Aftaster???

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Apr 2019, 18:42

Aftaster???

Berichtdoor Sietse » 26 Apr 2019, 19:00

Hallo,

Ik ben volledig nieuw in de Arduino wereld. Nadat ik er het e.e.a. over gelezen heb ben ik enthousiast geraakt en inmiddels al het e.e.a. gebouwd. Nu zit ik met de volgende vraag. Ik heb een sensor gebouwd die 55 uitgangen geeft. Nu wil ik iets bouwen dat die uitgangen een voor een af tast en dan voorziet de waarde op die uitgang en een identificatie code doorstuurt. Zo is er maar een draad nodig naar een Arduino om de gegevens te verwerken. Bestaat er een chip die een dergelijk grote hoeveel uitgangen kan aftasten? Zelf dacht ik aan schuifregister maar dat werk alleen binair... of een combinatie van schuifregister en 55 optocouplers???

Vriendelijke groet,
Sietse Keun.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aftaster???

Berichtdoor Koepel » 26 Apr 2019, 20:17

Hallo, en welkom op dit forum.

Des te onduidelijker je bent, des te meer wij met onze handen in het haar zitten :o Er zijn misschien honderd oplossingen, maar de juiste oplossing hangt van de situatie af.

Kun je vertellen wat voor sensor het is; wat voor uitgangen; waar gaat die draad naartoe; waar komen opeens die optocouplers vandaan ?

Ken je het XY-probleem ? http://xyproblem.info/.

Heb je een drukgevoelige mat gemaakt van 5 * 11 ? Dan kun je de analoge waarde van elk punt meten met een Arduino Uno clone van 3 euro. Misschien zijn er nog een heel stel weerstanden en diodes nodig.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Aftaster???

Berichtdoor shooter » 28 Apr 2019, 15:31

nee hoor het kan wel degelijk analoog. ouderwets cmos (uit het hoofd 4077)
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Apr 2019, 18:42

Re: Aftaster???

Berichtdoor Sietse » 30 Apr 2019, 10:38

Bedankt voor jullie reactie. Die optocouples komen voort uit een brainwave..... en duidelijkheid, tja, ik begrijp het.
De drukmat is een sensor die een weerstand variatie geeft bij druk variatie.
Een drukmat (matrix) met een hoge resolutie heeft per saldo veel uitgangen. Een 40x10 matrix heeft dan 400 draden!!!
De hoeveelheid uitgangen moeten gereduceerd worden met behoud van de resolutie. En alles moet in een schoenzool passen. Na wat zoeken ben ik gestuit op een analoge multiplexer. Deze “opent” een uitgang al na gelang het stuursignaal. Zo kan een CD74HC4067 16 kanalen aftasten.

Nu ben ik bezig om uit te zoekend een dergelijke hoge resolutie nodig is. Wellicht krijg ik voldoende informatie met veel minder dichtheid.

Maar al jullie meer info hebben hoe een dergelijke datastroom kan worden verwerkt hoor ik het graag.

Groet,
Sietse Keun.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aftaster???

Berichtdoor Koepel » 30 Apr 2019, 10:57

Zoals ik al schreef: hoe meer wij weten, hoe duidelijker wij antwoord kunnen geven.

Dat het een drukgevoelige mat is, dat had ik al in mijn kristallen bol gezien :o Met alleen een Arduino Uno zonder extra hardware (behalve weerstanden en diodes) kun je een 5x11 matrix analoog lezen, zoals ik al schreef. Maar dan is het nodig dat we meer weten.

Kun je een tekening of foto maken van hoe je het wilt doen, en waarom je denkt dat je zoveel draden nodig hebt ?
Volgens mij heeft een matrix van 40x10 slechts vijftig draden (40 kolommen en 10 rijen, samen 50).

Een analoge multiplexer is een standaard oplossing om meer analoge signalen te lezen. Dat hadden wij je kunnen vertellen, daar had je niet voor hoeven te zoeken ;) Dit is een tutorial waar ik regelmatig naar verwijs: https://www.gammon.com.au/forum/?id=11976.

Je kunt op die manier niet het gewicht van iemand meten. Dus dat hoef je niet te proberen. Sommigen denken nogal veel te kunnen meten met zo'n drukmat: https://tweakers.net/nieuws/148680/alphabet-dochter-verily-werkt-aan-schoenen-met-weegschaal-en-valdetectie.html. Voor mij komt dat tamelijk belachelijk over. Dat wil ik eerst nog wel eens zien of dat werkt.

Ik heb een stukje EeonTex Pressure Sensitive Fabric liggen ( https://www.sparkfun.com/products/retired/14111 ), maar nog niets mee gedaan :(

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten