Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch ?

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch ?

Berichtdoor Gompy » 19 Dec 2020, 21:36

Door een hack (alles versleuteld) ben ik al mijn bestanden kwijt geraakt, waaronder alle Arduino bestanden.
Ik zit in tijd nood en zoek een snelle oplossing om de stepper link/rechtom te sturen met twee drukknoppen en een potmeter voor de snelheid.
Nano, Easydriver en rest is aanwezig, alleen de tijd om de sketch opnieuw te schrijven ontbreekt mij op dit moment.
Link mag ook, maar ik verwacht eigenlijk wel dat iemand hier dit wel kant en klaar op de plank heeft liggen.

Bedankt, Rob

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor shooter » 20 Dec 2020, 11:24

voor jou wil ik best wat schrijven hoor, geen probleem
Welke easydriver gebruik je die van schmalzhaus, niet zo belangrijk trouwens, op welke pinnen wil je de direction en de step hebben.
weet je wat accelstepper is? daar kun je mee versnellen etc.
welke knoppen wil je voor het joggen gebruiken, zit er een ingang op voor linksom zit er een knop op voor rechtsom, welke analoge ingang gebruik je voor de potmeter,
welke snelheid wil je hebben, en zo nog wel meer vragen.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor Gompy » 20 Dec 2020, 12:31

Hi Paul,

Het is inderdaad een EasyDriver van Schmalzhaus, langwerpig printje.
De schroefdraad is 1mm/omw en de te verstellen hoogte +/4 cm.
Drukknoppen gewoon NO, maar wat eeen accelstepper is weer ik (nog) niet bij het lezen van dit bericht...zoeken we op.

Ik had al wat op internet gevonden zonder Arduino met een NE555 voor de pulsen, maaar of dit betrouwbare informatie is (?)
Ik heb nog nooit met een EasyDriver gewerkt, dus het is een beetje grijs gebied voor me.
Op de de Easydriver zitten wel ingangen voor direction, 1/8, 1/4, 1/2 step (M1+M2), maar nog een paar meer pennen.

De vraag is kan het met alleen een NE555 (nano overbodig) en hoe gebruik je al die pennen op de EasyDriver ?
Ben gewend om alles aan een Arduino te knopen en niet met een los printje welke wat aanstuurt.
Met een stepper werken is helemaal nieuw voor me, de zonnepaneelbesturing gaat met normale motoren.

Mvg, Rob

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor shooter » 20 Dec 2020, 16:55

er zijn een paar versies van die print maar dat is geen probleem:
je hebt dus 40 omwenteligen en je stappenmotor heeft bijv 200 dus totaal 8000 pulsen.
voor jouw bed zou ik inderdaad met een 555 oplossen, en een drukknop voor de voeding.
je kunt die 555 voeden vanaf de easydriver met 5 Volt,op JP1.
bied eerst maar eens step aan met een simpel draadje naar de pin en naar 5 Volt.
de spanning op de motor is max 30 Volt. en er zit een stroom beperker op die standaard op 333 mA staat.
En dan het motorotje aansluiten.
http://www.ella-dagan.com/controlling-a ... 555-timer/ lijkt een simpel werkend ding.
zet op een drukknop gewoon de voeding van 12 Volt of zo maakt niet uit, en voor de dir een schakelaar naar 5 Volt.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor Gompy » 20 Dec 2020, 18:26

De stepper is een Nema17 - 12 Volt en dit was de stuurprint waarvan ik denk dat de eindtrappen/trap stuk zijn/is.
Ledjes gaan nog wel heen en weer, maar de stepper doet niets meer....alleen als ik hem een slinger geef.
Het printjes maken en bestukken is juist het probleem.....ik heb een TIA gehad waardoor ik de controle krijt ben geraakt over mijn rechterkant.
Juist mijn rechterhand is het grootste probleem omdat ik rechts ben, die gaat trillen en is dan de coördinatie kwijt.
Wat stekkertjes/draadjes prikken gaat nog wel, maar de soldeerbout is een gevaarlijk ding geworden voor me.
Image00001.jpg
Image00001.jpg (73.63 KiB) 10631 keer bekeken


Mvg, Rob

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor shooter » 20 Dec 2020, 21:01

Rob draai eens aan de blauwe potmeter, ik denk dat dat de stroombeveiliging is.
en waar zijn P3 en P4 voor? ik denk dat dit printje ook geschiklt is voor unipolaire motor
staat er voeding (12 Volt )op rechtsboven.
misschien moet je P5 doorverbinden
wat zijn U2 en U3 ?is R18 die grote blauwe nog in orde, want dat is de stroomweerstand meting
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor Gompy » 20 Dec 2020, 22:00

Het vreemde is dat hij het gewoon heeft gedaan en er opeens mee stopte.
De print kan 0,8A leveren, zowel dan gaat de printstroombeveiliging in (niet in te stellen), maar meten is weten en de Nema trek bij belasting maar 0,4A.
Dikke weerstand is 0,6R en is heel, was eerste waar ik naar keek.

Potmetertje op print is automatisch voor en achteruit afbouwen als je daarvoor kiest, zie onder.

Jumper 1 stroke (1-200 of 200-1200) links / rechts stappen

Jumper 2 snelheid/stappen (0-18 of 0-800 stappen/sec)

Jumper 3 eindcontacten

Jumper 5 je kan zowel 5 draads als 4 draads steppers aansluiten.

Jumper 4

[1] normale modus 1: S1 start/stop knop, S2 vooruit/achteruit, w2 potentiometer snelheidsregeling. Als limiet omkering is vereist, twee eindschakelaars kan worden aangesloten op de P3 pin, en de motor motion as is gemonteerd met contacten, zodat de motor zal vergelden binnen de slag tussen de twee eindschakelaars.

[2] normale modus 2: Klik S1 knop om start vooruit, S2 achteruit, klik op een knop om te stoppen. W2 potentiometer snelheidsregeling. Als de limiet stop nodig is, twee eindschakelaars kan worden aangesloten op de P3 pin, zodat de motor zal stoppen met bewegen wanneer het raakt de eindschakelaar, en de motor zal reverse na de tegenovergestelde knop is geklikt.

[3] Jog modus: S1 persen de voorwaartse rotatie, releases de stop, s2 persen de reverse rotatie, releases de stop, en de W2 potentiometer past de snelheid. Als een limiet stop nodig is, de bovengrens schakelaar kan worden aangesloten op P3.

[4] automatische heen-en modus: S1 begint en stopt, S2 is omgekeerd, w2 potentiometer snelheden, en W1 potentiometer past de automatische heen-en stappen. Na het starten, de motor automatisch loopt heen en weer binnen het aantal stappen aangepast door W1.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor shooter » 21 Dec 2020, 17:40

de ledjes lijken direct de drivers aan te sturen, dus dan kun je misschien kijken of je iets kunt meten op de uitgangen die op Aen B staan, kijk ook of het inderdaad 4 draads werkt, dus echte H bruggen of dat het alleen maar fetjes zijn naar aarde of Vcc.
je moet als voeding wel tenminste 8 Volt aanbieden want anders werken de drivers niet.
Wat voor spanning staat er op D6 (beveiliging van het printje, en de stroom, gaat via een kleine weerstand naar de driver
?welke drivers zitten erop dan kun je nagaan hoe het aangesloten is.
Als dit kapot is dan is het veel goedkoper om een driver aan te sluiten, ofwel een L293 te vervangen
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor Gompy » 21 Dec 2020, 18:26

Ik heb even een CD-rom steppertje aangesloten, maar die doet het dus ook niet...in geen enkele stand van jumpers.
Potmeter werkt wel, de ledjes gaan sneller en langzamer lopen (lijkt op een looplicht) en ook de drukknopjes werken.
Als ik aan de stepper uitgang meet met mijn multimeter zie ik ook dat er op iedere pin even spanning staat als ik hem heel langzaam zet.
Ik meet dan wel tussen massa/min en één van de 4 uitgangen, A+, A-, B+ en B-, tussen A+ en A- of B+ en B- zie ik geen spanning.
Volgens mijn beperkte kennis van steppers zou op A+ en A- gedurende 1 stap spanning moeten staan en daarna op B+ en B- (?)
Het lijkt er dus op dat de min van de H-bridge niet door komt / gemaakt wordt.

Ik denk toch over te stappen naar een Arduino of dat schema met een NE556 alleen zal ik voor het soldeerwerk even iemand moeten zien te vinden die dat voor me kan doen.
De twee NE555 kunnen ook een NE556 zijn omdat er twee timers gebruikt worden in dit schema.
Bijlagen
Image00003.jpg
Image00003.jpg (31.35 KiB) 10594 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor Gompy » 21 Dec 2020, 18:29

Schema twee, in schema één mis ik de reset/sleep....
Bijlagen
Image00004.jpg
Image00004.jpg (21.22 KiB) 10594 keer bekeken

Volgende

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google Adsense [Bot] en 7 gasten