Puls detectie en hoog of laag detecteren

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 37
Geregistreerd: 16 Jun 2016, 21:23

Puls detectie en hoog of laag detecteren

Berichtdoor john33 » 26 Jul 2021, 19:15

Met behulp van blink without delay laat ik een pin (10) elke 10 seconden 1 seconde hoog worden.
De 5 volt van pin 10 voed dan een apart printplaatje waar 3 schmitt triggers op zitten.
Op de ingangen van de triggers zitten 3 meetprobes om een bepaalde waterstand te detecteren.

Om electrolyse te voorkomen laat ik dus 1x per 10 seconden even een gelijkstroom door het water lopen.

De output komt binnen op pin 3,4 en 5.
Dus elke 10 seconden komt er 1 seconde lang een hoog of een laag binnen op de pinnen 3,4 en 5.

Als ik nu simpel Arduino laat kijken naar de status van pinnen 3, 4 en 5 en ik koppel daar een actie aan dan zal de actie alleen de ene seconde uitgevoerd worden.
En dat is niet de bedoeling.

Ik zoek naar een manier dat Arduino kijkt naar de status van de pinnen, en dat als bijvoorbeeld 1 probe droog komt te staan dit gezien wordt en dan een actie wordt uitgevoerd, net zolang totdat de probe weer nat wordt (pomp moet gaan lopen).
In de tussentijd zullen de ingangen elke 10 seconden hoog of laag worden.
Arduino moet de laatste status onthouden, actie uitvoeren en stoppen als de status veranderd.

Ik dacht het met een toggle functie klaar te hebben maar dat werkt niet goed, hoog wordt laag en laag wordt hoog, daar heb ik dus niets aan.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Puls detectie en hoog of laag detecteren

Berichtdoor Gij Kieken » 26 Jul 2021, 19:44

Wat heb jezelf al geschreven?
Misschien heeft dit een lichtpunt op je doel. <https://www.teachmemicro.com/arduino-state-machine-tutorial/>

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Puls detectie en hoog of laag detecteren

Berichtdoor shooter » 28 Jul 2021, 20:08

De stroom is zo klein dat je geen last hebt van elektrolyse, dus dat zal geen probleem zijn, maar je kunt gewoon elke 10 seconden even aanzetten en meten en het resultaat opslaan in een variabele. En je meet dus 0.5 seconde nadat je de stroom op het spul hebt gezet.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 37
Geregistreerd: 16 Jun 2016, 21:23

Re: Puls detectie en hoog of laag detecteren

Berichtdoor john33 » 28 Jul 2021, 21:58

Gij Kieken schreef:Wat heb jezelf al geschreven?
Misschien heeft dit een lichtpunt op je doel. <https://www.teachmemicro.com/arduino-state-machine-tutorial/>


De FSM en de Finitestatemachine library's zijn 2 drama's.
Zelfs de voorbeelden werken niet allemaal.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Puls detectie en hoog of laag detecteren

Berichtdoor Gij Kieken » 28 Jul 2021, 22:07

Zeg wat er niet werkt en plaats je sketch anders is het koffie dik kijken voor de mensen die willen reageren.

Berichten: 37
Geregistreerd: 16 Jun 2016, 21:23

Re: Puls detectie en hoog of laag detecteren

Berichtdoor john33 » 28 Jul 2021, 22:07

shooter schreef:De stroom is zo klein dat je geen last hebt van elektrolyse, dus dat zal geen probleem zijn, maar je kunt gewoon elke 10 seconden even aanzetten en meten en het resultaat opslaan in een variabele. En je meet dus 0.5 seconde nadat je de stroom op het spul hebt gezet.


Kijk, dat wilde ik horen.
Dan ben ik terug bij af, ik heb een werkende sketch maar iemand zei dat elektrolyse een probleem zou kunnen worden.
Dan ga ik niet moeilijk doen en de status vanuit de triggers direct uitlezen en Arduino daarmee de pomp aan laten sturen.

Ter info:
Het is om van een RC stoomsloep de stoomketel te automatiseren.
De waterstand moet binnen 2 voelers blijven in de ketel, dus moet een pomp aangestuurd worden.
Met een NTC zet ik temperatuur om in stoomdruk, als de druk dichter bij de maximale druk komt moet de gaskraan dichter worden gezet.
Ook zit er een vlam bewaking in dat mocht de brander uitwaaien dat dan de gaskraan dicht wordt gezet..
Dan kan ik me concentreren op het varen en hoef ik niet elke 5 minuten naar de kant om de ketel te checken.

Ik zal binnenkort mijn sketch er op zetten.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Puls detectie en hoog of laag detecteren

Berichtdoor Gij Kieken » 28 Jul 2021, 22:15

Plaats maar een overdrukventiel en een droog kook veiligheidsthermostaat ook.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Puls detectie en hoog of laag detecteren

Berichtdoor shooter » 30 Jul 2021, 17:04

Een gewichtbelaste overdrukklep mag niet elektrisch maar moet altijd mechanisch zijn.
Je kunt er wel vlambewaking opzetten, maar dan kan er ook een ontsteker op om het weer aan te steken, dan heb je ook een naaldafsluiter nodig voor de brandstof.
De niveau kun je ook bewaken met je temperatuurvoelers 1 onderaan en 1 op de uitlaat, stel het in op bijvoorbeeld 10 Celsius verschil.
droogkook doe je als de onderste een hogere temperatuur aanwijst dan de bovenste.
af en toe ook wat ketelwater spuien want anders loopt het kalkgehalte hoog op.
en ja ik kom graag een keer kijken.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 37
Geregistreerd: 16 Jun 2016, 21:23

Re: Puls detectie en hoog of laag detecteren

Berichtdoor john33 » 12 Feb 2023, 11:58

Het project heeft even stil gelegen wegens andere proiriteiten...
@Gij Kieken: er zit een veiligheidsklep op, deze opent bij 2,5 bar.
de droogkook beveiliging is middels de 2 "voelers" die de waterstand detecteren en daarmee een pomp aansturen.
Mocht de koudwatertank leeg zijn zit hier ook een voeler op, een acoustich alarm zal dan klinken, dan heb ik nog zeker 5 minuten om weer nnar de wal te komen.

@Shooter:
het idee is prima, perfect zelfs, alleen de ruimte om dit allemaal in te bouwen is wel een dingetje.

Ik heb reeds een gasregelventiel gemaakt, een servo stuurt deze aan, hoe hoger de druk, hoe minder gas naar de brander.
De vlam bewaking is primair voor als de brander onverhoopt uitwaait oid, dan moet het gasregelventiel dicht.
Herontsteking zou kunnen maar dat is iets voor later misschien.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten