USB poort defect na stommiteit arduino

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 88
Geregistreerd: 16 Jul 2015, 21:02

USB poort defect na stommiteit arduino

Berichtdoor wim2584 » 15 Nov 2020, 22:47

van de week door een onoplettendheid , mijn Laptop USB poort defect gemaakt, ik had een te hoge spanning (16 volt dc) op een analoge input van een arduino uno gezet, helaas zat deze aan de laptop, direkt laptop uit en arduino poort defect.

daarna start laptop wel weer op, maar de 5 volt supply van een van de USB poorten weg, laptop open gemaakt, en "opgelost"door van de extren SATA aansluiting de 5 volt door te verbinden met de usb poort, alles werkt nu weer...gelukkig.

de arduino is de processor defect, minor probleem.

geheel hier boven als waarschuwing voor andere, ik heb nu een "usb isolator "besteld kost maar 7,50 op aliexpress


Bovenstaande als waarschuwing!!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: USB poort defect na stommiteit arduino

Berichtdoor Koepel » 18 Nov 2020, 12:39

Wij zetten nooit een voltage van een voeding of accu direct op een pin.
Als de Arduino uitgezet wordt, dan zou er een te grote stroom kunnen gaan lopen (via de interne ESD beveiligings-diodes).
Bij een spanning van een voeding of van een accu kun je een weerstand van 4k7 of 10k in de lijn zetten om de ingang te beveiligen.

Bij gevaarlijke dingen kun je een ESP32 gebruiken en de sketch via wifi uploaden (OTA = Over The Air upload).

Natuurlijk is een USB-isolator ook een hele goede oplossing :D
Bij BangGood komen ze al snel op zo'n 15 euro: https://www.banggood.com/USB-Isolator-USB-to-USB-Optocoupler-Isolation-Module-Coupled-Protection-Board-ADUM3160-Isolation-Voltage-2500V-p-1454368.html.

Berichten: 88
Geregistreerd: 16 Jul 2015, 21:02

Re: USB poort defect na stommiteit arduino

Berichtdoor wim2584 » 18 Nov 2020, 23:31

het was ook gebeurd door "even snel", en daardoor de externe spanning aan verkeerde zijde spannings deler.....

ik had hier de optoisolator gekocht gekocht : https://nl.aliexpress.com/item/40002039 ... 4c4dbryid8

vandaag trouwens de ingang beveiligd door eerst spannings deler,dan een opamp (LM324) en de uitgang hiervan naar de arduino, , grote voordeel, geen spanning meer hoger dan de uitgang van de opamp (afhankelijk van de voedingspanning opamp), geen negatieve spanning meer op arduino mogelijk (als je de opamp tenminste spanning geeft met een single voeding.

groet Wim

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: USB poort defect na stommiteit arduino

Berichtdoor Koepel » 19 Nov 2020, 04:37

Nog een kleine tip:

Met een OpAmp wordt het een stuk minder nauwkeurig, en met een spanningsdeler kun je berekenen wat mogelijk is.
Het is toegestaan om 1mA in een pin van een Arduino Uno/Nano/Mega/Leonardo te laten stromen of er uit te trekken.
Stel je gebruikt de interne referentie van 1.1V, en R2 = 10k, en je wilt 16V kunnen meten. Dan zou R1 = 180k een redelijke waarde zijn.

Reken maar even mee (voor een Arduino Uno):
Je kunt meten van 0V tot 20.9 V ((1.1/10000)*180000) + 1.1
De maximale spanning is 284.5 V (((5.5/10000) + 0.001) * 180000) + 5.5
De laagste spanning is -198.5V -((((0.5/10000) + 0.001) * 180000) + 0.5)

Dat de veilige spanningen zo groot zijn is normaal als een lage referentiespanning wordt gebruikt samen met een hoge waarde van R1 van de spanningsdeler.
De interne ESD beveiligingsdiodes kunnen in de praktijk veel meer hebben voordat ze stuk gaan, maar dat die 1mA in een circuit gebruikt mag worden staat ergens in een document vermeld.

Als je de interne voltage reference van 1.1V gebruikt, dan is het nodig om je sketch voor ieder Arduino board apart te corrigeren. De waarde kan namelijk liggen tussen 1.0 en 1.2V.

Berichten: 88
Geregistreerd: 16 Jul 2015, 21:02

Re: USB poort defect na stommiteit arduino

Berichtdoor wim2584 » 19 Nov 2020, 11:41

Hoi bedankt voor de info, van die 1 mA wist ik niet... , dat geheel iets onnauwkeriger wordt wist ik wel, maar het gaat hier om een datalogger, , de kans dat ik ooit verkeerd aansluit of te hoge ingangs spanning erop zet is redelijk groot, de iets kleinere nauwekeurigheid neem ik dan op de koop toe.

maar met kleine stromen, loop ik dus ook weinig risico

groet Wim

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten