advies gevraagd: Nano wil niet uploaden

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

advies gevraagd: Nano wil niet uploaden

Berichtdoor Frits1956 » 09 Okt 2023, 14:35

Beste forum leden,

Ik ben een Uno en Mega gebruiker en voor een kennisje wil ik proberen een opgeblazen Nano te vervangen.
Nu heb ik blijkbaar niet zo goed opgelet en een clone met mini USB besteld. Geen nood dacht ik omdat ik ng diverse kabeltjes heb liggen.
Helaas krijg ik de Nano niet aan de praat, ook niet met blink. Krijg wel de bekende pling pling pling bij het insteken, ziet mijn pc de nano op de com poort (ook als ik bij een andere poort insteek), compileert de software en gaat uploaden maar vervolgens krijg ik de melding AVR geen response, 1-10 pogingen.....
Ik heb bij onze mandarijnse chinezen de ch341 driver software opnieuw gedownload en geinstalleerd, geprobeerd met old bootloader te uploaden, zelfs de nieuwe IDE 2 gebruikt maar ik krijg het ding maar niet aan de praat. Heeft iemand nog suggesties / adviezen / tips ?????

Vast bedankt.

Frits

Edit...: Oeps, verkeerde categorie, sorry

Advertisement

Berichten: 62
Geregistreerd: 05 Feb 2023, 13:30

Re: advies gevraagd: Nano wil niet uploaden

Berichtdoor sterretjeToo » 16 Okt 2023, 08:14

Kun je de text op de hoofd chip lezen? Dat zou dus een ATmega 328P moeten zijn. Er zijn wat variaties mogelijk in wat je gekocht hebt
1) Nano met ATmega168.
2) LGT8F328P; je zult een board package moeten installeren.
3) Nano Every clone met 4808/4809; je zult een board package moetn installeren.

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: advies gevraagd: Nano wil niet uploaden

Berichtdoor Frits1956 » 16 Okt 2023, 09:44

sterretjeToo schreef:Kun je de text op de hoofd chip lezen? Dat zou dus een ATmega 328P moeten zijn. Er zijn wat variaties mogelijk in wat je gekocht hebt
1) Nano met ATmega168.


Hoi Ster, dank voor je berichtje.
Ik heb een ATmega168p met een CH340 volgens de gegevens van de verkoper. Nu wist ik niet dat er verschillende waren en naar aanleiding van je berichtje ben ik gaan zoeken naar de verschillen tussen een 328 en een 168 en dat lijkt hoofdzakelijk geheugen te zijn, respectievelijk 32 en 16Kb. De 168 zal te weinig flash hebben voor wat ik wilde. Weer wat geleerd dus, maar dat verklaart niet waarom ik blink niet kan uploaden.

Kan en wil je me uitleggen wat ik moet doen om de 168 voor een ander projectje te gebruiken?

Berichten: 62
Geregistreerd: 05 Feb 2023, 13:30

Re: advies gevraagd: Nano wil niet uploaden

Berichtdoor sterretjeToo » 16 Okt 2023, 11:51

In het menu waar je de "old bootloader" hebt gevonden (tools → processor) zit ook een optie voor de 168.

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: advies gevraagd: Nano wil niet uploaden

Berichtdoor Frits1956 » 16 Okt 2023, 15:05

sterretjeToo schreef:In het menu waar je de "old bootloader" hebt gevonden (tools → processor) zit ook een optie voor de 168.

mmmmm, als ik het me goed herinner heb ik dit zonder suc6 geprobeerd. Kan me nauwelijks voorstellen dat ik dat niet heb gedaan....
Maar.... als ik de nano weer hier heb, ga ik dat uiteraard (nogmaals) proberen.
TNX voor de aanwijzing

Berichten: 38
Geregistreerd: 20 Jul 2022, 14:40

Re: advies gevraagd: Nano wil niet uploaden

Berichtdoor Harm J Seef » 20 Okt 2023, 09:17

”ziet mijn pc op de com poort”, betekent USB-kabel OK, Nano USB/RS232-chip OK.

Bij inschakelen/resetten Arduino start deze in ”programmeer-modus”, en schakelt vlot daarna over naar de ”boot-modus”.
”1-10 pogingen” is een timing-error en geeft aan dat AvrDude telkens te laat is met het willen uploaden.

Meest voorkomende oorzaak is teveel aangesloten USB-apparaten.
Probeer opnieuw met zo weinig mogelijk aangesloten USB-devices (BlueTooth, Wifi is ook USB), of probeer een andere USB-poort.

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: advies gevraagd: Nano wil niet uploaden

Berichtdoor Frits1956 » 20 Okt 2023, 14:35

Harm J Seef schreef:”ziet mijn pc op de com poort”, betekent USB-kabel OK, Nano USB/RS232-chip OK.

Bij inschakelen/resetten Arduino start deze in ”programmeer-modus”, en schakelt vlot daarna over naar de ”boot-modus”.
”1-10 pogingen” is een timing-error en geeft aan dat AvrDude telkens te laat is met het willen uploaden.

Meest voorkomende oorzaak is teveel aangesloten USB-apparaten.
Probeer opnieuw met zo weinig mogelijk aangesloten USB-devices (BlueTooth, Wifi is ook USB), of probeer een andere USB-poort.

Hoi Harm, tnx voor je meedenken en de suggestie (uploaden met weinig usb). Hoewel het niet logisch lijkt (heb dat probleem alleen bij deze) ga ik ook dit proberen.

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten