Batterij verbruik attiny85

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 Nov 2020, 06:27

Batterij verbruik attiny85

Berichtdoor degiel1982 » 07 Nov 2020, 06:36

Hoi allen,

Ik ben begonnen met een project RF433 naar mqtt gateway en heb alles verbonden met home assistant.
Nu was ik begonnen met de temperatuur sensor op 433 signaal via 3 oplaadbare batterijen 1,2v nominaal.
De bedoeling is dat het stroom uitvalt als de 3,3 volt is gepasseerd.
Ik heb een dht22 temperatuur sensor in combinatie met een rf module en attiny85.
Ik ben bekend met het rekenen van de voltage via de 1.1 referentie, maar ik zoek de schematische circuit om het hardware matig te doen.
Kan iemand me hierbij helpen?

Mvg

Danny

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Batterij verbruik attiny85

Berichtdoor Koepel » 07 Nov 2020, 09:32

Om te beginnen kun je beter niet die ATtiny85 gebruiken. Die wordt niet officieel door Arduino ondersteunt.
Gebruik je een board van Adafruit waar die ATtiny85 op zit, of heb je alleen een ATtiny85 chip en ga je zelf aan de slag om het werkend te krijgen ?
Als beginner voorkom je heel wat problemen door geen ATtiny te gebruiken.

Als je een 8 MHz Pro Mini koopt met een usb-serial printje, dan wordt het wel officieel door Arduino ondersteunt.
Dat is ook klein, en in sleep-mode gebruikt het ook weinig stroom.

Wat is je vraag ? Wil je de analoge spanning meten van een DHT22 ? De DHT22 heeft geen analoge spanning, het werkt met digitale pulsen. De Arduino stuurt een paar pulsen naar de DHT22 en de DHT22 stuurt een reeks van pulsen terug. Uit die pulsen haalt de Arduino de informatie zoals de temperatuur.

Om stroom te besparen kun je de DHT22 kun je van spanning voorzien met de digitale output pin.
De 433 MHz transmitter modules gebruiken nauwelijks stroom. Over het algemeen kun je die gewoon met de batterijspanning verbinden.

Heb je al een library gevonden om de Arduino in sleep mode te zetten ?

Berichten: 9
Geregistreerd: 07 Nov 2020, 06:27

Re: Batterij verbruik attiny85

Berichtdoor degiel1982 » 07 Nov 2020, 12:30

Hoi en bedankt voor de reactie
Voor de rf gebruik ik rc-switch
Ja ik gebruik de snore library voor de sleep functie en werkt goed.
De dht sensor en rf transmitter werken goed
Na een week is er 0.1v van mijn 3xaaa batterijen eraf gesnoept.
En dat vind ik wel ok vanwege dat het nu elke 10 sec. een signaal stuurt en dat moet 5 minuten worden.
Ik wilde alleen dat de batterijen niet te ver leeg raken zodat ze niet beschadigen
Onder de 3.3v zou fijn zijn als alles uitvalt.(ook al weet ik dat 3v echt leeg is)
Btw goede tip om de vcc van de dht op een pin te zetten.
Mvg
Danny


Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Batterij verbruik attiny85

Berichtdoor Koepel » 12 Nov 2020, 11:09

Een oplossing voor wat ? Ik begrijp het niet.
Zijn het drie NiMH batterijen ? Die kun je gerust tot 1.0V per cel ontladen. Dan hebben ze vrijwel geen lading meer, dus de 3.0V opkrikken naar 3.3 of 5V heeft geen enkel nut.

Ik zou AA batterijen gebruiken ;)

Geef je ook de batterijspanning door via 433MHz ? Dan weet je wanneer de batterijen vervangen moeten worden.

De DHT22 werkt misschien tussen de 3.0V en 3.3V ook nog een beetje.
Als je een 8 MHz Pro Mini hebt, dan kun je de VCC meten zonder dat je verder nog iets hoeft te verbinden en zonder extra onderdelen. Je zou dan dus kunnen bepalen tot hoe laag de batterij kan zijn voor de DHT22.

Pololu maakt mooie modules van goede kwaliteit met moderne onderdelen. Dat is een hele mooie step-up/step-down converter.
Een step-up/step-down circuit is echter het minst efficiënt van alle converters. Die gebruikt meer stroom dan een ATmega/ATtiny in sleep-mode.

Alles draait om de sleep-mode. Als de rest geen stroom verbruikt en de ATmega/ATtiny is in sleep-mode dan zouden de batterijen het een paar jaar moeten kunnen volhouden.
Elke 10 seconden iets doen lijkt mij erg veel. Is het erg als het iedere 5 minuten is ? Daar zit de winst voor de batterij.

Berichten: 9
Geregistreerd: 07 Nov 2020, 06:27

Re: Batterij verbruik attiny85

Berichtdoor degiel1982 » 12 Nov 2020, 18:52

Hoi en bedankt voor de info:)

Nee mijn bedoeling was om de 3 aaa oplaadbare batterijen die volt 3.9V aangeven uit te laten vallen bij 3.3 volt of maximaal 3 volt.

Ik had het via de interne manier geprobeerd maar dat ging niet zo lekker. Ik had de interne referentie voltage gebruikt van 1.1 volt.

En ik had idd de batterijspanning via 433 verstuurd.
Alleen het was te veel verschil ongeacht dat ik het al een paar keer opnieuw berekend
Vandaar dat ik dacht dat de chip kon helpen. Bedankt voor alle info want ik ben een elektro noob.

Als mijn uitleg niet duidelijk is sorry ervoor.

Die 10 seconde waren meer een test fase.
De 5 minuten was uiteindelijk ook mijn doel.

Ik heb 2 weken met de batterijen ongeveer gedaan met de 10 seconde .
En heb nog 3.6V over.
dan denk ik dat met de 5 minuten een heel eind komt.

Op dit moment krijg ik rare uitslagen bij de voltage meting intern. Maar ik zal anders een keer de code posten als je dat graag zou willen.

Mvg

Danny

Berichten: 9
Geregistreerd: 07 Nov 2020, 06:27

Re: Batterij verbruik attiny85

Berichtdoor degiel1982 » 12 Nov 2020, 22:14

Het zijn idd 3 ansmann 1100mah oplaadbare batterijen nimh

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten