Tim

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp gevraagd 3-phasen stappenmotor/Driver/Arduino

Berichtdoor shooter » 25 Dec 2021, 14:49

Kijk vooral naar de tijd dat een puls aan is, want de pulstijd is natuurlijk belangrijk, en ja het lijkt allemaal goed aangesloten dus verder puzzelen. net als de pauzetijd trouwens dus wellicht een weerstand van pin naar gnd leggen. je kunt ook een led erbij zetten dan zie je gelijk of de uitgang goed gaat. Probeer het eerst zonder grbl dus gewoon een puls tijd met blink.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 27 Dec 2021, 22:22

Re: Hulp gevraagd 3-phasen stappenmotor/Driver/Arduino

Berichtdoor adcnc » 28 Dec 2021, 00:18

Met die componenten moet het toch lukken ?
Een schema tekenen helpt ook. 3 fase U-V-W maar er komen geloof ik meer dan 3 draden uit de motor ?

met: sw6 sw7 sw 8 stel het aantal stappen per omwenteling in van de motor.
$100 -$101 - $102 stappen/mm
met de F (feed) G-code stel je de snelheid in. dus bijv.: F400X60Y40 --> snelheid 400 mm/min - X 60 mm - Y40 mm

Als je het gaat inbouwen zou ik afgeschermde kabel gebruiken.
met die pulsen weet het maar nooit.

Ik heb een machientje op GRBL en UGS werken. ( nano - BOB - drivers - motoren)

GRBL handelt de G-code af in de Arduino die moet je aansturen via je PC met een G-code sender.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Hulp gevraagd 3-phasen stappenmotor/Driver/Arduino

Berichtdoor ctunes » 29 Dec 2021, 01:05

Hallo Tim30,

Ik heb ondertussen maar eens een modern woordenboek aangeschaft, en weet nu min of meer waar jij het over hebt.
Maar zelfs dat helpt mij niet een oplossing voor jouw probleem te vinden.

Toon mij de G-code van je arduino: en ik vertel je waar, en of, er "bugs" in zitten.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten