Even voorstellen Tronica

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Sep 2013, 14:17

Even voorstellen Tronica

Berichtdoor Tronica » 09 Okt 2013, 11:41

Berichten: 1Geregistreerd: 28 Sep 2013, 12:17





Re: Voorstellen Gooss

Berichtdoor Tronica » 09 Okt 2013, 09:40

Hallo Allemaal.

Mijn naam is Jan en gebruik de de naam Tronica.
Ik ben 63 jaar en mijn hele leven heeft qua hoby in het teken gastaan van electronica. Vele jaren ben ik in dienst geweest van een Electronica concern in het zuiden van het land. Ik heb daar gewerkt als prototype monteur in analage en digitale video bewerking.
Enige jaren geleden de electronica laten rusten. Maar door de aanschaf van een Arduino mini computer is het vuur weer opgewaaid. Een vriend van mij had ook zon Arduino gekoscht an heft mij een boost gegeven.
Ben al bezig geweest mety diverse kleine projectjes zoals LED aansturing, relais schakelen enz..
Mijn doel is om een treinban besturing te maken met een aantal opstelsporen. Deze via sensoren op de baan laten sturen zodat treinen elkaar wisselend opvolgen.
Heb begrepen dat daar nog niet veel over bekend is.
Ben benieuwd hoe de ontwikkeling hiervan gaat.

Groetjes Jan

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Even voorstellen Tronica

Berichtdoor nicoverduin » 09 Okt 2013, 14:43

Jan
Welkom.
Nico
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Even voorstellen Tronica

Berichtdoor shooter » 04 Nov 2013, 12:12

welkom
allereerst een waarschuwing dat de piekspanningen en de stromen bij een treinbaan veel hoger zijn dan bij de arduino, dus voorzichtig en met relais en dergelijke werken.

aansturing locomotief via een paar relais, waarbij een voor aan/uit (deze kun je uitbreiden met een snelheidsregeling (PWM via opto) en de andere voor richting.
wissels gaan zeer simpel met een transistor(en een blusdiode) of een ULN (eventueel samen met een PCF8574)
terugkoppeling is wat moeilijker door de vele soorten treinen. is simpelst met optokoppeling dan kun je vrij kiezen.(denk hierbij aan isolatie van de wielen die dus een aanwezigheid niet laten zien)
welk type trein heb je in gedachten (gelijk/wissel) (analoog/digitaal)
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten