Driver Arduino Mega clone CH341SER

Software die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 10
Geregistreerd: 14 Nov 2019, 16:01

Driver Arduino Mega clone CH341SER

Berichtdoor A-drie » 20 Jul 2020, 15:55

Collega's

Configuratie Adafruit datalogging shield (met chipselect = 10); plus Chinese Arduino Mega kloon.

Voor de Arduino Mega heb ik de CH341SER driver gedownload.
Vervolgens de Setup gedaan. (*.inf en ... install) zoals beschreven in de HELP optie van de SETUP. Dus geen eigen installatie aanpassingen.
In de root staat de folder WCH.CN en in de Folder "Program Files(x86)" zit de folder "Arduino" (idem standaard installatie, versie 1.8.13).
Echter; geen succes ...

Herhaald geprobeerd: inclusief "uninstall".
Er zijn twee melding: 1) "install in advance", 2) succesfull installed.
En als je te veel "uninstalled", een melding dat er niets te uninstallen is.

Volgens de help functie, moet er na "install in advance" en het aansluiten van de Mega een bericht komen "click next to complete the process" dat gebeurt niet.
Al van alles geprobeerd: aan / uit zetten systeem, install kort voor gebruik etc. Soms wordt de poort wel gevonden, soms draait het voorbeeld programma Cardinfo wel.

Heeft iemand een nog meer gedetailleerde handleiding om de driver te installeren?
Gelukkig gaat het soms goed ... ik twijfel dus niet aan de hardware componenten.
Maar na een succes, lukt het geen tweede keer .... Dus kennelijk toch een "instabiele" installatie ?

Vragen over deze driver zijn al meer beantwoord. Maar dit "instabiele" gedrag heb ik niet eedrer beschreven gezien.

Kunnen jullie helpen?

groet

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Driver Arduino Mega clone CH341SER

Berichtdoor Koepel » 21 Jul 2020, 00:11

Kun je een link geven naar de webpagina vanwaar je iets hebt gedownload ?
Welk besturingssysteem gebruik je ?

Berichten: 10
Geregistreerd: 14 Nov 2019, 16:01

Re: Driver Arduino Mega clone CH341SER

Berichtdoor A-drie » 21 Jul 2020, 14:39

Dag Koepel,

Fijn dat je aandacht geeft aan mijn vraag!

via https://www.youtube.com/watch?v=HHF45zhe_9U&t=15s heb ik gedownload van http://www.wch.cn/download/CH341SER_E... . Ik heb de brede blauwe balk gebruikt in het rechter panel.
In het verleden heb ik dat ook gedaan (en met succes) i.v.m. een Chinese Arduino UNO kloon.
Besturingssysteem: Windows 10.


Met groet,
A-drie

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Driver Arduino Mega clone CH341SER

Berichtdoor Koepel » 21 Jul 2020, 23:18

Bij mij werkt het, maar de driver voor de CH340G is anders dan vroeger, misschien ging daar iets mis.
Ik kan vertellen wat ik deed, maar dat heb je al gedaan :?

Windows 10.
Ik heb de zip-file van Arduino gedownload (van hier: https://www.arduino.cc/en/Main/Software), bestand: arduino-1.8.13-windows.zip.
Dat uitgepakt, en in de map "drivers" het bestand "dpinst-amd64.exe" gedraait.
Bij "Apps en onderdelen" zie ik dan de driver van Arduino: "Windows stuurprogramma pakket - Arduino LLC".
Naar: http://www.wch.cn/download/ch341ser_exe.html, daar bestand "CH341SER.EXE" gedownload.
Dat is versie 3.5 en ik gebruikte de blauwe knop die er onder staat (met het wolkje met de pijl naar beneden).
Programma CH341SER.EXE gestart. Alleen de knop "install" gebruikt, en toen dat klaar was het programma afgesloten.
Bij "Apps en onderdelen" kan ik die drivers voor de CH340G/CH341 niet vinden !
Dan Arduino starten, dan krijg ik een waarschuwing dat Windows 10 het Arduino programma niet kent, dan "toch uitvoeren" gekozen.
Vervolgens kies ik Arduino Uno en poort COM3.
En toen werkte het.

Het programma dat de drivers voor de CH340G installeert is anders dan andere programma's. Misschien dat het niet perfect werkt als er teveel nieuwe en oude drivers door elkaar zijn.
Ik zie inderdaad een map "WCH.CN" in "C:\" staan. Daar staan de bestanden zoals elke normale driver heeft (*.SYS, *.CAT, *.INF bestanden). Ook een "SETUP.EXE", maar die zou ik niet draaien. Ik weet niet of die automatisch voor 64-bit kiest.
Wanneer je de driver probeert te verwijderen met "uninstall", dan kun je misschien daarna Windows opnieuw opstarten, en dan pas weer proberen te installeren.

Berichten: 10
Geregistreerd: 14 Nov 2019, 16:01

Re: Driver Arduino Mega clone CH341SER

Berichtdoor A-drie » 22 Jul 2020, 23:41

Beste Koepel,

Windows 10, Arduino Mega kloon

bedankt voor je reactie. Ik heb nogmaals enkele controles gedaan:
Om een zo volledig mogelijk overzicht te geven van mijn "fout zoeken" is helaas een lang verslag nodig ....

gecontroleerd of WCH.CN (in root) > CH341SER > DRVSetop64 geinstalleerd is. Dat is het geval.

oude drivers?
via het Setup menu: de driver "uninstalled". Zijn er nog meer drivers? Setup menu uit en opnieuw aan gezet. Uninstall: geeft "no device found".
CH341SER folder verwijderd (prullenbak). Daarna WCH.CN folder naar prullen bak. Gecontroleerd in Download folder: geen downloads CH341SER.

install procedure
Zelfde link als eerder: download met de brede balk en het download graphic.
Met DRV Setup64. exe wordt om de *.inf gevraagd; het menu biedt geen enkele optie.
Met SetUP wordt de Driversetup(x64) geinstalleerd (zie install menu). inf is ingevuld. In de folder is geen andere inf beschikbaar.
conclusie INSTALL moet gebruikt worden.

resultaat: "the drive is succesfully pre-installed in advance"
bevestig OK, verlaat install programma.

Arduino: serialports alleen COM1.
PC afgesloten.

PC gestart, Arduino gestart (Cardinfo) > Tools, Serialports; alleen COM1. board info ; please select a port.
Cardinfo gecompileerd (chipselect=10); geen problemen.

Arduino Mega aangesloten; Serialport COM 3 zichtbaar en gekozen.
get board info: unknown board - upload any sketch to obtain it.
upload Cardinfo .... geen snel resultaat.

upload en compilatie een aantal keren herhaald: geen verbetering met de eerste melding!

Foutmelding "an error occured while uploading, maar dan ook Done uploading (schermafdruk beschikbaar).
------------------------------------------

Soms is er een uitgebreidere foutmelding:

Sketch uses 11686 bytes (4%) of program storage space. Maximum is 253952 bytes.
Global variables use 1422 bytes (17%) of dynamic memory, leaving 6770 bytes for local variables. Maximum is 8192 bytes.
An error occurred while uploading the sketch
processing.app.SerialException: Error opening serial port 'COM3'.
at processing.app.Serial.<init>(Serial.java:152)
at processing.app.Serial.<init>(Serial.java:82)
at processing.app.SerialMonitor$2.<init>(SerialMonitor.java:132)
at processing.app.SerialMonitor.open(SerialMonitor.java:132)
at processing.app.AbstractMonitor.resume(AbstractMonitor.java:132)
at processing.app.Editor.resumeOrCloseSerialMonitor(Editor.java:2120)
at processing.app.Editor.access$1300(Editor.java:117)
at processing.app.Editor$UploadHandler.run(Editor.java:2089)
at java.lang.Thread.run(Thread.java:748)
Caused by: jssc.SerialPortException: Port name - COM3; Method name - openPort(); Exception type - Port busy.
at jssc.SerialPort.openPort(SerialPort.java:164)
at processing.app.Serial.<init>(Serial.java:141)
... 8 more
Error opening serial port 'COM3'.

---------------------------------------

Kan het zo zijn dat als de fout melding : An error occured while uploading the sketch" er nog steeds geprtobeerd de file te uploaden?

Dat zou dan kloppen met de foutmelding "Error opening serial port 'COM 3' (Port busy) als je (toch de serial monitor activeert.
(schermafdruk beschikbaar)

____________________________


Net als jij heb ik ook een UNO kloon geprobeerd: geen problemen.

____________________________

Ik heb twee MEGA's : allebei de zelfde resultaten.

---------------------------------------

Zowel met de UNO als (soms !) de MEGA wordt de SD goed uitgelezen. (schermafdruk (met Mega!) beschikbaar)
Mijn conclusie; in principe is de hardware (Datalogging shield en Boards) in orde.
Het probleem zit in het initialiseren / herkennen van de ComPort. Dat neemt kennelijk veel tijd (zie code in bovenstaande foutmelding).

een Windows 10 (installatie ?) probleem?
een Arduino software probleem?

ander forum zoeken?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Driver Arduino Mega clone CH341SER

Berichtdoor Koepel » 23 Jul 2020, 07:07

Als hier verder niemand reageert, dan kun je het Engelse forum.arduino.cc proberen.
De CH340G wordt echter niet door Arduino ondersteunt.

Een aantal dingen zijn voor mij onduidelijk. Misschien kun je dat verbeteren als je op het Engelse forum de vraag stelt.

Na het download van "CH341SER.EXE", draai ik dat programma en klik ik op de "install". Meer doe ik niet.
Dus ik doe niets met "DRV Setup64. exe" en die "in advance" heb ik volgens mij ook niet gezien.
Dat de "CH341SER.EXE" in de Downloads map staat en dat er een map "WCH.CN" in de root wordt gemaakt, dat zal best. Dat heeft er verder niet mee te maken of een driver is geïnstalleerd of niet.

Je hebt het over een Uno en Mega, maar welke de CH340G heeft en welke niet, dat weet ik niet. Als je schrijft dat je hetzelfde resultaat hebt, dan weet ik niet welk resultaat dat is, werkt het dan wel of werkt het niet ?

Heb je het echte Adafruit Data Logging Shield ( https://www.adafruit.com/product/1141 ). Heb je dat zelf in elkaar gesoldeerd ? Is het mogelijk dat er een kortsluiting of slechte soldeerverbinding bij zit ?

Als je een Arduino board met een CH340G chip aansluit, zie je dan soms COM3 en lukt het uploaden soms (een beetje) ? Als dat zo is, dan heb je mogelijk een instabiele situatie van de hardware. Daar kan ik wel wat mee. Dan gok ik op een slechte USB kabel.

1.
De Arduino Uno gebruikt weinig stroom en werkt met een lagere spanning. Het Arduino Mega 2560 board heeft minimaal 4.5V nodig. Pak eens een andere en betere USB kabel en die zonder USB-hub direct op de computer aansluiten.
Verwijder shields en alle draden van het Arduino board. Test eerst met het kale board.

2.
Niet ieder SD kaartje is compatible. Een wat oudere is beter.

3.
Instabiel gedrag zou heel misschien met de drivers te maken kunnen hebben. Dan kun je beter een andere computer proberen om alles te installeren.

4.
Heb je Java op je computer geïnstalleerd ? Kun je dat verwijderen ?
Had je Arduino al een paar jaar geleden op die computer geïnstalleerd ? Dan kun je misschien Arduino verwijderen en opnieuw installeren. Verwijderen: uninstall Arduino; delete C:\Program Files (x86)\Arduino; verwijder de verborgen "arduino15" map.
Die "arduino15" verwijderen is het belangrijkste. Als je niet weet waar die is, kijk dan in de voorkeuren en klik op de preferences.txt locatie. Na het afsluiten van de Arduino IDE die hele "arduino15" map verwijderen.

5.
Misschien is er iets stuk. Het is mogelijk dat iets onstabiel is als een onderdeel (gedeeltelijk) stuk is. Ik denk niet dat je dat hebt, maar het is mogelijk.

Berichten: 10
Geregistreerd: 14 Nov 2019, 16:01

Re: Driver Arduino Mega clone CH341SER

Berichtdoor A-drie » 23 Jul 2020, 22:54

Dag Koepel

Ik heb mijn informatie van:
https://www.youtube.com/watch?v=HHF45zhe_9U&t=15s en daarom gedownload van http://www.wch.cn/download/CH341SER_E...
Daar wordt gezegd dat UNO en MEGA klonen de zelfde driver (CH341SER) nodig hebben.
Dat klopt (?) want op beiden werkt het voorbeeld "Blink"en zie onder ....

Ja: Adafruit Data Logging Shield ( https://www.adafruit.com/product/1141 ). Hulp gehad van een elektronicus voor het soldeerwerk.
Is het mogelijk dat er een kortsluiting of slechte soldeerverbinding bij zit ? UIteraard, maar niet waarschijnlijk: op de UNO goed resultaat (bij herhaling).

SD kaartje is 2-3 jaar oud.
Java niet apart geïnstalleerd / recent de nieuwste versie Arduino IDE (1.8.13) geïnstalleerd.

test op een andere PC stond / staat op mijn programma ....

installatie herhaald zoals je beschrijft.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Koepel: ... gok ik op een slechte USB kabel; Pak eens een andere en betere USB kabel ....
gedaan, en met succes!

Poort of kabel: Op de zelfde fysieke poort op de PC, met andere USB kabel. (COM3)
Via een USB-hub wordt een andere port gevonden (COM4).

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Alles duidelijk? Ik houd het er op dat jouw verklaring de juiste is.
Koepel: het Engelse forum.arduino.cc proberen ... dus niet meer nodig!

Bedankt voor je meedenken en hulp!

Terug naar Overige Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten