Hulp gevraagd....

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 Okt 2020, 16:29

Hulp gevraagd....

Berichtdoor Bart Crimson » 23 Okt 2020, 17:38

Hallo iedereen,

Ik ben een leek die hulp nodig heeft.
Om mij niet te vervelen tijdens deze moeilijke tijden,heb ik een originele Arduino Uno R3,een cloon Elegoo Uno R3 en een DFRO282 "Beetle" gekocht.
Geen enkele van de drie kan een poort vinden om een code te uploaden,krijg steeds de vermelding "Permission denied".
Heb dit geprobeerd met Arduino Editor online,met de bijhorende plugin, of het programma Arduino IDE 2:1.0.5+dfsg2-4.1 met de toevoeging van "dialout group upload code" op mijn pc met LinuxMint en op een Raspberry Pi4 4Gb die met Ubuntu Mate 20.04.01 werkt.
De twee Uno's zijn ingesteld als Arduino Uno,de Beetle werkt normaal zoals de Arduino Leonardo,geen enkele heeft de mogelijkheid om een poort te kiezen,deze zijn licht grijs gekleurd.
Heb zitten rondneuzen op het net en heb een recentere versie voor Linux gevonden en gedownload "arduino-1.8.13-linux64.tar.xz" maar krijg die niet geinstalleerd op de LinuxMint pc.
Eventueel iemand die weet hoe ik via de terminal de beste versie kan installeren?
Kan er mij iemand helpen aub?
Alvast bedankt

Bart
Bijlagen
Poort Uno.png
Poort Uno.png (12.6 KiB) 2605 keer bekeken
Permission denied .png
Permission denied .png (50.52 KiB) 2605 keer bekeken

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Hulp gevraagd....

Berichtdoor Koepel » 23 Okt 2020, 18:43

De online editor heb ik wel eens geprobeerd, maar toen ben ik weer snel terug gegaan naar het gewone programma op mijn computer.
De Pi4 is me te nieuw (en heb ik niet). Ik heb wel eens een sketch op een Raspberry Pi gecompileerd, maar hoe dat ging ben ik vergeten. Volgens mij met de command line.
Windows 10 heb je niet ?

Is Linux Mint gebaseerd op Ubuntu/Debian ? Dan is dat de beste mogelijkheid.
Is jouw Linux Mint de nieuwste versie ? Als die jaren oud is, dan heb je een probleem. Dan zul je iets anders moeten verzinnen.

Kun je in Linux Mint het volgende doen:
Kijk in Synaptic, en verwijder het volgende:
- verwijder alles van Arduino, dat is van jaren geleden en veel te oud.
- verwijder librxtx-java, het is belangrijk om deze te verwijderen.
- verwijder alles van Java. Dus 'java', 'jre', 'openjdk', alles er uit. JavaScript laten staan, dat is geen Java, dus JavaScript heeft niet met Arduino te maken.

Soms maakt een Office-pakket gebruik van Java. Als je alleen maar een foutmelding krijgt, dan zou ik toch maar Java verwijderen.

Probeer te verwijderen wat je hebt gedownload en ergens hebt geïnstalleerd of toegevoegd van Arduino. Als je een 'install' script hebt gedaan, dan kun je een 'uninstall' script draaien, maar ik vraag me af hoeveel er dan nog achter blijft.

Verwijder de map $HOME/.arduino15

Download de linux versie van arduino.cc. Als je jouw Arduino IDE 1.8.13 (arduino-1.8.13-linux64.tar.xz) hebt gedownload van arduino.cc, dan kun je die natuurlijk gebruiken.
Bedenk een mooie map in jouw 'home' map om lokale programma's neer te zetten. Bijvoorbeeld $HOME/programmas
Daar unpack ik de Arduino IDE, bij mij is dat map "arduino-1.8.13".
Ga die map in, maak een koppeling naar het bestand "arduino" en zet die koppeling op je Bureaublad.

Type in een terminal het commando: groups
Kijk of daar "dialout" bij zit.

Verbindt een Arduino board, of allemaal tegelijkertijd kan ook.
Klik of dubbelklik die koppeling op je Bureaublad.

Ik doe het op deze manier, omdat ik dan mijn besturingssysteem zoveel mogelijk gescheiden heb van Arduino. Iets met 'setup' of 'install' doe ik dus bewust niet. Ook kan ik meerdere Arduino versies op mijn computer zetten om te proberen (maar soms raakt de .arduino15 map dan in de war).
Er schijnt een mogelijkheid te zijn om Arduino op een "portable" manier te installeren, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.

Wanneer je de seriele poort wel ziet wanneer je Arduino als superuser draait, dan heb je een rechten-probleem. Dan had ik in het verleden wel eens. Tegenwoordig werkt bij mij alles vlekkeloos.

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten