Oneindig veel uitgangspoorten

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 22:25

Oneindig veel uitgangspoorten

Berichtdoor Luc Volders » 19 Apr 2019, 21:27

Hallo,

Ik wist niet of ik dit hier moest posten of in hardware. Maar het is wel een afgerond project.
Ik heb een eenvoudige methode gevonden om een bijna ongelimiteerd aantal uitgangspoorten voor je Arduino te maken.
Ik doe dat met de WS-2811 chips. Dat zijn dezelfde chips die in de neopixels gebruikt worden. Er staan voorbeelden bij voor Arduino maar ook voor de Attiny85 en ze zijn makkelijk aan te passen voor ESP8266 en ESP32.

Je kunt dit natuurlijk ook met een 74HC595 doen maar mijn variant heeft een paar grote voordelen:
- Goedkoop
- Makkelijk te programmeren
- Makkelijk uit te breiden van 3 naar heel veel poorten
- PWM

De 74HC595 geeft je wel veel uitgangspoorten maar dat is alleen aan of uit (1 of 0). De WS-2811 geven je PWM dus elke uitgang is afzonderlijk te dimmen (led), harder/zachter (motoren) etc.

Je vindt de schema's en source code hier:
http://lucstechblog.blogspot.com/2019/0 ... -your.html
Bijlagen
ArduinoWS01klein.jpg
ArduinoWS01klein.jpg (106.08 KiB) 14942 keer bekeken

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Oneindig veel uitgangspoorten

Berichtdoor nicoverduin » 19 Apr 2019, 22:10

Ik heb ooit een ws2811 midden in een stream ws2812 gezet om het volume te regelen voor een scherm. De stream was iets van 300 ws2812 en dan ergens bij led 200 de ws2811 ertussen. Gaat prima. Je oplossing werkt prima en een creatief gekozen oplossing!!!!
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Oneindig veel uitgangspoorten

Berichtdoor Gij Kieken » 20 Apr 2019, 14:04

Ziet er interessant uit om mee te experimenteren.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Oneindig veel uitgangspoorten

Berichtdoor shooter » 20 Apr 2019, 18:32

Ook dit IC sincked de stroom, en wordt dus stroomgeregeld prima, bestaat er eenzelfde variant die kan sourcen voor bijvoorbeeld een cube. want daar staan ze in een matrix.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: Oneindig veel uitgangspoorten

Berichtdoor Frits1956 » 04 Okt 2020, 10:11

Lijkt mij een heel mooi project.
Had er graag meer over willen weten omdat ik voor kinderen probeer een modelbaan van een museum attractiever te maken waarbij ik heel veel poortjes nodig heb.
Helaas is de site in de link weer in het engels :cry:

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Oneindig veel uitgangspoorten

Berichtdoor shooter » 06 Okt 2020, 17:57

als je iets vertaald wil hebben, geef maar een gil en de link, dan maken we daar een nederlandse beschrijving voor, alhoewel de kids vaak beter zijn in engels dan wij kunnen denken. en vraag het maar eens aan de kids, die weten heel vaak wat je wilt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: Oneindig veel uitgangspoorten

Berichtdoor Frits1956 » 06 Okt 2020, 18:34

shooter schreef:als je iets vertaald wil hebben, geef maar een gil en de link, dan maken we daar een nederlandse beschrijving voor, alhoewel de kids vaak beter zijn in engels dan wij kunnen denken. en vraag het maar eens aan de kids, die weten heel vaak wat je wilt.

Dank voor je aanbod. Ik ga dit met de anderen overleggen en wellicht dat we van je aanbod gebruik maken. TOP!
Uit je bericht mbt kinderen vermoed ik dat mijn tekst niet helemaal duidelijk was. Er zijn geen jongeren die op het museum werken. Wat ik bedoelde te zeggen is dat wij oudjes :mrgreen: proberen het museum voor kinderen aantrekkelijker te maken.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Oneindig veel uitgangspoorten

Berichtdoor shooter » 07 Okt 2020, 14:45

het mooiste voorbeeld staat in hamburg wat dat betreft, maar ook in rotterdam zitten drukknopjes.
probeer het allemaal los te houden zodat niet alles aan een systeem hangt zou ik zeggen, met bijvoorbeeld een arduino NANO als sturing.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: Oneindig veel uitgangspoorten

Berichtdoor Frits1956 » 17 Okt 2020, 13:41

De banen in Hamburg en Rotterdam zijn hoofdzakelijk moderne en lange trajecten. Dergelijke banen zijn redelijk eenvoudig met bezetmelders, decoders en een centrale computer aan te sturen. Over het algemeen wordt hoofzakelijk scenery middels drukknoppen aangestuurd.
De baan in Winterswijk is historisch en grotendeels een rangeer emplacement. De lange trajecten sturen wij op een zelfde digitale manier aan. Wij hebben voor het rangeren gekozen om analoog aan te sturen aangezien we juist dat deel interactief willen maken. We hebben inmiddels ruime ervaring met een Uno waarbij slechts weinig sensoren en zo'n 15 relais bij nodig zijn geweest. Het volgende project vraagt veel meer en daarom was ik geïnteresseerd naar deze module. Wij hebben echter PWM modules nodig die met 20Khz signalen overweg kunnen.

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten