Drukknop relaisschakeling

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Jan 2015, 17:57
Woonplaats: Luyksgestel

Drukknop relaisschakeling

Berichtdoor bluefrog » 08 Dec 2019, 17:17

Inmiddels als beginner met succes een drukknopschakeling gemaakt die een LED voor een bepaalde tijd aan- en uit schakelt.
Nu wil ik op dezelfde wijze een relais aansturen. Wat ik ook probeer, dat wil maar niet lukken.
De code heb ik via "Bestand/Voorbeelden/Digital/Button overgenomen van Arduino . En de pinnen aangepast.

Het schakelschema heb ik via een voorbeeld van "Euromakers" overgenomen https://euro-makers.com/projet/109/comm ... -relais-5v


// constants won't change. They're used here to set pin numbers:
const int buttonPin = 3; // the number of the pushbutton pin
const int RelaisPin = 4; // the number of the LED pin

// variables will change:
int buttonState = 0; // variable for reading the pushbutton status

void setup() {
// initialize the RelaisPin as an output:
pinMode(RelaisPin, OUTPUT);
// initialize the pushbutton pin as an input:
pinMode(buttonPin, INPUT);
}

void loop() {
// read the state of the pushbutton value:
buttonState = digitalRead(buttonPin);

// check if the pushbutton is pressed. If it is, the buttonState is HIGH:
if (buttonState == HIGH) {
// turn Relais on:
digitalWrite(RelaisPin, HIGH);
delay (10000);
} else {
// turn LED off:
digitalWrite(RelaisPin, LOW);
}
}

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Drukknop relaisschakeling

Berichtdoor shooter » 08 Dec 2019, 18:36

het schema is gewoon FOUT simpel.
Vcc op een uitgang lachen.
zoek een goed schema, en vaak moet je dan het relais aansturen met een LOW, maar dat ligt aan het interface bordje dat je gebruikt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Jan 2015, 17:57
Woonplaats: Luyksgestel

Re: Drukknop relaisschakeling

Berichtdoor bluefrog » 08 Dec 2019, 23:37

Beste Paul,

Op zich fijn dat ik jou aan het lachen heb kunnen maken, want lachen is gezond.
Maar met al dat gelach kom ik geen steek verder! Kun je mij concreet vertellen hoe ik het dan wel moet doen?
Overigens, ik gebruik een UNO R3

Met vriendelijke groet,
Joseph van den Enden

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Drukknop relaisschakeling

Berichtdoor Koepel » 09 Dec 2019, 01:54

Van dat schema breekt mijn klomp.
De drukknop heeft niets met het relais te maken, dus die dingen kun je beter gescheiden houden.

shooter heeft al aangegeven wat nodig is.
Er zijn veel verschillende relais modules. Soms gaat het relais aan met een digitalWrite( pin, HIGH) en soms gaat het relais aan met een digitalWrite( pin, LOW). Soms is het een hele aparte module zonder schema, en dan weten wij het ook niet. Het hangt er dus maar net van af hoe het aangestuurd moet worden.

In andere woorden: kun je een link geven naar de relais module die jij hebt ? Bij voorkeur een link naar waar je het hebt gekocht.

Zoek eens op "SSR-25DA". Dat is een solid state relais. De aansturing is de GND van de Arduino en een digital uitgang.

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Jan 2015, 17:57
Woonplaats: Luyksgestel

Re: Drukknop relaisschakeling

Berichtdoor bluefrog » 09 Dec 2019, 18:50

Beste Koepel,

Dat wordt al wat concreter. De relaismodule die ik heb is een SRD-05VDC-SL-C. Ik weet echt niet waar ik dat gekocht heb. De leeftijd zeker?
Ik ga in ieder geval enkele van die voorgestelde "SSR-25DA" solid state relais aanschaffen. Ik laat nog van mij horen als ik weer een stap verder ben.

Met vriendelijke groet,
Joseph van den Enden

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Drukknop relaisschakeling

Berichtdoor shooter » 10 Dec 2019, 13:23

jos maak er een foto van en beschrijf de pinneneven want het relais is bekend maar hoe het gebruikt wordt weet ik niet
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Jan 2015, 17:57
Woonplaats: Luyksgestel

Re: Drukknop relaisschakeling

Berichtdoor bluefrog » 11 Dec 2019, 15:49

L.S.,

Zoals gevraagd: de link naar het opgegeven relais: https://www.amazon.co.uk/LC-Technology- ... B07G838C84

Met vriendelijke groet, Joseph van den Enden

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Drukknop relaisschakeling

Berichtdoor shooter » 11 Dec 2019, 20:57

Zoals je zelf ook kunt zien dien je op Vcc 5 volt aan te sluiten, die moet uit een vreemde voeding komen bijvoorbeeld uit een stekkervoeding of zo.
De 5V op je arduino mag je er ook mee voeden. maar niet andersom dus je mag niet de 5V van de arduino gebruiken als voeding.
In+ en In- (kun je dus gebruiken als ingang, ik kon het niet zien maar met een beetje geluk gaat een van die draadjes naar de optocoupler (die met 4 pinnen).
vanuit die optocoupler gaat het naar de transistor (die met 3 pinnetjes) en van de transistor gaat het naar de spoel van het relais.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Drukknop relaisschakeling

Berichtdoor shooter » 11 Dec 2019, 21:05

de pushbutton komt dus op pin3 en de andere kant van die pushbutton kun je naar Gnd zetten.
in de setup de input veranderen in INPUT_PULLUP.
intern in de processor de 328P kun je een klein weerstandje schakelen die naar de 5V zet.
als je dan de pushbutton aan zet gaat de pin niet HOOG maar gaat van HOOG juist naar LAAG.
dat is andersom maar is de methode zonder moeijlijke weerstanden en draden.

zois het ook trouwens met de uitgang, als je de optocoupler naar de 5 Volt zet moet je ook de uitgang naar LOW sturen om het relais aan te zetten.

Let hier op want een fout is allemaal zo gemaakt.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Drukknop relaisschakeling

Berichtdoor Koepel » 12 Dec 2019, 23:41

De tekst "SRD-05VDC-SL-C" staat op het relais, maar het gaat ons om de hele module.

Er zijn misschien 50 verschillende relais-modules, en sommige fabrikanten maken een relais-module zonder te vertellen hoe het gebruikt moet worden.

Bij die link is de vierde foto van de onderkant, daar staat de website van de fabrikant.
Zo kwam ik op de pagina van de relais module bij de fabrikant: http://www.lctech-inc.com/cpzx/2/jdqmk/2019/0116/308.html.
Daar staat dus geen beschrijving, geen uitleg, geen schema.
Maar na even zoeken blijkt er toch iemand een schema van gemaakt te hebben: https://www.elecfreaks.com/store/1-channel-5v-relay-module-arduino-compatible-bk008.html.
Het is gemaakt om met de jumpers te kunnen kiezen of het relais wordt geactiveerd bij een HIGH of een LOW.
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Env3Z3WO8ec, maar ik kan niet goed zien hoe de jumpers staan.

Probeer het aan te sluiten. Je kunt er een foto van maken om aan ons te laten zien.

Volgens mij trekt het relais slechts 90 mA. Als dat zo is dan kan de Arduino 5V pin dat leveren.

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten