automatische plantensproeier

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Nov 2019, 19:14

automatische plantensproeier

Berichtdoor Vincent Van Tillo » 21 Jan 2020, 19:30

Beste,

voor een groepswerk gaan wij een project maken, een automatische plantensproeier.
Ik heb hier wat aan gewerkt, maar ik loop vast bij het gebruik van een relais. De bedoeling is wanneer een lichtsensor de lichtsterkte meet zal de lamp branden als het te donker is. wanneer een vochtigheidssensor meet dat de bodem te droog is zal de een signaal gestuurd worden om de pomp in de gang te zetten. hier komt dan een relais.
hieronder mijn ontwerp op tinkercad: https://www.tinkercad.com/things/9UIV4NPCiez

Alvast bedankt voor uw reactie.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: automatische plantensproeier

Berichtdoor Koepel » 22 Jan 2020, 08:16

Een ledje heeft altijd een weerstand nodig. Het is een soort diode, en een weerstand is nodig om de stroom te begrenzen.
Een pin van de Arduino Uno kan 20 mA leveren. Dat is te weinig voor een gewoon relais. Dan heb je een transistor nodig.
Meestal wordt bij een Arduino een relais-module gebruikt waar al een transistor op zit, maar bij Tinkercad zit nog geen relais-module.

Wat hieronder staat werkt.
Bijlagen
plantensproeier.png
plantensproeier.png (57.27 KiB) 6979 keer bekeken

Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Nov 2019, 19:14

Re: automatische plantensproeier

Berichtdoor Vincent Van Tillo » 24 Jan 2020, 00:01

Ik heb nagemaakt wat u had gemaakt, alleen werkt het niet bij mij, het zal aan de code te liggen hebben denk ik
https://www.tinkercad.com/things/ijn29AdPSLW

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: automatische plantensproeier

Berichtdoor Koepel » 24 Jan 2020, 01:15

Zeg maar gewoon "je" hoor.
Het gaat er niet om dat je het na kunt maken, het gaat er om dat je het begrijpt.

Ik had de GND draden zwart en de 5V draden rood. Dat maakt het duidelijker.

Bij de rechter schakelaar zit er een draad scheef. Vanaf de GND loopt er een groene draad naar de middelste poot van de schakelaar. Zet die even goed. Klik op die draad, als je een wit puntje ziet aan het eind van de draad, dan kun je dat punt verleggen.

De weerstanden zijn 20 MΩ, dat is veel te veel.
Maak de weerstanden voor de leds bijvoorbeeld 330 Ω.
Maak de weerstand bij de transistor bijvoorbeeld 1 kΩ.

Als in het "echt" iets niet werkt, dan kijk je met een multimeter wat er aan de hand is. Dan kan ook in Tinkercad.
Op het plaatje zie dat ik de rechter schakelaar heb omgezet, en dat er 5V op de draad naar de led staat, maar de led is uit :o
Waarschijnlijk heb je dingen verschoven waardoor het niet helemaal meer klopt. Ik heb de led en de weerstand even verschoven en weer op hun plaats laten vallen. Toen werkte het.

Het zelfde bij de transistor en relais. Ik heb de transistor even verschoven en ook de draden die met het relais verbonden zijn, en misschien nog meer. Toen werkte dat ook.
Bijlagen
tinkercad_multimeter.png
tinkercad_multimeter.png (54.63 KiB) 6939 keer bekeken

Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Nov 2019, 19:14

Re: automatische plantensproeier

Berichtdoor Vincent Van Tillo » 11 Feb 2020, 23:10

Tijdens het verdere uitwerking kom ik op andere problemen.
-https://www.tinkercad.com/things/ikb6UAhxFUu
-normaal moet de schuifschakelaar een vochtigheidsmeter(YL-69) worden die ik in de codering moet aanpassen, alleen bij de ldr loopt het vast, wanneer ik het apart uitvoer met de ldr lukt het wel.
Hoe kan ik dit dan best oplossen en is de code +- hetzelfde dan bij een uv-sensor?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: automatische plantensproeier

Berichtdoor shooter » 12 Feb 2020, 12:35

rustig aan he een probleem tegelijk, en dat eerst behandelen en dan pas de volgende schakeling.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Nov 2019, 19:14

Re: automatische plantensproeier

Berichtdoor Vincent Van Tillo » 12 Feb 2020, 16:02

https://www.tinkercad.com/things/ijn29AdPSLW
Alles is terug waar het stond, en daarna heb ik wat bezig geweest met de ldr. Deze lpr wil niet werken bij mij.
hoe kan ik best de schakelaar vervangen door die ldr(en is een ldr dezelfde code dan een uv-sensor)

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: automatische plantensproeier

Berichtdoor Gompy » 15 Feb 2020, 22:32


Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten