Arduino Nano Schema/programmer is not responding

De regels van arduinoforum.nl
Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Nano Schema/programmer is not responding

Berichtdoor shooter » 22 Aug 2021, 11:00

als het werkt heb je al een behoorlijke stap gemaakt toch, nu de software even een blik werpen.
Het jutteren van een servo is vaak een probleem met timers in de software. met de lib servo kun je een aantal servos bedienen, maar het is soms dat je de stand te vaak naar de lib wil sturen dus elke keer de loop . Beter 1 keer zetten in een functie en dan pas zetten als je verandert. Je kunt een servo ook langzaam naar een positie sturen door elke 100 msec een andere stand te geven. De servos werken met een tijdsignaal op de S ingang en een condensator kan alleen maar op de voeding dus tussen de plus en de min. Verder moet je een niet te grote pakken want dat kan de spanningsregelaar niet aan.
En nee het is niet solide, maar makkelijk te wijzigen en als het eenmaal werkt dan ga je het oplossen met bijvoorbeeld een print of met een klemmenbordje
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Berichten: 21
Geregistreerd: 13 Aug 2021, 16:13

Re: Arduino Nano Schema/programmer is not responding

Berichtdoor YvanderWal » 22 Aug 2021, 14:47

Alweer bedankt. Ik was al met de software aan het stoeien omdat soms dingen iets te snel achter elkaar gebeuren. Dus naar de 'delays' aan het kijken. Ik kan deze taal niet programmeren, maar ik kan het wel volgen.

Ik zal nu ook gaan kijken hoe vaak ik een stand in de eeprom laat opslaan. De code is inderdaad niet heel erg netjes. (ik heb wel eens een blauwe maandag in Clipper geprobeerd te programmeren, dus heb er een minimale kijk op)

Berichten: 21
Geregistreerd: 13 Aug 2021, 16:13

Re: Arduino Nano Schema/programmer is not responding

Berichtdoor YvanderWal » 23 Aug 2021, 00:47

Heb nu de routines aan de praat. Heb EEPROM read en write vervangen door get en put, maar dat bood geen soelaas. Toen maar op mijn eigen manier de waardes gewijzigd (gewoon recht vooruit en niet zo complex). En de volgorde veranderd (eerst de waarde van de routine met eentje ophogen en dan pas de routine uitvoeren. Als de routine dan niet helemaal netjes verloopt, gaan we in ieder geval wel naar de volgende. De code floept van de ene naar de andere routine, en is moeilijk te volgen waar je ergens zit of waar het precies mis gaat.) Dat werkt.

Maar nu blijft af en toe ineens een van de servo's hangen of gaan niet naar de gewenste waarde. Heb inmiddels een aantal statements geleerd, maar kan het euvel nog niet echt vinden. Ik moet nog even verder zoeken. Maar....ik ben nog bezig.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Nano Schema/programmer is not responding

Berichtdoor shooter » 23 Aug 2021, 17:44

Ik heb nog helemaal geen software gezien hoor, dan wordt het ook moeilijk om daar iets van te zeggen.
en als je met timers bezig gaat wordt het moeilijk want een servo werkt op een timer.
verder zou ik voorzichtig zijn om de eeprom nu al te gebruiken er zit namelijk een aantal keren schrijven op die dingen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 21
Geregistreerd: 13 Aug 2021, 16:13

Re: Arduino Nano Schema/programmer is not responding

Berichtdoor YvanderWal » 23 Aug 2021, 20:41

Ik snap het. De code was veel gezigzag. En een heleboel loops, waar een servo gewoonweg gebombardeerd werd met telkens dezelfde waarde. Heb het er gewoon uitgehaald en een delay erachter gezet. Ging zowaar goed.
Verder waren er 2 routines die telkens raar deden. Maar in ieder geval niet meer willekeurig. Daar heb ik gewoon iets anders ingezet wat ik ook wel leuk vond.
De code blijft nog steeds wat 'dubbelop', wat het lastig maakt om te lezen, maar zowaar, hij deed vanmiddag alles goed. Alleen dan had ik de klep, die een van de servo's moet openen, nog gewoon open. Toen ik hem dicht kreeg, kreeg de servo het moeilijk en hem soms niet open. Eerst was dat niet zo, dus ik denk gewoon dat mijn batterij bijna leeg is. Als het zo blijft, dan doe ik gewoon een hulp-drukveertje onder de klep zodat hij minder zwaar is. Heb ook een 'glij-plaatje' in de deksel geplakt. Dat zal ook wel makkelijker gaan dat een houten armpje langs een ruw-houten oppervlak.
Dus: vooralsnog lijkt hij het te doen, maar morgen kan ik pas weer verder testen met een nieuwe batterij. Als je wilt, kan ik de code hier wel neerzetten, maar ik vind hem zelf niet echt netjes. Beetje alles door elkaar.

Berichten: 21
Geregistreerd: 13 Aug 2021, 16:13

Re: Arduino Nano Schema/programmer is not responding

Berichtdoor YvanderWal » 23 Aug 2021, 20:49

Maar de eeprom. Ik schrijf daar gewoon telkens wat op weg. Als het programma er eenmaal op staat, dan is het toch niet zo dat hij er ineens mee ophoudt (als de eeprom is uitgeput ofzo)?

Ik heb het nu - simpel recht-toe-recht-aan - zo gedaan

int pn;

void loop() {
EEPROM.get(0,pn); // read the eeprom to get the next routine


switch (pn) {
case 1: delay(500); pn++; EEPROM.put(0,pn);routine_1(); break;
case 2: delay(500); pn++; EEPROM.put(0,pn);routine_2(); break;
case 3: delay(500); pn++; EEPROM.put(0,pn);routine_3(); break;
case 4: delay(500); pn++; EEPROM.put(0,pn);routine_4(); break;
case 5: delay(500); pn++; EEPROM.put(0,pn);routine_5(); break;
case 6: delay(500); pn++; EEPROM.put(0,pn);routine_6(); break;
case 7: delay(500); pn++; EEPROM.put(0,pn);routine_7(); break;
case 8: delay(500); pn++; EEPROM.put(0,pn);routine_8(); break;
case 9: delay(500); pn=1; EEPROM.put(0,pn);routine_9(); break;
default: pn=1; EEPROM.put(0,pn); break;
}

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Nano Schema/programmer is not responding

Berichtdoor shooter » 24 Aug 2021, 08:46

heb je enig idee hoevaak je naar die eeprom schrijft want als pn bijvoorbeeld 0 is dan is er geen delay en dus 1 miljoen per seconde en dan ben je snel aan het max.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 21
Geregistreerd: 13 Aug 2021, 16:13

Re: Arduino Nano Schema/programmer is not responding

Berichtdoor YvanderWal » 24 Aug 2021, 13:15

Nee, eerlijk gezegd weet ik dat niet. Als je de schakelaar omzet, dan pas leest hij de pn uit, verhoogd de pn en werkt de ruutine af. Tijdens die routine wordt de schakelaar altijd uitgezet. Bij de volgende keer dat de schakelaar omgezet wordt, dan leest hij de pn weer uit etc. Tussen de routines zit minimaal 5 seconden. En ik kan het ook een dag niet doen.

Maar wat de void loop() tijdens de routine doet, dat weet ik niet. Als hij 'blijft loopen' tijdens het uitvoeren van de routine, dan wordt het vaker uitgelezen. Maar ik denk dat dat niet het geval is, want dan zou de pn-waarde telkens verhogen en dat is niet zo. Dus het ziet ernaar uit dat hij pas weer de pn uitleest en vervolgens verhoogd, als de routine is afgelopen en ik met de hand (na minimaal 5 seconden dus), de schakelaar weer omhoog zet.

En hij schrijft de waarde van de pn telkens naar hetzelfde adres (dacht ik tenminste), nl. adres 0

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Nano Schema/programmer is not responding

Berichtdoor shooter » 24 Aug 2021, 21:22

ja je hebt ook volkomen gelijk, maar in de default blijft hij telkens pn naar adres 0 schrijven, maar die wordt dan niet opgehoogd of zo, hij blijft gewoon telkens schrijven en er zit ook geen delay in de onderste regel.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 21
Geregistreerd: 13 Aug 2021, 16:13

Re: Arduino Nano Schema/programmer is not responding

Berichtdoor YvanderWal » 25 Aug 2021, 17:16

Nu deed het programma alles goed, maar heb ik weer een nieuw probleem.
Ik heb een servo SG90 van TowerPro - goede kwaliteit stond erbij.

Nu tilt hij het deksel niet op. In het begin, toen het programma nog niet goed was, deed hij het wel goed en hij bromt nu.
Dus ik ben op zoek gegaan naar een iets sterkere en kwam op de servo SG92R. Die zou sterker zijn.

Deze geïnstalleerd, maar hij doet raar. Af en toe gaat hij rondtollen en soms reageert hij helemaal niet op de software.
Ook tilt hij het deksel wel op, maar blijft niet in deze stand staan. Hij zakt langzaam naar beneden. Dat deed die SG90 die ik eerst had ook niet.
Ik heb gegoogeld en zag meer mensen met dezelfde ervaring. Ik las op dat forum

"De towerpro servos staan niet ten boek als stabiel en betrouwbaar. Sommigen werken goed maar sommigen ook niet. De kwaliteit is niet constant, ik ben.ook gestopt deze te verkopen.
Ik heb er nog maar een paar in gebruik, de meeste zijn inmiddels tg9 en voornamelijk hxt900"

Dit laatste (tg9 en hxt900) zegt mij niets.

Ik wist niet dat er verschillende merken waren.
Men gaf aan dat de servo's van Rosoft geen rare dingen doen, maar daarop staat ook een stickertje met TowerPro. Dus ik vraag me af of dat niet dezelfde is die ik heb.
Maar ik kan wel weer een nieuwe bestellen, maar mogelijk doe ik het dan weer verkeerd.

Dus: ik zoek een micro-servo met dezelfde maat als de SG90 van Powerpro (dus zo'n heel kleintje) die sterker is en geen rare dingen doet.


Kan iemand mij daarover adviseren?

VorigeVolgende

Terug naar Forum regels

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten