Schakel puls uit slimme meter?

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 Sep 2019, 12:35

Schakel puls uit slimme meter?

Berichtdoor widu » 05 Sep 2019, 10:33

Hallo.
Ik zoek een oplossing om een schakel puls van de slimme meter te krijgen, om bij het terug leveren van zonnestroom bij een bepaald vermogen een electrische boiler in te schakelen en als de als er niet meer word terug word uitgeschakeld.

Gr. Egbert

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Schakel puls uit slimme meter?

Berichtdoor Koepel » 05 Sep 2019, 14:03

Sinds kort heb ik een paar proefjes gedaan met de slimme meter.
Je zou een ESP8266 of ESP32 module met de P1-poort kunnen verbinden en dan het telegram inlezen en verwerken. Vervolgens met een tweede ESP module bij de boiler met een Solid State Relais om de boiler aan te zetten.
(een telegram is het pakket data dat de slimme meter iedere seconde verstuurd)

Als ik het voor mezelf zou maken, dan zou ik een webpagina draaien op de eerste ESP, zodat ik die ook met een smartphone (via Wifi) kan bekijken. De tweede ESP kan die webpagina lezen en de getallen er uit halen. Beide ESP modules zou ik gewoon met mijn Wifi thuisnetwerk verbinden.

Helaas heb ik mijn Arduino spullen weggezet omdat ik met andere dingen bezig ben.

Wij hebben geen kant-en-klare oplossing voor je. Op andere websites is meer kennis van de slimme meters, maar minder kennis van programmeren.
Er zijn bestaande sketches voor de ESP modules om het eerste deel te doen. Op Github.com staan er een paar. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Heb je twee ESP modules nodig ? Komt de kabel van de boiler misschien tot in de meterkast ? Dan hoef je alleen maar het telegram in te lezen en te ontrafelen.

Ben je een ervaren programmeur en heb je ervaring met Arduino ?

Berichten: 2
Geregistreerd: 03 Sep 2019, 12:35

Re: Schakel puls uit slimme meter?

Berichtdoor widu » 05 Sep 2019, 18:27

Bedankt voor de reactie.

Wat Arduino betreft ik ben geen programmeur ik ben een leek met ideeën, ik zoek iemand die het kan maken voor mij.
d

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten