Luchtdruk en temperatuur in kast

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Jan 2022, 21:30

Luchtdruk en temperatuur in kast

Berichtdoor Redhead47 » 06 Feb 2022, 20:17

Hallo allemaal, ik heb lang geleden leuk met Arduino gewerkt.
Nu wil ik weer iets maken, ik heb een klokkast die ik stofvrij wil houden door een kleine overdruk te maken door een Pc ventilator met filters langzaam constant te laten draaien.
Tevens wil ik de klokkast op een constante temperatuur houden van bijvoorbeeld 21 graden.
Mijn vraag is o.a. wat voor verwarmingselement ik zal kunnen gebruiken voor een bijna dichte glazen kast van 40 x 40 x 60 cm hoogte.
Bij Aliexpress gekeken naar verwarmingselement gezocht met 12v geeft legio mogelijkheden.
Waarschijnlijk is een licht element voldoende, maar hoeveel Watt is dat?

De klok in de kast is een zelfbouw congreve Rolling Ball Clock, die is extreem gevoelig en daardoor niet erg op tijd werkend. Een wereldwijd probleem, de klok wordt wel een conversation peace genoemd. Er wordt wel gezegd.Leuk om over te praten,maar op tijd lopen doet de kl ook niet.
Nu dus een test maken om te zien of dit het resultaat zal verbeteren.
Bij voor baat bedankt als je mij op weg helpt.

Gr, Martin.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Luchtdruk en temperatuur in kast

Berichtdoor shooter » 06 Feb 2022, 20:59

Ik zou juist zorgen voor nul luchtstroming dus alles dicht houden. maar met een kleine pc ventilator heb je een prima overdruk hoor.
verwarming is simpel een weerstand van 5 watt en dan moet je zoeken naar een waarde waarbij de voeding nog wel goed blijft en de stroom is bijvoorbeeld met een ULN2003 (dezelfde als bij een stappenmotor gebruikt wordt)
je moet er wel even een foto of filmpje bijzetten wat is eigenlijk een rolling ball clock want dat weet ik niet.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: Luchtdruk en temperatuur in kast

Berichtdoor Frits1956 » 07 Feb 2022, 10:26

ff ge"google"d, 3 screens naar beneden is er een filmpje
https://www.nms.ac.uk/explore-our-colle ... all-clock/

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Luchtdruk en temperatuur in kast

Berichtdoor shooter » 07 Feb 2022, 11:32

ik had de goede klok en heb het filmpje bekeken, zorg voor een stabiele ondergrond en een stabiele constructie dus ook goede lagertjes en een goede swing beweging ook met een lagertje zodat de plaat precies de beweging maakt dat zal de precisie verbeteren. en ja warmte zal veel invloed hebben dus zet de temp op 25 graden. en als je toch bezig bent met een arduino, kun je de zaak ook prima timen zodat de klok nog mooi op tijd gaat lopen door de beweging te blokkeren met een aantrekmagneet (dat hoeft maar aan een kant, gelijk een oude stationsklok die alleen maar op de hele minuut een puls krijgt van een moeder. wel een leuke klok
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Jan 2022, 21:30

Re: Luchtdruk en temperatuur in kast

Berichtdoor Redhead47 » 07 Feb 2022, 12:38

Dag Frits en Shooter.
Bedankt voor de reacties, de klok is nagenoeg helemaal gelagerd met kogellagers vanaf 2x3x5mm.
Gedwongen op tijd gaan lopen met bijv. magnetisme wil ik niet, de klok is handgemaakt werk en er zijn er meer mensen op de wereld die er 1 hebben gebouwd.
Allemaal kennen zij het tijdprobleem. Ik wil gewoon weten of er verbetering is te bereiken door de temperatuur in de kast te beheersen.
Een weerstand heb ik niet aan gedacht, heb je enig idee hoeveel Watt dit naar verwachting nodig zal hebben bij 5 volt?
Gr, Martin

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten