Iemand met tips voor automatisatie-project?

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Jan 2016, 16:01

Iemand met tips voor automatisatie-project?

Berichtdoor Godzillaah » 22 Jan 2016, 16:35

Hallo, ik ben een laatstejaarstudent Burgerlijk Ingenieur-Architect in België (master in de bouwtechnieken)

Ik had graag een automatisatie in elkaar gestopt, maar weet niet of ik best werk met Arduino, Raspberry Pi, of eerder een KlikaanKlikuit systeem.
Ik wil sowieso veel sensoren voorzien, en de klikaanklikuit sensoren zijn hiervoor veel te duur, via arduino kan ik wel goedkopere sensoren gebruiken,
en in principe gaat het enkel om een ‘als dit gebeurt, dan moet die actie gebeuren’ principe, wat toch met een arduino zou moeten kunnen?

Hierbij even mijn case:
Met onze isolatienormen die steeds strenger worden, maar men altijd uitgaat van statische gegevens, dacht ik eraan om een projectje te starten
om de warmteverliezen binnen een huis te verminderen door automatisatie. Graag had ik dit dan ook op mijn eigen appartement toegepast.
In bijlage een voorbeeldje van hoe de input er zou moeten uitzien

Bijvoorbeeld:
Motion sensor kan het patroon van bewoner registreren en met deze waarden kunnen we een optimale werking van de verwarming bekomen.
Het systeem registreert dat op een werkdag iedereen om 8u30 ’s morgens het huis uit is, en de eerste persoon op ma/di/do/vrijdag terug thuiskomt om 17u, de woensdag om 16u.
Hetzelfde principe met vochtigheidssensoren en de vochtigheid in badkamers of met luchtkwaliteit en verluchten.
Voor de output krijgen we dan:
De verwarming kan dus de ganse dag uitslaan, en moet op x graden staan wanneer de eerste persoon terug thuiskomt.
Sensor registreert dat de laatste persoon 22u30 gaat slapen, waardoor verwarming 21u45 mag uitgeschakeld worden tot ’s morgens.
Wanneer laatste persoon vertrokken is, mogen de ramen via een stang opengezet worden zodat er frisse lucht binnenkomt,
zonder dat de verwarming nog aanstaat en dus warmte verloren wordt.

Indien hier ergens op het forum of ergens anders reeds zo’n projectje uitgeschreven staat,
twijfel niet om dit hier even met mij te delen om mij van start te laten gaan.
Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Mvg Jonas

Afbeelding

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Iemand met tips voor automatisatie-project?

Berichtdoor shooter » 22 Jan 2016, 19:48

die kiet van jou is wel erg groot, maar ach
vooruitdenken kan geen enkel apparaat, dus om 21.45 de verwarming uit want om 22.30 slaapt iedereen dat kan feitelijk gewoon niet.

verluchting wordt gedaan met CO2 sensoren en brand met CO/smoke.
en ja het kan zeker volgens wat je van plan bent met arduino.

Persoonlijk zou ik deze vraag stellen op forum van arduino.cc in het engels, en daar ook eens rondneuzen.er zijn al veel mensen die je voor gegaan zijn. in belgie ken ik een zonnet die heeft het met een wago PLC gedaan.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Jan 2016, 16:01

Re: Iemand met tips voor automatisatie-project?

Berichtdoor Godzillaah » 22 Jan 2016, 22:19

shooter schreef:die kiet van jou is wel erg groot, maar ach
vooruitdenken kan geen enkel apparaat, dus om 21.45 de verwarming uit want om 22.30 slaapt iedereen dat kan feitelijk gewoon niet.

verluchting wordt gedaan met CO2 sensoren en brand met CO/smoke.
en ja het kan zeker volgens wat je van plan bent met arduino.

Persoonlijk zou ik deze vraag stellen op forum van arduino.cc in het engels, en daar ook eens rondneuzen.er zijn al veel mensen die je voor gegaan zijn. in belgie ken ik een zonnet die heeft het met een wago PLC gedaan.


Haha ok bedankt, ik vraag het daar wel even.
Moet toch zeker programmeerbaar zijn in die mate volgens mij, zeker met alle apparatuur die nu voorhanden is (zie laatste CES conferentie in VS)
En gaat hier niet over vooruitdenken, maar het analyseren van patronen van de mens.
Zonder dat we het weten herhalen wij quasi elke dag het patroon. Met een ingebouwde reserve van een half uur moet dit perfect doenbaar zijn medunkt.
Eens kijken wat de engelse arduino-fans me weten te vertellen ;)
Groeten Jonas

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Iemand met tips voor automatisatie-project?

Berichtdoor shooter » 23 Jan 2016, 12:16

je zult dus een lerend systeem nodig hebben, wellicht fuzzy om de data te ordenen, en een flinke database met gebeurtenissen, dat is wat veel voor een UNO, maar de uiteindelijke sturing en kloktijden passen natuurlijk heel goed.

je moet dus een weektabel maken op voorhand, en de tijden worden dan uit het fuzzy systeem gehaald, waardoor er een expertsysteem ontstaat.
begin is 6:30 wakker
eind is 8:30 weg.

dus om 6:15 gaat CV aan als buitentemp erg koud is
om 6:20 als buiten koud is
om 6:25 als buiten normaal is
om 6:30 als buiten warm is
(dat is een stukje fuzzy)
er komt een tweede regel bij namelijk weekdag
en een derde tijd
dus uiteindelijk wordt het iets van
als maandag en erg koud en wakker is vroeg dan ketel om 6:06 aan
dit zijn eigenlijk al 7dagen * 9 regels
en dan zijn we pas wakker.

en dan ook nog lerend maken dus wakker grenzen worden door een statistische database gestuurd, bijv wakker erg vroeg =6:02, wakker vroeg is 6:06, wakker normaal = 6:20 wakker laat is 6:30 wakker erg laat is 7:00
dan moet 80% in het gebied van normaal vallen, 10% binnen vroeg en normaal etc.


de sensoren kunnen zeker via een UNO of zo lopen net zoals verlichting verwarming etc.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 21 Apr 2016, 23:57

Re: Iemand met tips voor automatisatie-project?

Berichtdoor Daanoz » 22 Apr 2016, 00:41

Tof misschien is dit iets http://www.openhab.org/heb het zelf nog niet geprobeerd maar lijkt mij erg interessant omdat er al erg veel word ondersteunt en je zelf dingen kan toevoegen.

wellicht te ingewikkeld voor wat jij wil. Maar misschien wel interessant

Berichten: 1
Geregistreerd: 06 Jun 2016, 20:09

Re: Iemand met tips voor automatisatie-project?

Berichtdoor KamikazejunkyNL » 06 Jun 2016, 20:20

stomme opmerking misschien, waarom een zelf lerend systeem maken.

als jij zelf weet welke dagen en tijden er mensen thuis komen, en weggaan, kan je als voeding voor arduino een tijdklok gebruiken.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Iemand met tips voor automatisatie-project?

Berichtdoor shooter » 07 Jun 2016, 09:59

Een zelflerend systeem, op basis van bijv fuzzy, is toch wel aan de orde hoor, dan leert een huis, redelijk precies in te schatten wanneer de mensen normaal naar bed gaan bijv en dan gaat de verwarming een half uur eerder uit, is toch wel besparing en zeg zelf sta jij een half uur eerder even op om de verwarming omlaag te draaien.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten