Solaredge inverter uitlezen via modbus-tcp project

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Gebruikers-avatar
Berichten: 55
Geregistreerd: 22 Sep 2016, 21:21

Solaredge inverter uitlezen via modbus-tcp project

Berichtdoor rene7777 » 26 Okt 2020, 01:26

Hallo,

zijn er mensen in dit forum die zonnepanelen hebben en een inverter hebben van Solaredge?

Je kunt de waardes uitlezen via hun app maar die is nogal erg onprecies.

Er is een mogelijkheid om in het "geheime" menu van de inverter modbus over tcp aan te zetten.

Nu ben ik al zover dat een esp8266 de data vergaart van de inverter en de hele historie opslaat en te bekijken is met een mooie html interface met de mogelijkheid tot communiceren met domoticz server.

Alleen het uitlezen van de data lukt me op dit moment alleen via een python-script, dus ik laat de esp8266 om de 5 seconden een php script opvragen van een linux-apache-webserver waar ook dat python scriptje staat .... omslachtig niet? het werkt wel subliem op dit moment.

Maar nu mijn vraag, weet iemand een goed modbus-tcp library (die van die Rus werkt niet bij mij en een aantal andere ook niet) die ik dus op een esp8266 kan gebruiken om de registers op te vragen.

Als je wilt zien hoe de interface er uit ziet van mijn project:
https://www.youtube.com/watch?v=GFz6C_4mVIQ

help mij en ik wil graag mijn code delen.
echt heren of dames Solaredge bezitters, de meter in de html interface werkt via AJAX dus supersnel, je ziet om de 5 seconden de waardes veranderen ..... erg leuk.

hieronder ff hoe je modbus-tcp aanzet op je inverter (eigen risico als je iets zéér doms doet)
------
Houd de OK-knop minstens 5 seconden ingedrukt. De volgende melding verschijnt:
Druk de knoppen Omhoog (=1), Omlaag (=2) en OK (=3)in om het wachtwoord voor hetconfiguratiemenuin te voeren: ▲▼OK ▲▼OK ▲▼(1 2 3 1 2 3 1 2).
Select Communication LAN Conf  Modbus TCP (the default port is 502).
2 To modify the TCP port, select Modbus TCP  TCP Port, set the port number and long-press <Enter>.
sudo rm -rf /
(Don't Drink and Root)

Advertisement

Berichten: 1
Geregistreerd: 03 Apr 2022, 11:25

Re: Solaredge inverter uitlezen via modbus-tcp project

Berichtdoor ErnstNL » 03 Apr 2022, 11:45

Goedendag,

Ik heb sinds kort een SolarEdge inverter. Ik ben erg geïnteresseerd in het uitlezen van dit apparaat.
Ik heb het volgende plan:

- Activeren 'Slave' gedrag op één van de RS485 poorten van SolarEdge. (Met hulp van de instalateur)
- Men gebruikt MODBUS protocol. Ik ben daar bekend mee. Ik heb eerder toepassingen daarvoor gemaakt.
- Bestuderen de SunSpec documentatie.
- Men heeft een soort gegevens stapeling bedacht als ik "SunSpec-Device-Information-Model-Specificiation-V1-0.pdf" diagonaal lees.
- SunSpec protocol 'Master' maken.
- De interface fysiek maken en koppelen aan een "Arduino NanoRF". Ik heb daar meer toepassingen voor gemaakt. Ik denk dat het met de 32kb ram moet lukken.

Een dergelijk project bestudeer ik ook om de gegevens uit de Energiemeter te halen. Dit heeft een collega reeds gemaakt, dat is eigenlijk al klaar.

Deze twee data stromen moeten samen komen ergens op een servertje o.i.d. Ik wil uiteindelijk met mijn browser op de desktop of of mobiel deze twee historische gegevens mooi weergen.

Ik ben niet erg goed in Java en Ajax. Maar de vraagstukken lijken niet erg lastig. Ik heb een hekel aan scripts zoals python.

Ik ben al jaren fan van het Arduino platform. Maar sinds vandaag voor het eerst op een forum :)

Gebruikers-avatar
Berichten: 55
Geregistreerd: 22 Sep 2016, 21:21

Re: Solaredge inverter uitlezen via modbus-tcp project

Berichtdoor rene7777 » 11 Apr 2022, 20:58

Reactie op en oud bericht.

Het is me inmiddels al gelukt om met een esp8266 de data uit te lezen via het modbus-tcp protocol.

Dus dan hoef je er geen monteur bij te roepen en ook geen kabel aan te leggen.

Gewoon in geheim menu (iets van 12312312 geloof ik) het modbus-tcp aanzetten en klaar .....

https://www.youtube.com/watch?v=GFz6C_4mVIQ

gr,

René
sudo rm -rf /
(Don't Drink and Root)

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten