Wie kan me helpen om een gitaarpickup winder te maken

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Gebruikers-avatar
Berichten: 8
Geregistreerd: 27 Nov 2015, 09:57

Wie kan me helpen om een gitaarpickup winder te maken

Berichtdoor Meindert » 27 Nov 2015, 10:13

Nou ja het staat al in de header. Ik ben niet technisch maar wil toch graag een gitaar pickup winder maken en kan best wat hulp en tips gebruiken. Ik heb wel een idee hoe het moet gaan werken en hoe het er ongeveer uit moet gaan zien. en heb ook al een UNO board en een Motor/Stepper/Servo/Robot Shield For Arduino v2 with PWM Driver beide van Chinese makelij. Ben bereid te betalen voor hulp maar wel graag redelijk. Woon niet in Nederland maar kan wel via Skype of Whatsapp communiceren 6 uur tijd verschil met nederland. Het is hier 6 uur later ........

Hoop dat iemand me kan helpen
Groet
Meindert

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wie kan me helpen om een gitaarpickup winder te maken

Berichtdoor shooter » 27 Nov 2015, 12:27

Het is eigenlijk gewoon een spoeltje weliswaar met een rare vorm (dus de draad gaat soms snel soms langzaam).
vraag 1:
wat voor motor heb je
als je een gewoon DC motortje hebt zul je een lichtsluisje of encoder moeten hebben voor toerenregeling en toerenteller.
bij een steppermotor heb je dat niet nodig want het aantal stappen delen door 200 (of zo) is het aantal toeren.
vraag 2:
wil je een draadgeleider erop maken om elke winding naast elkaar te leggen? dan heb je dus nog een aandrijving nodig.
vraag 3:
mijn voorstel zou zijn, om een stappenmotor te gebruiken en dan 2 schakelaartjes op de grond (voetbediening) die de sturing doet voor de motor. dan heb je handen vrij om de draad te geleiden.

constructie:
geleid de draad met een haaknaald, laat de draad via een haakje aan het plafond en een gewichtje, weer terug naar plafond en dan naar de voorraadspoel lopen, dan blijft er altijd spanning op je draad staan.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wie kan me helpen om een gitaarpickup winder te maken

Berichtdoor shooter » 27 Nov 2015, 20:22

probeer zo veel mogelijk op het forum te zetten, want dan hebben andere mensen ook een idee, er blijven toch wel zeikerds tussen zitten, maar ach daar kijk ik wel doorheen hoor.
6 uur verschil dat is dus ergens bangkok of zo.
zoals je ziet is het inderdaad een simpel 2 stappenmotor ding met een encoder voor de snelheid.
(die ik ook zou gebruiken op de automaat trouwens.)

is wel duur voor het maken van 1 pickup, natuurlijk , maar goed het is jouw wens.
je zult niet de toeren kunnen halen die zij hebben, maar ach het is geen haastwerk natuurlijk.
als je 10000 slagen moet maken ben je 2 uur bezig, maar een machine is heel geduldig.

de as is duidelijk gewoon direct.
voor de beweging hoef je niet echt moeilijk te doen een stukje draadstang met een koppelmoer werkt ook prima.

de besturing zijn een paar motorbruggen die de stroom van de gekozen motoren aankunnen en een UNO oid.
de software is wel te doen met multistepper of de oplossing van hackaday


dit is een diy met hetzelfde principe.
http://hackaday.com/2010/04/20/automate ... p-winding/
dit lijkt mij de simpelste oplossing
hij gebruikt de 5 Volt van de PSU voor de motoren en de 12 Volt naar 5 Volt. voor de logica.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 8
Geregistreerd: 27 Nov 2015, 09:57

Re: Wie kan me helpen om een gitaarpickup winder te maken

Berichtdoor Meindert » 28 Nov 2015, 06:15

Hallo

Ik upload even wat ik al gekocht heb. en zal later nog wat meer info uploaden

s-l1600 (2) S.jpg
s-l1600 (2) S.jpg (63.54 KiB) 9790 keer bekeken
s-l1600 (1) S.jpg
s-l1600 (1) S.jpg (85.11 KiB) 9790 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 118
Geregistreerd: 01 Okt 2015, 11:54
Woonplaats: Castricum

Re: Wie kan me helpen om een gitaarpickup winder te maken

Berichtdoor FonzieBonzo » 28 Nov 2015, 12:14

dit is een diy met hetzelfde principe.
http://hackaday.com/2010/04/20/automate%20...%20p-winding/
dit lijkt mij de simpelste oplossing
hij gebruikt de 5 Volt van de PSU voor de motoren en de 12 Volt naar 5 Volt. voor de logica.


Volgens mij kun je een servo met de standaard meegeleverde kunstof arm al prima gebruiken om de wikkelingen over de spoel gelijkmatig te verdelen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wie kan me helpen om een gitaarpickup winder te maken

Berichtdoor shooter » 28 Nov 2015, 22:37

heb je al motoren gekocht? max 12 volt 1 ampere dus een minimale weerstand per winding 12 ohm
en ja een servo kan ook goed, kan ook op het kaartje.
zet de pinnetjes er los in en doe de motorshield aan de bovenkant. (dan kun je bij de schroefjes.
als het past, dan vraag je de buurjongen om het even te solderen.
je moet ook nog een voeding zien te vinden van 12 Volt 1 Amp oid.
dan de eerste test.
onder voorbeelden, basic vind je blink.
verander een delay in 100 en druk op het pijltje.
dan moet de led op de UNO gaan knipperen.

zoek het lib van accelstepper, en kijk er eens naar.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 8
Geregistreerd: 27 Nov 2015, 09:57

Re: Wie kan me helpen om een gitaarpickup winder te maken

Berichtdoor Meindert » 29 Nov 2015, 03:38

Hallo

Ik ga morgen twee stepper motoren bestellen wat is de hoogste snelheid die ik kan halen met een stepper motor? tips of suggesties daaromtrent.Ik wil graag de mogelijkheid hebben om te zien hoe of wat en ja ik wil graag scatterwound en netjes naast elkaar kunnen werken moet ik nog iets bestellen zoals een LCD schermpje om wat zaken te monitoren ? Uiteindelijk hoop ik een simpel software programma te vinden of te laten maken waar ik een aantal zaken kan opslaan zoals pick-ups die ik maak en die ik zo weer kan herstellen. Op die manier kan ik een beetje experimenteren en de experimenten vastleggen.
Ik heb op het internet een vreselijk simpel draadspannertje gevonden..... Geen hi tech maar als het werkt kan ik altijd nog kijken naar iets anders. De buurjongen is er niet maar mijn vrouw kan solderen :-)
De laatste twee opmerkingen zijn nog wat cryptisch maar ik ga wel even zoeken. Dank in ieder geval en bestellen in China duurt meestal twee week de boardjes zijn al besteld Ik kan overigens in de grote stad hier een ADAFRUIT boardje kopen voor weinig geld € 19 inclusief opsturen dus als het slimmer is om die te bestellen kan ik dat nog doen het Chinese board kostte nog geen € 3,-
Ik kan overigens vanuit mijn oude beroep aardig filmen en fotograferen dus zal alles vastleggen en hier tijdens de bouw publiceren en mogelijk heeft iemand er iets aan.
Mijn dank en een goed weekend

Draad spanner-3.jpg
Draad spanner-3.jpg (90.36 KiB) 9722 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 8
Geregistreerd: 27 Nov 2015, 09:57

Re: Wie kan me helpen om een gitaarpickup winder te maken

Berichtdoor Meindert » 29 Nov 2015, 03:41

FonzieBonzo schreef:
dit is een diy met hetzelfde principe.
http://hackaday.com/2010/04/20/automate%20...%20p-winding/
dit lijkt mij de simpelste oplossing
hij gebruikt de 5 Volt van de PSU voor de motoren en de 12 Volt naar 5 Volt. voor de logica.


Volgens mij kun je een servo met de standaard meegeleverde kunststof arm al prima gebruiken om de wikkelingen over de spoel gelijkmatig te verdelen.


Bedankt voor deze ik had hem al op YouTube gevonden ik ga voor een iets ander model maar ben natuurlijk blij met je input.

Groet
Meindert

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wie kan me helpen om een gitaarpickup winder te maken

Berichtdoor shooter » 29 Nov 2015, 13:31

het ging mij in het filmpje om het principe dat is hetzelfde als in jouw link, een goede middenweg is denk ik wel het handigst.

de snelheid van een stappenmotor is ongeveer 2 rps. dat zijn 400 stappen/s.

even nagedacht over die servo, maar dat gaat niet goed want de precisie is ongeveer 5%, en dat betekent weer dat de windingen niet netjes naast elkaar komen,
stel even draad van 0.1 mm en een breedte van de spoel is 10 mm dat zijn 100 windingen per laag is dus 1% en dat gaat niet.
een stappenmotor op een draadeind met een spoed van 1 mm geeft 200 stappen en dus 0.005 mm ofwel 0.5% en dat is weer geljk aan 20 stappen per omwenteling van de wikkelmotor.

over die database, die zou ik simpel houden
een breedte van de spoel, een dikte van de draad, en het aantal wikkelingen is voldoende.
dat zijn er 3 dus prima werkbaar,
wat is scatterwound?
en wat voor bordje bedoel je met adafruit, want de spullen die je hebt zijn voldoende hoor.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 118
Geregistreerd: 01 Okt 2015, 11:54
Woonplaats: Castricum

Re: Wie kan me helpen om een gitaarpickup winder te maken

Berichtdoor FonzieBonzo » 29 Nov 2015, 13:34

Als je echt voor de eenvoud wil gaan kun je ook een oude naaimaschine op de kop tikken.
Op het vliegwiel monteer je jou spoel samen met een hall-sensor https://www.conrad.nl/nl/hall-ic-infineon-technologies-tle-4905-l-35-24-v-psso-3-2-153751.html om de omwentelingen door te geven aan de Arduino.
Een servo motor https://www.conrad.nl/nl/hitec-112311-hs-311-glijlagers-transmissie-polyamide-jr-209893.html lijkt mij veel eenvoudiger dan een stappenmotor om de positie van de
draad over de breedte van de spoel te verdelen. Deze servo kun je ook direct op de Arduino aansluiten zonder extra driver-shield.
Voor het instellen/knopjes en het display kun je de volgende shield gebruiken http://www.hobbyelectronica.nl/product/lcd-keypad-shield/
Het voordeel van een oude naaimashine is dat je gelijk ook een voetpendaal hebt voor het besturen van je bestaande motor.
Aanvullend zou je dan nog een piezo https://www.conrad.nl/nl/piezo-signaalgever-kp-serie-geluidsontwikkeling-75-db-12-vac-inhoud-1-stuks-710687.html sneller kunnen laten piepen hoe dichter je bij ingestelde wikkelingen komt.

Volgende

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten