Hulp nodig, complete nieuweling...

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 Feb 2021, 08:36

Hulp nodig, complete nieuweling...

Berichtdoor DRENT » 20 Feb 2021, 13:58

Hoi,

Ik ben Daniel, en ik wil wat.
Ik heb nog nooit iets met Arduino gedaan, maar ben nu aan een project bezig waarbij ik denk dat Arduino de oplossing is.
Ik wil graag weten of wat ik wil met Arduino mogelijk is.
Hoe moeilijk het is (moeilijkheidsgraad is een relatief begrip, snap ik wel, maar er vanuit gaande dat ik nul ervaring heb met het programmeren van wat dan ook)

Het gaat om het volgende:

Ik wil twee producten automatisch mengen, en bijvullen dmv gewicht. De Arduino moet de load cell waarden in de gaten houden, en bij een waarde (gemengd product bijna op) het volgende doen:
Reeks 1:
1, relais 1 aan. Dit is het roer systeem
2, relais 2 aan, totdat de load cell een waarde overeenkomstig met het gewenste niveau heeft. Dit vult het reservoir met component A (water)
3, relais 3 aan, totdat de loadcell een nog hogere waarde aan geeft, Dit vult het reservoir met component B (een poeder)
4, relais 1 na 15 seconden nadat relais 3 uit is weer uit.

Dan nog wat meer.
De hoeveelheid B moet verstelbaar zijn, met een weergave die mij verteld hoeveel (liefst vertaald in grammen) B er bij de ingestelde hoeveelheid A gemengd wordt.
Als relais 2 of 3 gedurende een langere periode dan 15 seconden aan zijn zonder dat de ingestelde waarde wordt bereikt, moet er nog een relais aan dat een alarm inschakelt.

Dan, één maal per 12 uur, een andere reeks.
Reeks 1 op pauze.
Relais 4 aan, dit leegt de mengbeker.
Relais 4 uit na 10 seconden.
Relais 2 aan, tot een instelbare waarde uit de load cell bereikt is. Dit vult de mengbeker met water, tot een hoger niveau.
Relais 1 aan, gedurende 1 minuut. Dit reinigt de beker.
Deze reeks nogmaals.
Dan relais 4 weer 10s aan, dit ledigt de mengbeker.

Dan na deze reeks, moet het systeem de waarde van de load cell op 0 zetten (want de megbeker is schoon en leeg) en vervolgens reeks 1 weer 12 uur lang aan zetten.

Dus....

Er wordt water en poeder gemengd, in vaste verhouding
Het mengsel wordt langzaam opgemaakt, in een niet regelmatig of voorspelbaar tempo.
Er wordt meer mengsel gemaakt zodra het nodig is.
Alarm bij toevoer probleem van water of poeder.
Twee keer per dag een reinigende cyclus.
De waarde voor poeder gewicht moet verstelbaar zijn, zodat de mengverhouding nauwkeurig geregeld kan worden.

Kan dit?
Is het moeilijk?
Is er iemand die mij hier mee kan helpen (of het volledig voor mij coderen)
Ik ben best bereid om voor geleverde diensten te betalen maar heb slechte ervaringen met sites als fivr (SP?) freelancer etc.

Vragen en suggesties van harte welkom!

Groeten uit Drenthe!

Advertisement

Berichten: 4
Geregistreerd: 20 Feb 2021, 08:36

Re: Hulp nodig, complete nieuweling...

Berichtdoor DRENT » 20 Feb 2021, 19:09

Vergeten te vermelden: als ik hier niet aan het goede adres ben, zouden suggesties over waar ik ontwerp diensten zoals beschreven tegen betaling kan verkrijgen ook van harte welkom.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp nodig, complete nieuweling...

Berichtdoor shooter » 21 Feb 2021, 21:28

Dit kan je prima zelf maken hoor, zelfs al heb je helemaal geen ervaring het is een mooi leer om dit voor jezelf klaar te spelen hoor. Je bent trouwens goed bezig met de beschrijving, zet de diverse recepten een in een schema. Zorg dat je weet hoe de timer werkt met blink without delay.
en dan is het een kwestie van naar je loadcel of een tijd kijken voor de volgende actie. De loadcel zet je in een aparte functie die je telkens even aanroept vanuit de loop, er bestaan vele libraries voor allerlei functies hoor even zoeken dus.
simuleer eerst maar eens met een paar ledjes op de uitgangen dat werkt het snelst.
zorg wel dat je de relaisblokken op een aparte voeding zet want de arduino kan dat niet trekken.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 20 Feb 2021, 08:36

Re: Hulp nodig, complete nieuweling...

Berichtdoor DRENT » 22 Feb 2021, 08:31

Dank voor je reactie Paul.
Ik denk dat ik zoiets wel kan (want ik heb het nog nooit gedaan, dus waarom zou ik het niet kunnen?).
Ik heb alleen geen idee waar te beginnen!
Als ik op de interwebs kijk, zijn er al 999miljoen (groffe schatting) verschillende Arduino systemen te koop.
En zonder ervaring heb ik geen idee wat ik nodig heb.
Zie mij een beetje als een holbewoner in een computer winkel...

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp nodig, complete nieuweling...

Berichtdoor shooter » 22 Feb 2021, 15:52

ik zou beginnen met een simpele NANO die kun je op een experimenteerbordje doen en dan met draadjes lekker proberen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 20 Feb 2021, 08:36

Re: Hulp nodig, complete nieuweling...

Berichtdoor DRENT » 23 Feb 2021, 12:20

Ik heb een starter setje onderweg, en ga een poging wagen...

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten