Zonnetracker vollop benut

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 22 Aug 2018, 16:01

Het heeft wat voet in aarde gehad, maar mijn zonnepaneel staat elke dag vrolijk zijn rondjes te draaien om de laatste 37% effectieve zonnestralen op te vangen.
Ik heb nu van 's morgens tot 's avonds de volle zon op het paneel staan zodat ook de volle stroom / spanning gebruikt kan worden welke het paneel geeft.
De servo's zijn vervangen door motoren met een spindel (M8) omdat de (toch wel zeer grote) servo's niet sterk genoeg waren om het zonnepaneel op zijn positie te houden.
Het paneel draait van oost naar west (180 graden) en van 20 graden zon opkomst tot 70 graden zon hoogste stand.
's Nachts draait het paneel als het donker is weer naar het oosten zodat het 's morgens direct de eerste zonnestralen kan oppakken.
Ik wil @zuid en @koepel bedanken voor hun engelen geduld die ze met deze beginner hadden, door hun hulp is het project tot een goed einden gekomen.

P1050073.jpg
P1050073.jpg (123.72 KiB) 19907 keer bekeken

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor baco1978 » 22 Aug 2018, 16:26

Ik heb het een beetje mee gelezen,

maar het ziet er goed uit die constuctie
Met vriendelijke groet Arjan

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 22 Aug 2018, 17:36

In het begin was het terug draaien naar het oosten een probleem omdat de sensor richting westen stond en niet het licht van de opkomende zon in het oosten zag.
Nu het paneel 's nacht zelf richting oosten draait is dat probleem ook getackeld.
Bijlagen
P1050072.jpg
P1050072.jpg (99.18 KiB) 19904 keer bekeken

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor benvo » 25 Aug 2018, 14:24

Werkelijk een prachtig project, petje af!

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 25 Aug 2018, 15:05

's Nacht wordt de tuin verlicht (2x 15 meter 12 Volt LED-strip) uit de accu en gaat 's morgens weer uit dmv een lichtsensor (apart circuit).
Overdag wordt de accu (12 Volt 45 Ah) weer geladen door het paneel van 18 Volt 100Wp = ~8 A laadstroom.
Dit is alleen een test opstelling, als ik ben verhuist is het de bedoeling dat eea in het groot toe gepast gaat worden met ~3700Wp (=10 panelen).
Het is de bedoeling om dan achter de panelen een watercircuit aan te leggen om de panelen te koelen en ook om voorverwarmd water te krijgen voor de CV en de boiler (douchen, keuken enz).
Met de warme dagen van afgelopen weken kwam ik er achter dat als het paneel warm (heet) wordt het ook minder stroom gaat opwekken.

De "stelmotoren" zijn 12 Volt en trekken maar liefst 10mA als ze draaien 8-)
Dit komt omdat het paneel geheel in evenwicht is door de constructie, als ik de motoren afkoppel blijft het paneel staan waar het staat.
Hierdoor konden de motoren ook zeer klein zijn en de overbrenging dmv draadeinden draagt ook bij aan het zeer lage stroom verbruik.

Er kan een vertraging ingesteld worden dmv een potmeter (0 - 10 sec) zodat het paneel niet bij iedere wolk in beweging komt, dit bespaart ook stroom en maakt het paneel niet zo nerveus.
Wil je ook wat minder reactie van de sensor dan kan ook de gevoeligheid van de sensor ingesteld worden.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 21 Jul 2019, 15:52

Na "klachten" van de buurvrouw over de "herrie" die de stelmotoren maken (niet harder dan een vliegende bij) zit ik met het probleem van de DELAY welke ik gebruik.
Afgelopen winter was het geen enkel probleem, maar als de buurvrouw op zomerse dagen in de tuin zit stoort ze zich aan het af en toe gezoem van de stelmotortjes.

De DELAY wordt maar één keer gebruikt op het einde en die heb ik nu naar 30 seconden gezet, maar helaas valt me nu op dat de stelmotoren dan ook 30 seconden blijven draaien wat niet de bedoeling is.
Er moet alleen een wachttijd zijn alvorens er een nieuwe meting wordt gedaan en geen invloed hebben op de looptijd van de motoren.

Kan iemand mij op weg helpen (en mijn buurvrouw) op dit op te lossen ?
Ik heb met <<<<<<< aangegeven in de code waar de DELAY gebruikt en gemaakt wordt.


Code: Alles selecteren
#include <Wire.h>
#include <LiquidCrystal_I2C.h>
LiquidCrystal_I2C lcd(0x27,20,4); // LCD BLUE
// LiquidCrystal_I2C lcd(0x3F,20,4); // LCD GREEN

// motor azimuth
int in1 = 9;
int in2 = 10;
// motor elevation
int in3 = 11;
int in4 = 12;

void setup()
{
 Serial.begin(9600); // initialize the serial port

   lcd.init(); // initialize the lcd
  lcd.backlight(); // ON

// Print message to the LCD.
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.print(" Gompy SolarTracker ");
  lcd.setCursor(0,1);
  lcd.print("  The Netherlands   ");
  lcd.setCursor(0,2);
  lcd.print("    Version 2.5     ");
  lcd.setCursor(0,3);
  lcd.print("  Date 20-07-2019   "); 
  delay(4000);
  lcd.clear();
}

void loop()
{
// LIGHT SENSORS
  int tr = analogRead(0); // LDR top right
  int br = analogRead(1); // LDR bottom right
  int tl = analogRead(2); // LDR top left
  int bl = analogRead(3); // LDR bottom left

// control delay time in milliseconds of LIGHT SENSOR readings <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
int delaytime = analogRead(A7)*29.33; // 30 sec wait befor next_run <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
// set range for read  timne
  int next_loop = map(analogRead(A7), 0, 1023, 0, 30); <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

// set range of tolerance between LIGHT SENSOR readings - Arduino LED indicate time
  int tolerance = analogRead(A6)/4; // 4 standard
// set range for read 0 - 100%
  int sensetive = map(analogRead(A6), 1023, 0, 0, 100);
// set average values LDR's
  int avt = (tr + tl) / 2; // average value top
  int avd = (bl + br) / 2; // average value down
  int avl = (tl + bl) / 2; // average value left
  int avr = (tr + br) / 2; // average value right
// average difference of top and bottom LIGHT SENSORS 
  int dv = avt - avd;
// average difference of left and right LIGHT SENSORS 
  int dh = avl - avr;
 
//print LIGHT SENSOR values to serial monitor for debugging
  Serial.println("--------------------");
  Serial.print("Top Left\t");
  Serial.print(tl);
  Serial.println(); 
  Serial.print("Bottom Left\t");
  Serial.print(bl);
  Serial.println(); 
  Serial.print("Top Right\t");   
  Serial.print(tr);
  Serial.println(); 
  Serial.print("Bottom Left\t"); 
  Serial.print(bl);
  Serial.println();
  Serial.print("AVT TOP  \t"); 
  Serial.print(avt);
  Serial.println();
  Serial.print("AVD DOWN\t"); 
  Serial.print(avd);
  Serial.println();
  Serial.print("Delaytime\t");
  Serial.print(delaytime);
  Serial.println();
  Serial.print("Sensetive\t");
  Serial.print(sensetive);
  Serial.println();
  Serial.println("--------------------");

  if (-1*tolerance > dv || dv > tolerance) // check if the difference in top/bottom LIGHT SENSORS is greater than tolerance
{
// change direction motor with < and > 
  if (avt < avd) // if average LIGHT SENSOR values on top side are greater than on bottom side then elevation motor rotates CLOCKWISE
  {
// set motor Elevation up
  digitalWrite(in3, LOW);
  digitalWrite(in4, HIGH);
  Serial.println("ELEVATION MOTOR UP");
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.print("ELEVATION :    UP "); // print lcd row 1
  }
  else // if average LIGHT SENSOR values on bottom side are greater than on top side then elevation motor rotates COUNTERCLOCKWISE
  {
// set motor Elevation down
  digitalWrite(in3, HIGH);
  digitalWrite(in4, LOW);
  Serial.println("ELEVATION MOTOR DOWN");
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.print("ELEVATION :  DOWN ");// print lcd row 1
  }
}
  else if (-1*tolerance < dv || dv < tolerance) // if difference is smaller than tolerance, STOP elevation motor
  {
// stop Elevation motor
  digitalWrite(in3, LOW);
  digitalWrite(in4, LOW);
  Serial.println("ELEVATION MOTOR STOP");
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.print("ELEVATION :  STOP "); // print lcd row 1

// Elevation moves down at night
  if ((avt < 150) && (avd < 150))
  {
  digitalWrite(in3, HIGH);
  digitalWrite(in4, LOW);
  Serial.println("ELEVATION MOTOR NIGHT");
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.print("ELEVATION :  NIGHT"); // print lcd row 2
  }
 
  }

  if (-1*tolerance > dh || dh > tolerance) // check if the difference in left and right LIGHT SENSORS is within tolerance range
 {
// change direction motor with < and >
  if (avr > avl) // if average LIGHT SENSOR values on left side are greater than right side, azimuth motor rotates CLOCKWISE
  {
// set motor Azimuth west
  digitalWrite(in1, HIGH);
  digitalWrite(in2, LOW);
 Serial.println("AZIMUTH MOTOR WEST");
  lcd.setCursor(0,1);
  lcd.print("AZIMUTH   :  WEST "); // print lcd row 2
  }
   else // if average LIGHT SENSOR values on right side are greater than on left side, azimuth motor rotates COUNTERCLOCKWISE
  {
// set motor Azimuth east
  digitalWrite(in1, LOW);
  digitalWrite(in2, HIGH);
  Serial.println("AZIMUTH MOTOR EAST");
  lcd.setCursor(0,1);
  lcd.print("AZIMUTH   :  EAST "); // print lcd row 2
  }
 }
  else if (-1*tolerance < dh || dh < tolerance) //if difference is smaller than tolerance, STOP azimuth motor
  {
// stop motor Azimuth
  digitalWrite(in1, LOW);
  digitalWrite(in2, LOW);
  Serial.println("AZIMUTH MOTOR STOP");
  lcd.setCursor(0,1);
  lcd.print("AZIMUTH   :  STOP "); // print lcd row 2
  }

// Azimuth moves east at night
  if ((avt < 150) && (avd < 150))
  {
  digitalWrite(in1, LOW);
  digitalWrite(in2, HIGH);
  Serial.println("AZIMUTH MOTOR NIGHT");
  lcd.setCursor(0,1);
  lcd.print("AZIMUTH   :  NIGHT"); // print lcd row 2
  }
 
// print lcd delaytime row 3
  lcd.setCursor(0,2);
  lcd.print("DELAY     : ");
  char temp[5]; // enough room for 4 numbers
  snprintf(temp,6, "%5d", next_loop); // %4d = 4 digits, right aligned
  lcd.print(temp);
  lcd.setCursor(18, 2); // original 18
  lcd.print("s"); // time in (milli)seconds
// print lcd sensitive row 4
  lcd.setCursor(0,3);
  lcd.print("SENSITIVE :   ");
  char temp1[4]; // enough room for 3 numbers
  snprintf(temp1, 4, "%3d", sensetive); // %3d = 3 digits, right aligned
  lcd.print(temp1);
  lcd.setCursor(18, 3);
  lcd.print("%");

  delay(delaytime); <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<


}

void print2digits(int number)
{
  if (number >= 0 && number < 10)
  {
    Serial.write('0');
  }
  Serial.print(number);
}


Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor shooter » 21 Jul 2019, 17:04

HEEL mooi gemaakt man.
Ik zit nog wel met een paar vragen natuurlijk:
Wil je in je programma ipv in1 bijvoorbeeld motoromhoogpin gebruiken dat is beter dan in1 want het is een uitgang.
zo ook voor de sensoren ipv daar hoort te staan A0 enz.
Jouw herhalingstijd is afhankelijk van een Potmeter? zet dat dan in het programma.
dat is dus A7 en A6 zijn potmeters?
Ik zou die delay dus gewoon vast zetten op 30 minuten = 30*60*1000 milliseconden en dat dus in een timer en niet met delay.
Ik zou dus in de loop een functie aanroepen om te kijken naar de lichtsensoren, met een timer ipv met delay.
Als het dan nodig is om te bewegen dan naar een andere fuctie om een motor aan te zetten en dan blijven meten tot het voldoende is. dus maar een motor tegelijk.
Als je dan klaar bent met bewegen dus als de sensoren weer goed zijn, dan kun je terug naar je loop en wachten.
Nadeel van delay is dat alles stopt, terwijl je met een timer veel meer tegelijk kunt doen. kijk maar eens naar blink without delay.
Ik zou op het terugdraaien overigens ook een timer neerzetten zodat de relais uit gaan voor efficiency. ook de hoogte zou ik in een parkeerstand zetten.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Koepel » 21 Jul 2019, 17:29

Is het nog mogelijk om de motoren met PWM aan te sturen ? Dat kan alleen als ze ruim voldoende krachtig zijn.
Kun je de motoren inpakken of met een rubberen overbrenging of een kunststof stang ?

Ik begrijp iets niet. Hoe stop je de motoren als het nacht is ?

Je zou de meetresultaten kunnen filteren met een laagdoorlaat filter en dan slechts af en toe de motoren bewegen totdat ze binnen de toleratie vallen. Het display af en toe updaten. Dat alles met millis().
Ik zie opeens overal millis() timers en 'bool' variabelen een Finite State Machine. Oeps, het moet natuurlijk niet al te leuk worden: https://github.com/Koepel/Fun_with_millis.
Maar toch kun je dit eens doorlezen: https://www.arduino.cc/en/tutorial/BlinkWithoutDelay.

Net als shooter zou ik niet teveel met potmeters aan de gang gaan. Je kunt die tijden in de sketch zetten.

Je hoeft maar drie dingen te filteren: dv, dh en een combinatie van de LDRs voor de totale hoeveelheid licht.
Voor een eenvoudig laagdoorlaat filter is het handiger als je met 'float' variabelen werkt.
In de waterpas had ik zo'n eenvoudig filter: https://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2337&start=30#p17776.
Dan bijvoorbeeld iedere seconde een sample nemen en dat filteren.

Je zou een variabele voor de totale hoeveelheid licht kunnen toevoegen.
Code: Alles selecteren
int licht = (tr + br + tl + bl) / 4;


Toch heb ik sterk de voorkeur voor een millis() timer.
Stel dat ze iedere 15 minuten mogen draaien. Dat wordt een millis() timer van 15 minuten.
Daarbinnen zet je 'bool' variabelen dat ze mogen draaien. Als het binnen de toleratie valt, dan die 'bool' variabele uitzetten.

Code: Alles selecteren
unsigned long previousMillis;
const unsigned long interval = 1000UL * 60UL * 15UL;  // 15 minuten, UL = Unsigned Long
bool enableH;   // horizontaal enable voor de motor
bool enableV;   // vertikaal enable voor de motor
...

void loop()
{
  unsigned long currentMillis = millis();

  if( currentMillis - previousMillis >= interval)
  {
    previousMillis = currentMillis;
    enableH = true;        // de motor voor horizontaal mag weer gaan draaien.
    enableV = true;        // de motor voor vertikaal mag weer gaan draaien.
  }

  if( enableV)
  {
    if( vertikaal groter dan tolerantie
    {
      // laat de motor lopen
      ...
    }
    else
    {
      // stop de motor
      ...
      // genoeg gedraaid, over een minuut of 15 misschien weer.
      enableV = false;
    }
  }

  if( enableH)
  {
    if( horizontaal groter dan tolerantie
    {
      // laat de motor lopen
      ...
    }
    else
    {
      // stop de motor
      ...
      // genoeg gedraaid, over een minuut of 15 misschien weer.
      enableH = false;
    }
  }

}


Toegevoegd: pinMode() vergeten ?
Laatst gewijzigd door Koepel op 21 Jul 2019, 17:40, in totaal 4 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 21 Jul 2019, 17:31

shooter schreef:HEEL mooi gemaakt man.
Ik zit nog wel met een paar vragen natuurlijk:
Wil je in je programma ipv in1 bijvoorbeeld motoromhoogpin gebruiken dat is beter dan in1 want het is een uitgang.
zo ook voor de sensoren ipv daar hoort te staan A0 enz.


Hier ben ik even de weg kwijt.....
Bedoel je dat er eigenlijk int tr = analogRead(A0) moet staan ipv tr = analogRead(0) ?
En bij int in1 = 9 moet staat out1 = 9 od out1 = D9 ?
De A of D hoeft er toch niet bij te staan, alleen het pinnummer of zie ik dat verkeert ?

Jouw herhalingstijd is afhankelijk van een Potmeter? zet dat dan in het programma.
dat is dus A7 en A6 zijn potmeters?


Dat klopt, dat is een questie van een stukje tekst bv // output 10k potentiometer 0-5 Volt

Ik zou die delay dus gewoon vast zetten op 30 minuten = 30*60*1000 milliseconden en dat dus in een timer en niet met delay.
Ik zou dus in de loop een functie aanroepen om te kijken naar de lichtsensoren, met een timer ipv met delay.
Als het dan nodig is om te bewegen dan naar een andere fuctie om een motor aan te zetten en dan blijven meten tot het voldoende is. dus maar een motor tegelijk.
Als je dan klaar bent met bewegen dus als de sensoren weer goed zijn, dan kun je terug naar je loop en wachten.
Nadeel van delay is dat alles stopt, terwijl je met een timer veel meer tegelijk kunt doen. kijk maar eens naar blink without delay.
Ik zou op het terugdraaien overigens ook een timer neerzetten zodat de relais uit gaan voor efficiency. ook de hoogte zou ik in een parkeerstand zetten.


OK, TIMER dus.....eens zoeken hoe en wat.

Afgelopen winter heeft hij het gedaan zoals het moet de huidige code, maar die stond op 4 seconden en is mij de looptijd niet opgevallen.
Die 4 seconden doorlopen op de spindel waren over een zeer kleine afstand omdat de motoren maar 40 omw/min maken wat inhoud dat er maar 40x 0,75mm per minuut verplaatst werd op een spindel van 40 cm.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 21 Jul 2019, 18:01

Koepel schreef:Is het nog mogelijk om de motoren met PWM aan te sturen ? Dat kan alleen als ze ruim voldoende krachtig zijn.
Kun je de motoren inpakken of met een rubberen overbrenging of een kunststof stang ?


Het zijn speelgoed motoren want op een spindel en een paneel wat in evenwicht is heb je maar weinig kracht nodig om het in beweging te zetten en te houden.
Daarnaast heeft het het voordeel als de motoren stil staan (geen spanning/stroom verbruiken) met een spindel het paneel niet kan bewegen.

Ik begrijp iets niet. Hoe stop je de motoren als het nacht is ?


Met eindschakelaars en diodes over de eindschakelaars.

Je zou de meetresultaten kunnen filteren met een laagdoorlaat filter en dan slechts af en toe de motoren bewegen totdat ze binnen de toleratie vallen. Het display af en toe updaten. Dat alles met millis().
Ik zie opeens overal millis() timers en 'bool' variabelen een Finite State Machine. Oeps, het moet natuurlijk niet al te leuk worden: https://github.com/Koepel/Fun_with_millis.
Maar toch kun je dit eens doorlezen: https://www.arduino.cc/en/tutorial/BlinkWithoutDelay.


Ik heb het gelezen en geprobeerd met blink without delay, maar mijn kennis is nog te beperkt.....dit zonnepaneel was mijn eerste echte project en dat jij en Zuid me daar bij hebben geholpen ben ik zeer blij mee want het werkt(e) perfect.....tot de buurvrouw begon te klagen over die bij bij mij in de tuin :D

Net als shooter zou ik niet teveel met potmeters aan de gang gaan. Je kunt die tijden in de sketch zetten.


De potmeters zitten erop omdat het project in een testfase zat bij starten, maar nu in de kast worden ze eigenlijk nooit meer gebruikt.

Je hoeft maar drie dingen te filteren: dv, dh en een combinatie van de LDRs voor de totale hoeveelheid licht.
Voor een eenvoudig laagdoorlaat filter is het handiger als je met 'float' variabelen werkt.
In de waterpas had ik zo'n eenvoudig filter: https://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2337&start=30#p17776.
Dan bijvoorbeeld iedere seconde een sample nemen en dat filteren.

Je zou een variabele voor de totale hoeveelheid licht kunnen toevoegen.
Code: Alles selecteren
int licht = (tr + br + tl + bl) / 4;


Toch heb ik sterk de voorkeur voor een millis() timer.
Stel dat ze iedere 15 minuten mogen draaien. Dat wordt een millis() timer van 15 minuten.
Daarbinnen zet je 'bool' variabelen dat ze mogen draaien. Als het binnen de toleratie valt, dan die 'bool' variabele uitzetten.

Code: Alles selecteren
unsigned long previousMillis;
const unsigned long interval = 1000UL * 60UL * 15UL;  // 15 minuten, UL = Unsigned Long
bool enableH;   // horizontaal enable voor de motor
bool enableV;   // vertikaal enable voor de motor
...

void loop()
{
  unsigned long currentMillis = millis();

  if( currentMillis - previousMillis >= interval)
  {
    previousMillis = currentMillis;
    enableH = true;        // de motor voor horizontaal mag weer gaan draaien.
    enableV = true;        // de motor voor vertikaal mag weer gaan draaien.
  }

  if( enableV)
  {
    if( vertikaal groter dan tolerantie
    {
      // laat de motor lopen
      ...
    }
    else
    {
      // stop de motor
      ...
      // genoeg gedraaid, over een minuut of 15 misschien weer.
      enableV = false;
    }
  }

  if( enableH)
  {
    if( horizontaal groter dan tolerantie
    {
      // laat de motor lopen
      ...
    }
    else
    {
      // stop de motor
      ...
      // genoeg gedraaid, over een minuut of 15 misschien weer.
      enableH = false;
    }
  }

}


Uhhhhhh......niet gelijk zo enthousiast hoor :D
Ik ben maar een hobbybopper die in zijn "vrije" AOW-uren een nieuwe hobby probeert te vinden naast het huishouden.
De zon draait zeer langzaam en het paneel heeft een inval hoek van 60 graden van de zon nodig om "optimaal" te kunnen werken.
Dus als ik 30 graden links / rechts binnen de haakse hoek van de zon op de paneel blijf is het goed.
Zomers is dat eigenlijk totaal geen probleem, maar 's winters is de lichtinval wel een probleem, dan moet het paneel zgam haaks op de minimale zonnestralen staan wil ik de accu zo goed als vol houden.

Volgende

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast