Port niet te kiezen

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 22
Geregistreerd: 13 Aug 2018, 17:59
Woonplaats: Krimpen

Port niet te kiezen

Berichtdoor swets » 16 Mrt 2023, 09:12

Ik kan de seriele port niet kiezen in de arduino IDE?

maar bij apparate beheer heb ik wel gewoon USB-Serial CH340...

en ik heb het geprobeerd met diverse Arduino's en kabels....

maar hij blijft maar uit gegrijst...

?

iemand enig idee?

Advertisement

Berichten: 22
Geregistreerd: 13 Aug 2018, 17:59
Woonplaats: Krimpen

Re: Port niet te kiezen

Berichtdoor swets » 16 Mrt 2023, 09:38

nu heb ik de oude IDE er op gezet.. 1.8.13 , en nu kan ik wel gewoon kiezen en uploaden...

maar met de nieuwe IDE 2.0.4 blijft de port maar uitgegrijst....?

nou ja... dan werk ik maar met de oude Ide....

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Port niet te kiezen

Berichtdoor shooter » 16 Mrt 2023, 11:04

probeer eens met oude bootloader of dat helpt
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 22
Geregistreerd: 13 Aug 2018, 17:59
Woonplaats: Krimpen

Re: Port niet te kiezen

Berichtdoor swets » 16 Mrt 2023, 13:12

Hoe doe ik dat :-)

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Port niet te kiezen

Berichtdoor shooter » 17 Mrt 2023, 09:46

onder boards kun je kiezen welk bordje je hebt aangesloten en daar dus de uno kiezen en daar verschijnt weer een zij menu met processoren in. en heb je de ch340 driver aanstaan dan zou je de in poortbeheer jouw usb kunnen zien en dan de IDE pas starten dan zou je de poort in de IDE horen te zien en kiezen
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 62
Geregistreerd: 05 Feb 2023, 13:30

Re: Port niet te kiezen

Berichtdoor sterretjeToo » 18 Mrt 2023, 10:29

IDE 2.0.4 is beroerd als het komt tot de detectie van een Arduino; de detectie is compleet veranderd. Als het je hoofdbrekens bezorgt zou ik bij 1.8.x blijven; ik zou bij voorkeur 1.8.19 gebruiken.

Ervan uitgaande dat "apparaat beheer" aangeeft dat je Windows gebruikt kun je eens kijken in C:\Users\yourUsername\AppData\Local\Arduino15\packages\builtin\tools; daar zou een directory `serial-discovery`in moeten zitten met een aantal subdirectories. in die directories zou je het programma `serial-discovery.exe` moeten vinden. Op mijn systeem zijn er een paar; je moet de laatste directory hebben.
Code: Alles selecteren
C:\Users\sterretje\AppData\Local\Arduino15\packages\builtin\tools\serial-discovery>tree /f /a
Folder PATH listing for volume Win7
Volume serial number is C654-ECAC
C:.
+---1.2.1
|       LICENSE.txt
|       serial-discovery.exe
|
+---1.3.1
|       LICENSE.txt
|       serial-discovery.exe
|
+---1.3.2
|       LICENSE.txt
|       serial-discovery.exe
|
+---1.3.3
|       LICENSE.txt
|       serial-discovery.exe
|
+---1.3.5
|       LICENSE.txt
|       serial-discovery.exe
|
\---1.4.0
        LICENSE.txt
        serial-discovery.exe


Als je de tool daar niet kan vinden is de meest waarschijnlijke reden dat je antivirus het in quarantaine heeft en moet je dat oplossen. https://forum.arduino.cc/t/serial-discovery-tool-not-installed-ide-2-0-3/1067181/2 geeft je wat instructies om het bestand van github te halen en te installeren indien nodig; het is in het Engels.

Berichten: 38
Geregistreerd: 20 Jul 2022, 14:40

Re: Port niet te kiezen

Berichtdoor Harm J Seef » 30 Mrt 2023, 09:47

”USB-serial CH340” betekent dat onder apparaatbeheer de Arduino door USB wel wordt gezien en herkend. => Hardware is ok, kabel is ok, USB is ok.



”Hij blijft gegrijst” betekent dat de software de Arduino ziet, maar dat je geen toegang hebt. Dit is een kwestie van onvoldoende RS232-seriële comunicatie-toegangsrechten.

Onder Linux moet systeembeheer onder gebruikersbeheer de gebruiker seriële toegangsrechten geven.

Vanaf Windows 10 is usbser.sys vervangen door een nieuwe versie. Zie https://techcommunity.microsoft.com/t5/ ... a-p/270855. De bijbehorende Windows Runtime API geeft specifieke ondersteuning voor Arduino’s en Pi’s. Wel moet de seriële communicatie in CustomSerialDeviceAccess nog geconfigureerd worden. Zie https://github.com/Microsoft/Windows-un ... viceAccess.

Specifiek voor de Arduino, zie https://github.com/Microsoft/Windows-un ... ialArduino.

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten