Drone maken en programmeren

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Sep 2020, 12:51

Drone maken en programmeren

Berichtdoor Allo058 » 08 Sep 2020, 13:35

Goeiedag allemaal!

Voor één van mijn opdrachten vanuit school ben ik de aankomende maanden bezig met een drone. Deze ga ik zelf bouwen, maken en programmeren. En als het lukt ook een app voor smartphone erbij voor besturing. De bedoeling is een tricopter, quadcopter of hexacopter; dus 3, 4 of 6 armen. Dit staat (nu) nog open.

Op dit moment heb ik een lijst van onderdelen die ik wil gaan gebruiken. Nu is mijn vraag of deze compleet is, of ik nog dingen mis of mogelijk twee componenten met eenzelfde functie erin heb staan (waarvan ik er dus maar één nodig ga hebben). Hier de lijst:
- Arduino Uno R3 (of toch de Nano..) Beide boards heb ik in bezit dus deze beslissing is voor later
- HC-05 bluetooth module, voor communicatie met smartphone (beperkt bereik qua afstand)
- ESC’s (electronic speed controller) om de motoren mee in bedwang te houden
- Motoren (borstelloos, waarschijnlijk 930 kV. Doel is niet racen, maar stabiel werken en vliegen) en propellors
- Power Distribution Board (voeding vanaf LiPo naar dit board om vervolgens de ESC’s aan te sturen)
- LiPo batterij (1800 mAh, XT60 plug, 3s, 60c)
- Breadboard, want ik ga eerst testen zonder direct alles te gaan solderen.
- CC3D module (flight controller) met OP GPS module
- MPU-6050 als gyro en accelerometer
- Radio systeem (6 kanalen, 2.4 GHz) met transmitter voor verzenden van acties en bijbehorende arduino component als receiver voor aansturing van ESC’s en motoren.
- (Optioneel: DHT-11 sensor voor bijhouden temperatuur/luchtvochtigheid)
- (Optioneel: Camera module)
- Jumper wires, duh. Bijna vergeten te vermelden ook al is dit een logisch onderdeel

VRAGEN:
- Lijkt deze lijst compleet, als het gaat om puur vliegen van een drone?
- moet er voor de camera ook een module voor opslag van foto’s of video’s geplaatst worden, of kan dit ook naar de telefoon verstuurd worden, of weet iemand hoe dit zit?
- Heeft er iemand ervaring met het bouwen van drones of soortgelijke producten, of verstand van radio controlling?
- Moeten er ergens weerstandjes/diodes/(mos)fets geplaatst worden, naar jullie inzicht? Als ik verschillende stroomschema’s bekijk van internet voor radio-controlled arduino projecten maken er maar weinig mensen gebruik van zulke componenten, maar dit vroeg ik me dus af.

Op dit moment kan ik nog niet gaan bouwen en programmeren voor de drone, daar ga ik binnen een maand aan beginnen. Maar ach, te vroeg vragen kan geen kwaad lijkt mij. Eerst moet ik nog veel voorbereidingen treffen en onderzoek doen.

Ik heb wel enige ervaring met Arduino, maar niet echt met motoren en radio-kanaal besturingen. Veel gewerkt met licht, geluid, servo’s, steppers, drukknoppen en potmeters. Heb thuis een hele voorraad aan Arduino spullen liggen. Het programmeren vind ik altijd leuk om uit te zoeken en te combineren en verbeteren (ondanks alle fouten, daar leer je tenslotte van).

In ieder geval, ik hoor graag naar jullie meningen, inzichten en tips! Dit forum onderwerp zal ik over een tijdje updaten met mijn proces van mijn drone, misschien wel leuk.

Alvast bedankt!
-Allo058

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Drone maken en programmeren

Berichtdoor shooter » 08 Sep 2020, 15:36

Ga eens kijken of je een paar mensen kunt vinden die het al doen er zijn speciale drone clubs, met wedstrijden en al.
Je lijst lijkt compleet, ik zou voor de nano kiezen, maar ook een dedicated bord is handig want dat bespaart gewicht.
sensoren pas later en camera los, eventueel met een SDkaart, want dat kan toch niet in een arduino.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Sep 2020, 12:51

Re: Drone maken en programmeren

Berichtdoor Allo058 » 21 Sep 2020, 17:50

Inmiddels heb ik al aardig wat voor-onderzoek kunnen doen, en ben ik (bijna) toe aan het programmeren.
Ik heb twee opties:
- werken met een CC3D flight controller met gps (staat bijna helemaal los van arduino, tenzij ik hieraan een HC-05 module zou hangen),
- een MPU-6050 controller aan een arduino Nano hangen met meer programmeren.
Ik wil beide opties nog even openhouden voor wat de keuze gaat worden, maar ik heb wel een vraag hierover.

Zou iemand de twee schema's kunnen controleren? :?:
(Oei, ik kan geen bestanden van 700 kB uploaden.. En zodra ik ze verklein zijn ze niet meer lees/zichtbaar..)
Link naar twee foto's die ik hieronder had willen plaatsen staan in deze post: https://anouskalooijen.blogspot.com/2020/09/tijdelijk.html

Over de MPU-6050:
Ik WEET dat er iets niet klopt. De power distrubution board heeft voeding nodig van de LiPo batterij, maar deze zou tegelijkertijd ook op de V-in port aangesloten moeten worden.. Toch?
Neem aan dat ik deze niet zomaar kan opsplitsen. Of kan ik deze loshalen van de V-in en alleen als voeding op de power distribution kunnen zetten? Dus maar één aansluiting: LiPo naar power distribution (en natuurlijk naar Ground)
(Voor schema van LiPo op de power distribution ipv V-in: zie schema van CC3D module geeft aan wat ik bedoel).

Over de CC3D module:
Deze zou moeten kloppen - module is in ieder geval aangesloten zoals het zou moeten volgens de infographics en informatie van internet.
Maar mocht er toch ergens nog een fout in zitten hoor ik dit zeker graag!


Ik hoor graag of iemand mij meer kan vertellen over de aansluiting van de LiPo in het schema van de MPU-6050, en of er in een van beide of allebei de schema's ergens nog fouten zitten.
Alvast bedankt! :D

(PS ik heb rondgekeken naar droneclubs, en ook enkele groepen en sites, welke ik ben gaan volgen. Tot nu toe handige info, thanks nog voor de tip!)

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten