Millis ipv delay

Geef hier suggesties voor extra onderwerpen of andere dingen die je graag gewijzigd zou willen zien
Berichten: 1
Geregistreerd: 04 Sep 2022, 19:34

Millis ipv delay

Berichtdoor Peerke57 » 04 Sep 2022, 20:23

Hallo, even voorstellen: mijn naam is Peter van G…. En ben 65 j. Helaas geen electrotechneut en al helemaal geen programmeur, maar weet er een klein beetje vanaf.
Ben ruim 40 j. Getrouwd en heb 1 zoon van eind dertig.
Ben sinds kort met Arduino uno bezig maar loop nu vast. Mijn project is het volgende; Tijdens het slapen draag ik een neus masker die lucht via mijn neus mijn longen in blaast. Er zit een knop op om de luchtstroom aan het begin van de slaap iets minder hard te laten blazen. [b]Als ik op de knop druk bij begin van de slaap duurt het ongeveer 45 minuten ( die maximale tijd is in het menu van het apparaat zelf in te stellen) voordat hij weer op Max staat te blazen. [/b]Nu wordt ik vaak wakker vanwege een zeer droge mond en keel. Dus druk ik wederom op die knop voor minder hard blazen. Nu wil ik een servo mijn taak laten overnemen zodat ik minder vaak wakker wordt. Nu heb ik heel YouTube doorgespit voor een sketch die doet wat ik wil. Ik kan een servo laten draaien maar deze moet dus elke 30 à 45 minuten een slag maken om de knop in te drukken.
Note* Het ziekenhuis wil niet de luchtstroom verlagen ondanks mijn geklaag hierover. Ik zoek dus een alternatief.
Note* Het is niet levens bedreigend als hij iets zachter blaast.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 118
Geregistreerd: 01 Okt 2015, 11:54
Woonplaats: Castricum

Re: Millis ipv delay

Berichtdoor FonzieBonzo » 05 Sep 2022, 09:32

Hi Peter,

Met onderstaande zou je verder moeten kunnen.

Gr, Fonzie

cpp code
//indien je niet gelijk bij het opstarten een sevoactie wil doen maak je van de  0; millis();
unsigned long ms_LaatsteX = 0;
void setup() {
// put your setup code here, to run once:

}

void loop() {

// Om het wat leesbaarder te maken gebruik ik 45*60*1000 ipv direct het getal 2700000
if (millis()-ms_LaatsteX>45*60*1000)
{
// doe je servo ding


ms_LaatsteX=millis();
}

}

Berichten: 68
Geregistreerd: 04 Sep 2021, 08:31

Re: Millis ipv delay

Berichtdoor RobGood » 05 Sep 2022, 09:46

Hallo Peter,
Ja Arduino en zelf allerlei 'programmaatjes' maken is een tophobby. Wat je moet maken is vaak even zoeken, ik doe allerlei modelspoor (treintjes..) dingen.
Wat je wilt is een servo die om de 45 minuten verdraaid- een knop indrukt- en weer terug draait.

software, 3 processen nodig
-1- Nodig een servo library, die van arduino zelf is denk ik goed zat.
twee standen instellen knop los en knop ingedrukt.
-2- Twee timers... eentje die 45 minuten wacht en de servo 'aan' zet en eentje die daarna een seconde wacht en dan de servo weer 'uit' zet.
-3- drukknop om de servo beweging te testen

hardware
Arduino en een servo en een heleboel zooi om ervoor te zorgen dat de servo die knop indrukt.
voeding voor de arduino 9V en een aparte 5V voeding voor de servo (de 5V van de arduino kun je beter niet gebruiken hier)
GND van de voedingen verbinden.

die drie processen moet je je invullen met de arduino, als je daar meer hulp mee nodig hebt laat dan specifiek weten wat niet lukt...

maar........... uiteindelijk is het resultaat een blazer die continue minder hard blaast... is het niet vele malen eenvoudiger, mee eens veel minder leuk, om die blazer gewoon continue wat zachter te zetten?

Succes....

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Millis ipv delay

Berichtdoor shooter » 05 Sep 2022, 15:30

ja rob dat gaat dus niet omdat het ziekenhuis het ding niet lager wil zetten, en fons wil je het aub uitbreiden want peter is een beginner dus een servo op 9 en een drukknop op 6 (dan is er alleen een gnd nodig en de interne led voor een timer bijv. (heb nu even geen tijd om het zelf te schrijven sorry)
en Peter probeer eens wat meer vocht in de kamer te zetten zoals planten of zo een ultrasound bevochtiger maar gewoon om vocht in de kamer te brengen.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 118
Geregistreerd: 01 Okt 2015, 11:54
Woonplaats: Castricum

Re: Millis ipv delay

Berichtdoor FonzieBonzo » 05 Sep 2022, 15:56

Hi Shooter,

In het oorspronkelijke bericht staat (en ik quote) "Ik kan een servo laten draaien maar deze moet dus elke 30 à 45 minuten een slag maken om de knop in te drukken. "

Ik ga er dus van uit dat Peter het servo bedienen al onder de knie heeft of ander moet hij dit even aangeven samen met de code die hij heeft.

Gr,
Fonzie

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: Millis ipv delay

Berichtdoor Frits1956 » 07 Sep 2022, 08:47

Lijkt mij een ingewikkelde oplossing om dit met een arduino te regelen.

Een kraantje in de slang opnemen waarmee de uitstroom van lucht ingesteld wordt is minder storing gevoelig, geluidloos en werkt continue. Daarbij maakt zo'n servo toch iedere keer "lawaai" wat me ook niet bevorderlijk lijkt voor een goede nachtrust.

Terug naar Forum suggesties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten