flow meters optellen

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 1
Geregistreerd: 09 Mrt 2022, 17:45

flow meters optellen

Berichtdoor r.claessens » 09 Mrt 2022, 17:53

Hallo,

Ik heb een landbouwspuit met 2 flowmeters. Deze flowmeters genereren 200 pulsen per liter (duty cycle 50%). De ene flowmeter meet de afgifte naar links, de andere meet de afgifte naar rechts. Nu wil ik de spuit verder automatiseren met automatische afgifte en hiervoor heb ik een pulserend signaal nodig van de complete afgifte. Dus met ander woorden, de som van beide flowmeters.
Kan iemand mij op weg helpen of de mogelijkheden bespreken om de 2 pulserende signalen van de flowmeters als input te gebruiken op mij arduino en een nieuw pulserend signaal te genereren als uitgang wat dan de som van beide flowmeters is. (de duty cycle is heel eenvoudig, 50%)

Alvast bedankt

Advertisement

Berichten: 68
Geregistreerd: 04 Sep 2021, 08:31

Re: flow meters optellen

Berichtdoor RobGood » 10 Mrt 2022, 13:45

Beste,
Wat ik uit dit bericht begrijp.
Je hebt een systeem wat bij iedere 5 milliliter een puls afgeeft.
Je hebt twee van die systemen.
Je hebt denk ik ergens een systeem, aflees-ding?, die die afgegeven pulsen ontvangt en er iets mee doet, display met meetwaardes ofzo?
Nu wil je beide systemen gelijk gebruiken en dan het totaal daarvan naar het aflees-ding sturen.
hmm kan denk ik gewoon combinatorisch, dus geen computer nodig, met een of ander and-poort schakeling. Wel mogen de pulsen elkaar dan niet overlappen...want dan gaat het hopeloos mis, dus zeer korte pulsen op een relatief lage frequentie.
Dan is een arduino een oplossing
Daarin denk ik dan de volgende processen:
Een display waarop je kan zien wat beide flows zijn en het totaal zodat je kan controleren dat het wel goed werkt.
Beide pulsen opvangen in 2 interrupts en in teller buffer opslaan. Dus beide interrupts verhogen de teller. Dit lost het gelijktijdig optreden probleem op.
Teller 'legen' dus puls maken en ook de teller weer verlagen, dit wel op een max snelheid limiteren dus nodig is te weten hoe snel het afleesding max.de pulsen kan verwerken.
Verder kun je ook een hoeveelheid=per -tijdseenheid toevoegen wat je dan op het display toont, als je weet hoe het afleesding dat doet kun je deze op elkaar afstellen zodat je ziet dat het goed gaat.
Succes...

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: flow meters optellen

Berichtdoor shooter » 12 Mrt 2022, 12:55

Ja rob ik zou inderdaad de inputs via interupt een teller laten optellen, en dan in een functie als de teller groter is dan nul een puls uitgeven en de teller 1 aftrekken, dan krijg je vanzelf een meelopende pulser die gewoon netjes wel een puls afgeeft als nodig is.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten