Quick fix hulp

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 Nov 2020, 19:58

Quick fix hulp

Berichtdoor yvaneke580 » 16 Nov 2020, 20:08

Hoi!

Voor een probleem op het werk wil ik met arduino een oplossing creeëren. Ikzelf ben net nieuw in het werken met arduino maar zou graag snel een oplossing willen maken.

Het doet hem voor omtrent een knop die moet ingedrukt worden om een toestel in dienst en uit dienst te zetten.

Ik zat eraan te denken om een arduino uit te rusten met een motor en deze te bedienen op afstand met een IR controller.
Dus bij het indrukken van een knop op de controller zou de motor een kwartslag of dergelijke moeten maken om de knop een keer in te drukken.

Nu omdat ik snel wil gaan vroeg ik mi af of jullie mij kunnen helpen met de juiste tools te vinden. Ik wil het zo klein mogelijk maken en het zou een batterij moeten hebben als voeding.

Kunnen jullie mij hints of tips geven van wat ik het beste aanschaf voor dit ?

Dank je!!!!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Quick fix hulp

Berichtdoor Koepel » 17 Nov 2020, 02:13

Heb je kennis van programmeren en elektronica ?

Die batterijen maakt het lastig, is dat echt nodig ?
Hoe groot of hoe zwaar is die knop ?
Kun je er meer over vertellen ? Wat voor apparaat is het ?
Tot welke afstand wil je het bedienen ?

Ik zit te denken aan een Arduino Uno met een IR ontvangen en een servo motor.
Uno: https://www.bitsandparts.nl/product/FUNDUINO_ARDUINO_UNO_R3.
IR: https://www.kiwi-electronics.nl/df-dfr0107.
Servo: https://www.kiwi-electronics.nl/df-ser0043.
Die links hierboven is hobby-kwaliteit. Het is niet geschikt voor een industriële omgeving of hoge of lage temperaturen.

Wij gaan de code niet voor je schrijven, tenzij iemand je kan vinden die dat (tegen betaling) voor je wilt doen.

Alternatieven:
- De afstandsbediening met 433MHz.
- Een relais in het apparaat inbouwen parallel met de schakelaar.
- Een zender-ontvanger combinatie zonder Arduino: https://www.bitsandparts.nl/RF/RF-Afstandsbediening-Zender-universeel-433MHz-2-kanaals-+-ontvanger-relais/p1898574.
- Een touwtje met een hefboom.

Berichten: 2
Geregistreerd: 16 Nov 2020, 19:58

Re: Quick fix hulp

Berichtdoor yvaneke580 » 17 Nov 2020, 07:59

Dank je voor je respons!

Ik heb al enige kennis met programmeren en elektronica. Het schrijven ervoor verwacht ik niet, ik wil rap aan de slag kunnen dat is het.

De batterijen zijn echt nodig omdat er geen andere voeding aanwezig is rondom.

Het probleem is een overweg van de treinen. Deze overweg moet worden geactiveerd door een drukknop.
Maar tijdens de werkzaamheden moeten wij oftewel telkens stoppen en deze activeren of deactiveren wat een gek werk is want we moeten daar veel langs. Oftewel moeten we een extra man hebben die daar de knop bediend wat ook gek is.

De drukknop heeft een diameter van 2 a 3 cm en is niet zo heel zwaar op in te drukken.
Maar het bevinds zich in een krap kastje.vandaar dat ik met zo klein mogelijke onderdelen wil werken.
De afstand voor te bedienen zou tot max 20 a 30m zijn.

Dank je voor de onderdelen suggesties!

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Quick fix hulp

Berichtdoor Koepel » 17 Nov 2020, 10:43

Arduino wordt vooral gebruikt voor hobby en om te leren programmeren. Bijvoorbeeld voor een modelbaan met treintjes.
Voor de Arduino zijn de meest gangbare afstandsbedieningen tot ongeveer 10 meter. Dus zelfs voor een eenvoudige test is die 30 meter al lastig. Een kabel van 30 meter lijkt me dan eenvoudiger en betrouwbaarder. Het wordt nog betrouwbaarder door de Arduino weg te laten.

Om het te doen zoals jij in gedachten hebt is professionele apparatuur nodig.

Zonder de Arduino kan het misschien ook betrouwbaar zijn. Met alleen een accu, een knop, een lange kabel en een actuator.
Misschien weten anderen wat als actuator gebruikt kan worden.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Quick fix hulp

Berichtdoor shooter » 17 Nov 2020, 15:58

Bij een overweg ken je gebruik maken van het feit dat de wielen een kortsluiting maken tussen de spoorstaven, het is dan nodig om de beide spoorstaven een beetje te isoleren. Als er geen spanning in de buurt te maken is gebruik dan een accu. In het begin zet je dan een knipperlicht aan, en als uitbreiding kun je een ahob maken met servo of gewone elektromotoren etc. Wat is de schaal van de treintjes?
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Quick fix hulp

Berichtdoor Koepel » 17 Nov 2020, 18:48

shooter, volgens mij 1:1

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten