servo aansturing

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Dec 2020, 19:02

servo aansturing

Berichtdoor Tankje55 » 20 Dec 2020, 19:38

goeden avond allen
zal mij even voorstellen ik ben rob en sinds kort met arduino bezig

nu heb ik ander een probeersel voor mijn treinbaan heb al spoorbomen gemaakt via arduineo en servermortoren

nu wil ik de draaischijf gaan aansturen, via 6 drukknoppen (6 verschillende sporen) en een server motor

alleen de voorbeelden die ik op internet zie werken niet of half of ...
is er iemand die een sktch heeft om via drukknoppen de servermotor naar een positie te draaien.
met ook een snelheid reductie erin want aders vliegt de trein van de schijf af haha

Gr Rob

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: servo aansturing

Berichtdoor shooter » 20 Dec 2020, 20:50

als knop 1 dan stand 34 graden bijvoorbeeld
dan doe je elke 10 millis een stap in de goede richting door stand++ of stand--
en ja ik kan natuurlijk wel je hele programma schrijven, maar als het jezelf lukt heb je er meer plezier van

en goede draaischijf kun je beter met een stappenmotor en accelstepper maken
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Dec 2020, 19:02

Re: servo aansturing

Berichtdoor Tankje55 » 20 Dec 2020, 23:24

Ik ben al bezig maar zit ook met de snelheid met varspeedservo.h gaat het ook niet .
Misschien is dat voor 1 knop maar ik zou 6 knoppen willen voor elk spoor 1 knop
Opzich is dat niet moeilijk.

Vandaar ik zit met de snelheid ermee te implementeren.

Gr Rob

Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Dec 2020, 19:02

Re: servo aansturing

Berichtdoor Tankje55 » 21 Dec 2020, 09:24

Ja klopt ik heb al een soort schemaatje met knoppen om de servo te draaien alleen ik krijg de netheid niet langzaam.
Heb het met varsapeedservo.h gepoogd maar daar lijkt het wel alleen te gaan om van 0 naar 180 te gaan en niet van waar de stand is naar de volgende stand lastig. Wel hoop voorbeelden met 1 knop maar met meerder knoppen en snelheid verlaging hmmm is lastig. Vandaar mijn vraag heeft iemand toevallig zoiets liggen op de plank wat ik eventueel zelf kan aanvullen/uitbreiden.

Gr Rob

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: servo aansturing

Berichtdoor shooter » 21 Dec 2020, 17:59

Een servo is best ingewikkeld, want intern zit een motortje dat zo snel mogelijk naar een bepaalde stand gaat, die kun je wijzigen door van 0 tot 180 graden te gaan, dan verandert er een tijdpuls van 10 tot 20 milliseconden.
dat kun je langzaam verbouwen met microseconden dus bijvoorbeeld 12345 microseconden hoog en de rest laag. zie de referentie Servo hiervoor.
bij varspeedservo is het eerste getal de eindpositie en 2e getal is de speed, zet maar eens op 10 of zo en dan true, maar dat kun je ook heel simpel zelf even bouwen.
#include <Servo.h>

Servo myservo;

void setup()
{
myservo.attach(9);
myservo.writeMicroseconds(1500); // set servo to mid-point
stand=700;
}

void loop() {stand ++;

delay(100);
}
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten