Arduino en Rocrail

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 14:32

Arduino en Rocrail

Berichtdoor Teddin » 26 Feb 2021, 16:43

Hallo, ik ben nieuw op dit forum.
Mijn hobby is modelspoorbouw en daarbij voornamelijk interesse in de technische mogelijkheden.
Mijn baan bevat Märklin M-rail, een CS2 centrale en diverse decoders voor bezetmelding en bedienen van wissels en seinen.
De baan is aangesloten op Rocrail en daarmee kan ik de treinen zowel handmatig als ook half- en automatisch laten rijden.

Ik ben me nu aan het verdiepen in de mogelijkheden van de Arduino i.c.m. Rocrail.
Maar ik weet te weinig van electronica om direct oplossingen aan te dragen. Ben wel leergierig in deze.

Nu mijn probleem.
Het is me gelukt om een DCC++ centrale te bouwen met een Arduino Mega 2560 en een motorshield Deek-Robot.
De software via: https://dcc-ex.com/download/commandstation.html

In Rocrail kan ik deze centrale gebruiken en mijn trein laten rijden. Ook melders zijn aan te sluiten.
Maar met het aansluiten van de wissels loop ik tegen het probleem., dat de spanning niet hoog genoeg is om de wissels (met spoelen) te schakelen. Ca. 18VDc nodig.
Ik heb de wissel via een decoder aangesloten, zoals ook bij mijn CS2 centrale.
Mijn bedoeling is nu om een 2_Relay Module, type 2PH63091A, te gebruiken, maar de kennis, hoe, ontbreekt me.
Iemand een mogelijke oplossing?? Bvd.
Met vriendelijke groet,
Teddin

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino en Rocrail

Berichtdoor shooter » 26 Feb 2021, 16:54

Ja dat kan heel goed met die 2ph relais, de voeding daarvan is 5 Volt, die je direct van een voeding af moet halen je kunt wel de arduino er ook mee voeden hoor, (er is namelijk wel 5 Volt op je arduino aanwezig via een spanningsreglaar maar die kan maar beperkt voor relaisvoedingen gebruikt worden.net zoals je shield die je ook extern moet voeden.
op al die relais dingen zit of een optocoupler of een FET voor voldoende power te geven aan de spoel. Maak het eerst maar eens met een relaissetje, wel even opletten want vaak gaat het relais aan als je er 0 Volt opzet en uit als je er 5 Volt opzet. dat heet sinken dus LOW is aan (je mag in je programma ook #define aan LOW gebruiken.
en ben heel benieuwd als het lukt, kom graag een keer kijken hoor.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: Arduino en Rocrail

Berichtdoor Frits1956 » 27 Feb 2021, 10:51

Wellicht is Werkplaats Museum Transit Oost te Winterswijk ook leuk om eens te bekijken. Wij hebben daar een grote modelbaan waarop we momenteel bezig zijn delen van de baan middels analoge besturing trajectjes te laten rijden. Dit doen we om interactie met de jeugd (tot 80+ :D) te krijgen.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten