Ik ben nieuw

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 7
Geregistreerd: 17 Feb 2021, 19:31

Ik ben nieuw

Berichtdoor bulldogrick » 17 Feb 2021, 19:40

Beste mensen
Ik ben net nieuw op dit forum en ik weet niet zo goed waar ik mijn berichtje moet plaatsen dus zet k het hier neer.
Mocht het niet goed zijn dan hoor ik het graag.

Ook ben ik helemaal nieuw op het gebied van arduino ik heb zojuist mijn eerste arduino uno bestel die morgen binnen gaat komen, maar nu heb ik een vraag?

Ik wil graag een quiz schakeling maken voor 4 personen.
Ik ben al de hele dag aan het zoeken naar ik kom er maar niet uit want ik heb nu hier 4 kastjes met daarin een 3volt gekleurde led en een drukknop gemaakt en dat moet dus geschakeld gaan worden.

Maar heb ik dan eigenlijk wel aan alleen de arduino uno genoeg?

En hoe kom ik aan een programma omdat in de arduino te programmeren.

Het hoeft alleen maar de led te laten branden (of leuker nog knipperen) in het kastje van diegene die als eerst drukt daarbij moeten de andere 3 knoppen tijdelijk geblokkerd worden.

Zou iemand mij aub willen helpen?

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Ik ben nieuw

Berichtdoor shooter » 17 Feb 2021, 22:22

ja dat kan heel goed met een arduino, doe eerst eens 1 drukknop aansluiten (dat mag eerst gewoon een stukje draad zijn die je op de nul aansluit en dan een ingang laag maakt werkt met input pull up
laat dan het boardledje aangaan en met een andere ingang weer uitgaan.
dan zul je een paar ledjes moeten aanschaffen en een paar weerstanden van 330 ohm bijvoorbeeld. dan maak je dus eerst even een testopzetje om de ledjes te laten aangaan 1 per keer.
voor je quiz kijk je welke ingang laag gaat en dan zet je een ledje aan dan even een delay en dan dat ledje ook weer uit.
daarna ga je kijken wat blink without delay doet. dat is handig want dan blijft de processor gewoon de loop steeds herhalen.
en laat maar zien wat je bouwt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 17 Feb 2021, 19:31

Re: Ik ben nieuw

Berichtdoor bulldogrick » 18 Feb 2021, 14:25

Oke dankje voor de snelle reactie

Als alles meezit komt morgen mijn arduino uno binnen en dan ga ik eens kijken hoe het allemaal werkt
Nogmaals ik weet helemaal niks van dit soort dingen en ook niks van programmeren

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Ik ben nieuw

Berichtdoor shooter » 18 Feb 2021, 21:21

ja lekker spelen en proberen, en blijven nadenken of het goed gaat, zelfs kids van negen lukt het. Maak eerst een schema dan kun je zien of je goed bezig bent en ja ook domme antwoorden bestaan op internet, we zijn allemaal ook ergens begonnen dus je niet schamen hoor. je begint eerst maar met het ledje op pin 13 en dan langzaam opbouwen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Apr 2021, 13:18

Re: Ik ben nieuw

Berichtdoor Valentin01 » 20 Apr 2021, 13:23

ja lekker spelen en proberen, en blijven nadenken of het goed gaat, zelfs kids van negen lukt het. Maak eerst een schema dan kun je zien of je goed bezig bent en ja ook domme antwoorden bestaan op internet, we zijn allemaal ook ergens begonnen dus je niet schamen hoor. je begint eerst maar met het ledje op pin 13 en dan langzaam opbouwen.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Ik ben nieuw

Berichtdoor ctunes » 30 Mei 2021, 20:03

bulldogrick schreef:
Ik wil graag een quiz schakeling maken voor 4 personen.


Wat behelst: "een quiz schakeling maken voor 4 personen", precies?

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Ik ben nieuw

Berichtdoor ctunes » 30 Mei 2021, 20:06

Klinkt heel interessant!

Maar ik zou eerst graag de spelregels inzien, alvorens mij met een dergelijk spel in te laten.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Ik ben nieuw

Berichtdoor ctunes » 30 Mei 2021, 20:10

Voor ik mijn reaktie geef echter, ben ik ook benieuwd naar de oplossingen uit de gemeente.

(Waarschijnlijk gaan die met "if" gepaard en worden derhalve sequentieel afgehandeld, wat niet eerlijk is)
Laatst gewijzigd door ctunes op 30 Mei 2021, 20:27, in totaal 1 keer gewijzigd.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Ik ben nieuw

Berichtdoor shooter » 30 Mei 2021, 20:17

er bestaan zelfs filmpjes op youtube van dus leef je uit, ctunes heeft een mooie voorzet egegeven zorg dat je een paar draadjes hebt en een bradboard kun je van alles testen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Ik ben nieuw

Berichtdoor ctunes » 02 Jun 2021, 23:12

In stroomschema's denken kan vaak al goed richting een programma leiden.

Nu is het niet makkelijk om in tekst een beslissingsboom weer te geven, maar wellicht is onderstaande waar je naar op zoek bent?

pseudo code
Start:

Zet alle leds uit, en alle knoppen aan.

Heeft de quizmaster op "go" gedrukt?
Ja:
1: Is er een knop ingedrukt?
Was het de quizmaster knop?
Zo nee: deactiveer alle spelersknoppen.
Welke knop was ingedrukt?
Knipper het ledje (groen) van de desbetreffende knop, en knipper rood op alle andere knoppen.
Heeft de quizmaster op reset of go gedrukt?
Nee?
deactiveer de laatst ingedrukte spelersknop(pen). // de foute drukker mag niet meer meedoen, de rest krijgt nog eens kans.
Wacht tot quizmaster op "go" drukt.
Herhaal 1:
Nee:
Ga terug naar start.

Einde.


Je ziet: het programma wordt een beslissingsboom, met keuzes op acties.

::

Start eerst met programmeren, maar houd in je hoofd dat het mogelijk is de uitvoering van het programma te onderbeken door een interrupt.
Bijvoorbeeld het indrukken van een knop ...

Succes!

Volgende

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten