Arduino stopwatch

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 1
Geregistreerd: 15 Sep 2019, 12:54

Arduino stopwatch

Berichtdoor Reamonrdv » 15 Sep 2019, 13:07

Dag Allemaal,

Ik ben hier nieuw op dit forum en hoop via deze weg meer te leren over arduino. Ik heb al vele standaard opdrachtjes gemaakt met mijn arduino uno en mega waarvan ik telkens een programma uit de bibliotheek pakte en zo nodig aanpaste.

Nu ben ik bezig om een stopwatch te maken met mij arduino mega 2560 alleen loop ik nu helemaal vast. Ik heb een 5 digits 7 segment display van 6 inch en wil deze graag gaan aansturen via mijn arduino. Heeft iemand hier al ervaring mee en is er misschien al een programma die ik hiervoor kan ga gebruiken. Waarom het een 5 digits stopwatch wordt is omdat men bij een wedstrijd net verder telt dan 9:59:59.

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

M.v.g. Reamon

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino stopwatch

Berichtdoor Koepel » 15 Sep 2019, 21:19

Hallo, en welkom op dit forum.

Zo te lezen ben je al aardig bezig met Arduino.
Ik heb nog nooit een aansturing gemaakt voor 7-segment displays, maar er is vast iemand anders die dat weet.
Kun je vertellen wat voor displays je hebt ? Kun je een link geven naar waar je het hebt gekocht ?

Dan is het aan jou, om duidelijk je project te beschrijven. Daar haken de meesten op af, dus probeer dit serieus te doen.
Hij telt dus tot 10 uren. Hoeveel afwijking mag er zijn bij 10 uren ? Een paar seconden of liever niet ?
Misschien kun je een foto laten zien van je Arduino boards. Sommigen hebben een resonator en zijn niet zo nauwkeurig.
Wat voor functies wil je gaan gebruiken: een lap-time ? een pauze ? een totaal van de dag ? een dubbele stopwatch ?
Hoeveel knoppen wil je gaan gebruiken ? Kunnen die knoppen meerdere dingen doen (start/stop, reset/lap-time) ?

Arduino kan eenvoudig milliseconden gebruiken met de millis() functie. Dus het meest recht-toe-recht-aan is om heel de sketch te baseren op milliseconden. Pas bij het schrijven van de tijd naar het display het even omzetten naar uren:minuten:seconden.

BasOnTech heeft een stopwatch met een LCD display: https://arduino-lessen.nl/project/arduino-stopwatch. Hij baseert zijn sketch op milliseconden met millis(). Pas bij het schrijven van de tijd naar het display zet hij dat om.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino stopwatch

Berichtdoor shooter » 16 Sep 2019, 10:01

ja hoor, eerst vertel welk display je hebt zoals koepel ook al vraagt.
zoals welke aansluitingen en stromen er zijn, de arduino kan maar heel beperkt stroom geven voor de ledjes, dus er is of een IC dat de hele aansturing overneemt of je meot het zelf maken met bijv ULN2003 of zo.
Software is er voldoende, maar zelf schrijven heeft natuurlijk ook zijn charme.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten