poten in hoogte verstellen.

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 3
Geregistreerd: 18 Feb 2020, 11:20

poten in hoogte verstellen.

Berichtdoor Gido » 18 Feb 2020, 11:26

hallo,

voor school moet ik een project maken. hierbij is het de bedoeling dat ik 6 poten in hoogte moet kunnen verstellen dit word gedaan door het gebruik van 12 volt DC motoren.
deze moet ik gaan aansturen met behulp van een arduino

de bedoeling van het systeem is dat deze poten onder een meubel worden geplaatst. met de werking dat er gebruik wordt gemaakt van een drukknop (hoog/laag) waarmee de poten worden aangestuurd.
het is de bedoeling dat de poten tegelijketijd in hoogte veranderen.

is er iemand die mij hiermee op weg kan helpen?

Gido

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: poten in hoogte verstellen.

Berichtdoor Koepel » 18 Feb 2020, 17:42

Je begint met de motoren, die vanzelfsprekend een vertraging hebben of een soort van wormschroef.
Dan kijk je hoeveel stroom die maximaal kunnen trekken, dat heet de "stall current".
Vervolgens kies je een een "motor driver" (de aansturing) die niet stuk gaat bij die "stall current".
Een Arduino om de motor driver aan te sturen kan bijvoorbeeld een Arduino Uno zijn. De Arduino Uno is al jarenlang de eenvoudigste om mee te beginnen. Het is helaas een 5V board terwijl de meeste sensoren 3.3V zijn.

Het probleem is om ze gelijk te laten bewegen.
Met sterke motoren en een flinke vertraging kun je de gok nemen dat het zo ongeveer gelijk zal gaan.

Vergelijk dat met een gebouw met elektrische zonneschermen. Als die van goede kwaliteit zijn (bijvoorbeeld met een Somfy motor) en je doet ze allemaal tegelijk dicht, dan zullen ze niet veel van elkaar afwijken.

Het is natuurlijk beter als je zeker weet dat het tegelijk gaat. Dan heb je feedback nodig. Dan zou het handig zijn als je de hoogte kunt meten. Dat is lastig. Ik kan wel iets bedenken, maar ik weet niet wat gangbaar is in zo'n situatie. Heb je daar zelf al wat ideeën voor verzameld ?

Weet je zeker dat het "12 volt DC motoren" moeten zijn ? Dat beperkt de mogelijkheden.

Berichten: 3
Geregistreerd: 18 Feb 2020, 11:20

Re: poten in hoogte verstellen.

Berichtdoor Gido » 18 Feb 2020, 18:25

om eerlijk te zijn heb ik niet heel veel verstand van arduino.

ik ben zover dat ik de arduino UNO rev3 wss wil gaan gebruiken omdat deze 6 uitgangen heeft met PWM.
en weet dat de poten voorzien zijn van encoders.

qua hardware heb ik weinig tot geen verstand.

ik zat te denken om met de arduino een relais te schakelen. die dan weer is aangesloten op de elektro motoren.

maar dan is het probleem denk ik dat als er een terugkoppeling wordt gemaakt door de encoders en de PWM hier niet op kan inspelen? of denk ik nu verkeerd?

in de bijlage heb ik de motor toegevoegd die ik waarschijnlijk moet aansturen

Berichten: 3
Geregistreerd: 18 Feb 2020, 11:20

Re: poten in hoogte verstellen.

Berichtdoor Gido » 18 Feb 2020, 18:27

motor dorr.PNG
motor dorr.PNG (94.21 KiB) 12855 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: poten in hoogte verstellen.

Berichtdoor Koepel » 18 Feb 2020, 21:32

Gelukkig, er zijn encoders. Dan gaat het er om dat je die weet te gebruiken.

Hoe snel gaan die encoders ? Er wordt geadviseerd om beide signalen (of ten minste één signaal) met een interrupt te verbinden. De Arduino Uno heeft 2 "echte" interrupts en een andere soort interrupt op alle andere pinnen. Niet alle libraries ondersteunen beide soorten interrupts.

Deze wordt veel gebruikt: https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_Encoder.html.
Die kan van de Arduino Uno alleen de twee "echte" interrupts gebruiken.

Je kunt beginnen met een BasOnTech video over een encoder: https://www.youtube.com/watch?v=tmYPuIvSdrg.

De stall current van de motors is 16.2 A, dan heb je een flinke driver nodig.
Voor een "motor driver" kom je terecht bijvoorbeeld bij zo iets: https://www.pololu.com/product/2991. En dat zes keer.
Een "motor controller" kan zo iets zijn: https://www.pololu.com/product/1366.
Of heb je bij die motors al iets om ze aan te sturen ?
Heb je een voeding van 12V en 100A ?

In plaats van zo'n module om de motors te bedienen kun je natuurlijk ook een relais gebruiken. Dan kun je niet meer de snelheid regelen. Dan is het aan of uit. Als er een flinke vertraging is, zodat het langzaam gaat, dan zou dat misschien wel kunnen.

Wij gaan niet een sketch voor je schrijven. Als je weinig weet van Arduino en weinig van hardware, dan kun je het beste dingen gaan proberen. Dat hoeft niet meteen met die motors en die encoders, je kunt ook een goedkope encoder kopen om te proberen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: poten in hoogte verstellen.

Berichtdoor shooter » 19 Feb 2020, 11:00

Je hebt er heel mooie motoren voor, en zoals koepel ook al schrijft gaat er veel stroom lopen, dus wellicht zijn relais handig maar daar moet je er dan ineens 12 van hebben dus het resultaat wordt nog best een flink project.
begin eens met een motor. ? kun je die met de hand draaien? dan zou ik beginnen met die decoderkant.
Je kunt per motor dus 2 pinnen en kijken of je met die twee inputs kunt zien welke kant en hoeveel pulsen ze draaien. (ben maar niet bang dat je de pulsen mist want de electronica is zo snel dat mechanica ver achterblijft.

Nu even wat dieper:
zorg dat alle poten een stap maken als er een virtuele een stap maakt, zorg dat je elke poot kunt levelen om gelijk te kunnen beginnen,
zorg dat je de tafel ook schuin kunt zetten.
zorg dat je een eindstop erin zet zodat je de poten er niet uit kunt draaien.
zorg dat je langzaam kunt starten en stoppen dus zonder schokken.

maar vooral hep veel plezier en neem niet teveel op je schouders, een tafel met een poot is wat lastig , maar je kunt wel laten zien wat het doet, en daar leer je veel meer van dan een ding wat niet werkt.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: poten in hoogte verstellen.

Berichtdoor Gompy » 20 Feb 2020, 11:27

Schroefdraadspindels op normale DC-motoren en een stroommeting op elke motor/poot.
Wijkt de stroom af van een motor dan stopt hij of gaat langzamer draaien.
Ik gebruik het zelfde systeem bij mijn zonnepanelen.

Voor de spindels kan je normale schroefdraad spindels gebruiken van bv M10 en voor de motoren redelijk zwakke als ze maar een vertraging hebben.
Voor de motoren kan je bv op de sloop 6 ruitenwissermotoren halen, daar zit al een vertraging in , zijn loeisterk en kosten ook niet zoveel.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: poten in hoogte verstellen.

Berichtdoor nicoverduin » 20 Feb 2020, 12:10

Gompy schreef:Voor de motoren kan je bv op de sloop 6 ruitenwissermotoren halen, daar zit al een vertraging in , zijn loeisterk en kosten ook niet zoveel.
+1 En ze gebruiken weinig stroom En je kan gewoon de spanning eraf halen als ze op de juiste hoogte staan.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten