Iemand met tips voor automatisatie-project?

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Jan 2016, 16:01

Iemand met tips voor automatisatie-project?

Berichtdoor Godzillaah » 22 Jan 2016, 16:35

Hallo, ik ben een laatstejaarstudent Burgerlijk Ingenieur-Architect in België (master in de bouwtechnieken)

Ik had graag een automatisatie in elkaar gestopt, maar weet niet of ik best werk met Arduino, Raspberry Pi, of eerder een KlikaanKlikuit systeem.
Ik wil sowieso veel sensoren voorzien, en de klikaanklikuit sensoren zijn hiervoor veel te duur, via arduino kan ik wel goedkopere sensoren gebruiken,
en in principe gaat het enkel om een ‘als dit gebeurt, dan moet die actie gebeuren’ principe, wat toch met een arduino zou moeten kunnen?

Hierbij even mijn case:
Met onze isolatienormen die steeds strenger worden, maar men altijd uitgaat van statische gegevens, dacht ik eraan om een projectje te starten
om de warmteverliezen binnen een huis te verminderen door automatisatie. Graag had ik dit dan ook op mijn eigen appartement toegepast.
In bijlage een voorbeeldje van hoe de input er zou moeten uitzien

Bijvoorbeeld:
Motion sensor kan het patroon van bewoner registreren en met deze waarden kunnen we een optimale werking van de verwarming bekomen.
Het systeem registreert dat op een werkdag iedereen om 8u30 ’s morgens het huis uit is, en de eerste persoon op ma/di/do/vrijdag terug thuiskomt om 17u, de woensdag om 16u.
Hetzelfde principe met vochtigheidssensoren en de vochtigheid in badkamers of met luchtkwaliteit en verluchten.
Voor de output krijgen we dan:
De verwarming kan dus de ganse dag uitslaan, en moet op x graden staan wanneer de eerste persoon terug thuiskomt.
Sensor registreert dat de laatste persoon 22u30 gaat slapen, waardoor verwarming 21u45 mag uitgeschakeld worden tot ’s morgens.