Deur alarm met vertragingstimer

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Apr 2022, 14:57

Deur alarm met vertragingstimer

Berichtdoor Robbo77 » 02 Apr 2022, 15:10

Hoi allemaal,

Zoals velen van jullie weten zijn de gaskosten bijna niet meer te betalen. Helaas heb ik twee kleine kinderen die de deuren in onze woning nogal vaak open laten staan.

Nu wil ik op onze deuren een sensor plaatsen met een alarm die, na een vertraging van bijvoorbeeld 4 seconden, afgaat als de deur open blijft staan.
Ik zat hierbij te denken om de Arduino nano te gebruiken als platform, maar mijn technische kennis gaat niet verder dan het opzoeken van reeds bestaande projecten.

Het samenstellen en en programmeren hiervan lijkt mij superleuk om te leren en zie dit dan ook enerzijds als noodzakelijk, maar zeker ook als een leerzaam project voor mijzelf.

Kan iemand mij op weg helpen of hoe ik dit het beste kan aanvliegen?

MvG Robert

Advertisement

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: Deur alarm met vertragingstimer

Berichtdoor Frits1956 » 02 Apr 2022, 19:46

Ik zou het op de volgende manier proberen:


in de setup:
stel de wachttijd

in de loop:

lees het pulspoortje
als er een puls op is en er is geen vlag, zet een vlag, lees en bewaar de systeemtijd
als er een vlag is en het verschil met de huidige systeemtijd en de bewaarde systeemtijd >= aan de ingestelde wachttijd, zet dan een poortje hoog
doe andere dingen die je wil (waaronder: lees een resetpoortje, zodra er aktie is, reset de vlag en het hoog gezette poortje)

Berichten: 27
Geregistreerd: 06 Sep 2017, 23:51

Re: Deur alarm met vertragingstimer

Berichtdoor robmulder » 22 Mrt 2023, 20:02

ik denk voor die tijd gebruik millis

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Deur alarm met vertragingstimer

Berichtdoor shooter » 22 Mrt 2023, 23:14

welk systeem wil je gebruiken bijv een NANO en welke ingang zoals een contact op pin2 en welke uitgang zoals pin13 (of zelfs twee uitgangspinnen pin 12 een relais en signaal op pin 13 of een pieper aansluiten op pin 10 maar jij mag het zelf maken uiteraard, en dan doen wij wel een stukje software schrijven
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 68
Geregistreerd: 04 Sep 2021, 08:31

Re: Deur alarm met vertragingstimer

Berichtdoor RobGood » 23 Mrt 2023, 19:09

Rob, Beetje overkill om daar een arduino voor te gebruiken.
Als voorbeeld deze timer XY-J02 (google) kan dat zeker. Micro switch op de deur als sensor. Timer is zo in te stellen dat het na actief worden een periode wacht en dan een signaal geeft, zit al een relais op dus alles kan. Zelfs kun je dat bellen/alarm een vast periode laten doen, zodat bij defect of deur open en je bent er niet de bel na een periode ook weer uit gaat. Vooral fijn voor de buren.

Maar als oefening is dit zeker ook met een arduino te doen.

Succes Rob

Gebruikers-avatar
Berichten: 118
Geregistreerd: 01 Okt 2015, 11:54
Woonplaats: Castricum

Re: Deur alarm met vertragingstimer

Berichtdoor FonzieBonzo » 26 Mrt 2023, 11:26

Ik denk dat Rob zijn kinderen inmiddels al het huis uit zijn :D

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Deur alarm met vertragingstimer

Berichtdoor shooter » 26 Mrt 2023, 20:02

och daar is dat piepje van had niet gezien dat het bericht al van vorig jaar was, sorry
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten