Lego Attractie control panel

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 Jan 2020, 12:04

Lego Attractie control panel

Berichtdoor kermisbrian » 12 Jan 2020, 12:12

Beste forum leden,

Ik ben brian groot lego fan maar nog groter kermis fanaat. Ik bouw ook sinds jaar en dag attracties na van die zoals echte kermis attracties ook opgeklapt en afgebroken kan worden om op transport te gaan.
Een van mijn laatste projecten is de breakdance een ronddraaiende molen met gondels er op die ook weer rond draaien. Een tijdje na het bouwen ontdekte ik het bestaan van de led controller en leds (2812B 5volt . Deze zijn vervolges in de attractie gebouwd en werden aangestuurd met een t1000s led controller.
Maar ik vond het tijd voor de volgen de stap. ik het bedieningspaneel na bouwen van de echte attractie met de zelfde functies om zowel de 2 motoren van 12 volt om de molen aan te sturen als de led verlichting.
Wat ik allemaal precies wilde heb ik op papier gezet en ik ben het internet af gaan struinen naar mensen die verstand hadden van electro techniek. Uiteindelijk kreeg ik steeds het zelfde antwoord dit is een arduino project. Ik ben zelf totaal niet thuis in arduino electro techniek en het programmeren hier van.
Ik heb al een een ander uitgezocht en ben er wel achter gekomen dat als ik de motoren met potmeters aan wil gaan sturen ik moet gaan werken met motor drivers die weer door verbonden moeten worden met de arduino. Daar moet ik dan ook wel uit komen omdat daar genoeg videos van op internet staan.



Hoe moet het er uit komen zien ?
Ik wil een replica maken van het echte controlle paneel met knoppen die zo dicht mogelijk bij de echte komen. Nu heb ik me laten vertellen dat dit knoppen zijn van RMQ titan maar kan ik deze dan ook verbinden aan de arduino ?

Afbeelding



Wat is de bedoeling ?

1 noodstop = Direct stop stroom wordt uitgeschakeld
2 Motors aan = druk knop wanneer geactiveerd kunnen de motoren aangezet worden kleur groen led
3 moters aan= geen druk knop gaat alleen branden als 2 geactiveerd is
4 plafonds =
5 naam =
6 Stuurstroom = sleutel contact wanneer sleutel omgedraaid gaat de stroom in het paneel aan deze dient eigenlijk als aan en uit switch.
7 moter aan = doffe rode knop wanneer ingedrukt worden de 2 motoren uitgeschakeld
8 storing = deze zal niet functioneel zijn maar er om zitten voor de leuk gaat branden als noodstop wordt ingedrukt en gaat uit als noodstop weer wordt gedeactiveerd
9 daken =
10 sterren =
11 schijf snelheid = potmeter die moter van de draaischijf aanstuurt deze doet niets als knop 16 niet geactiveerd is
12 kruizen snelheid = potmeter die motor van de kruizen aanstuurt deze doet niets als knop -----17 niet geactiveerd is
13 automaat programma = hier komt niets
14 gondels =
15 spot geel = wanneer geactiveerd brand led geel
16 schijf aan = wanneer geactiveerd gaat deze branden en wordt knop 11 geactiveerd
17 kruizen aan = wanneer geactiveerd gaat deze branden en wordt knop 12 geactiveerd
18 automaat aan = wanneer ingedrukt gaat deze groen branden en gaan de motors een automatisch programma draait.
19 diamant =
20 spots paars = wanneer geactiveerd brand led paars
21 schijf uit = wanneer geactiveerd wordt knop 16 gedeactiveerd en gaat de knop rood branden
22 kruizen uit = wanner geactiveerd wordt knop 17 gedeactiveerd en gaat de knop rood branden
23 automaat uit = wanneer geactiveerd wordt knop 18 gedeactiveerd
24 spots groen = wanneer geactiveerd brand led groen
25 schijf voordraaien = wanneer ingedrukt wordt de motor 15 procent van zijn vermogen gegeven wanner de knop wordt losgelaten wordt deze weer verbroken
26 kruizen voordraaien = wanneer ingedrukt wordt de motor 15 procent van zijn vermogen gegeven wanner de knop wordt losgelaten wordt deze weer verbroken
27 Gondelrem =
28 strobo = wanneer ingedrukt gaat de led aan en uit knipperen wit als deze los gelaten wordt dit ook weer gedeactiveerd
29 spots auto = wanner geactiveerd gaat de led geel paars groen om de beurt knipperen.


ik ben dus opzoek naar iemand die het leuk vind om mij te adviseren en verstand heeft van de arduino code taal om mij te kunnen adviseren en helpen hoe ik dit het best aan kan pakken en of het mogelijk is wat ik wil.
mijn hoofd vragen in het kort.

- kan ik de RMQ Titan knoppen zomaar aansluiten en werkend krijgen op een arduino ?

- Kan je een 2812b led strip aansturen via de arduino met deze knoppen ?

- is er iemand die mij kan adviseren in het schrijven van de code voor dit project ?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Met vriendelijke groet
Brian

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Lego Attractie control panel

Berichtdoor shooter » 12 Jan 2020, 14:27

laat ook een foto zien van je model, dan kunnen we zien hoe ver je bent en wat je van plan bent.
En ja dat paneel zou je vrij makkelijk met een arduino NANO kunnen scannen.
alle knoppen in een matrix van bijvoorbeeld 5x5 simpel kan dat met 10 pinnen
de lampen kan direct, of met een stukje ds2812.
dan zit er ook nog een programmakiezer op die is ook met 4 ingangen, of met een drukknop en een hex display
ken jij ook Deen? kijk eens op zijn website.
De noodstop zorgt er voor dat de motoren stroomloos worden en er eventueel geremd wordt.
de sleutelschakelaar zet de besturing aan.
de storingslamp gaat aan als er een motor storing heeft zoals overstroom.
Persoonlijk zou ik drie arduino gebruiken, 1 voor het paneel, 1 voor de motoren en 1 voor verlichting en geluid, dan kun je het een beetje opdelen en langzaam beginnen.
Het paneel kun je prima nabouwen, gebruik dan 5 Volt als besturing dan kun je direct de arduino gebruiken.
Programmeren van dit is erg eenvoudig, zelfs een kind van 10 is dat binnen 1 uur heel gewoon.
Wil je de motoren in 2 richtingen hebben, dan kun je daar een motorsturing opzetten,(je kunt dan ook heel mooi langzaam starten en stoppen PWM) kijk even hoeveel stroom ze trekken en koop een driver(of kom naar de radiovlooienmarkt in rosmalen op 21 maart dan geef ik er een paar uit mijn bak) anders kan dat met een heel simpele FET(heb ik ook wel liggen)
de LEDS kunnen heel simpel via een arduino aangestuurd worden waarbij je voor de verschillende groepen dus verschillende pinnen kunt gebruiken,dat maakt het makkelijk te programmeren.
En ja arduino is daar prima geschikt voor.
laat wat van je horen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Lego Attractie control panel

Berichtdoor shooter » 13 Jan 2020, 12:44

je maakt het met crossposten alleen maar moeilijk voor jezelf, dus gebruik eerst 1 forum en bijvoorbeeld volgende maand de internationale.
en als je het originele bedienpaneel wilt nabouwen kost het flink wat en is groter dan je hele lego break dance.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten