arduino neo pixels probleem

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 19 Okt 2020, 22:22

arduino neo pixels probleem

Berichtdoor wietse » 19 Okt 2020, 22:47

goeiendag,

mijn naam is wietse en ik ben bezig om voor kerst een show te maken nu heb ik een probleem.
mijn setup bestaat uit het volgende

1x arduino mega
1x 8 relay module
2x een lijn van 150 neopixels rgb

de relays werken naar behoren en is ook niks mis mee.
echter als ik met mijn pixels bezig ga krijgen we wat problemen

de lijnen zijn paralel aan gesloten op een Power Supply van 12 volt
alles lijkt het te doen tot dat je alle 300 pixels naar wit wilt hebben dan begint alles te knipperen als een gek
echter als je bijvoorbeeld rood vol aanzet groen vol aan zet en blauw half aan zet gebeurt dit niet.
ook als ik bijde lijnen aan elkaar zet zodat het er een word van 300 pixels dan is er niks aan de hand als je alles volledig wit wilt hebben.
alleen is dit niet praktisch voor hoe ik de pixels wil gaan gebruiken.

pixel_test_144_tree_2.1.rar
(4.06 KiB) 331 keer gedownload

ik heb de code als .rar toegevoeg (hij is te groot om te posten via dit forum) die ik gebruik om de 2 lijnen aan te sturen.
Ik hoop dat iemand een idee heeft hoe ik dit kan oplossen mochten er extra vragen zijn dan hoor ik ze gaag.

wietse

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: arduino neo pixels probleem

Berichtdoor Koepel » 20 Okt 2020, 19:42

Hallo Wietse,
Kun je wat meer vertellen ?

Kun je een link geven naar de relay module, de ledstrip en de 12V voeding ? Bij voorkeur links naar waar je het hebt gekocht.
Hoe krijgt het Arduino board stroom ?

Ik heb een vermoeden, maar op dit moment geef ik het 50% kans dat het klopt.
Misschien heb je een gammele niet-gecertificeerde 12V prut-voeding. Als dat zo is, kun je die dan nu meteen weg doen ? Ik wacht wel even.
... (pauze muziekje) ...

Het lijkt er op dat je een 12V ledstrip hebt, die je maar op één plek van 12V voorziet.
Als je ze achter elkaar hebt, dan krijgen de laatste leds minder spanning. De totale stroom is dan minder dan wanneer je ze apart van 12V voorziet.

Heb je het Arduino Mega 2560 board gevoed met diezelfde 12V ? Dat is teveel.
Als de relais-module een led en een optocoupler heeft, dan kan dat misschien 20mA vragen. Dat wordt 8 * 20mA = 160mA. Dan kan de voltage regulator te warm worden en de stroom afkijpen. Je kunt je vinger op de voltage regulator houden om te kijken of dat zo is, en je kunt de 5V pin meten. Die moet boven de 4.5V blijven.

Meten is weten, gissen is missen.
Kun je de stroom meten die de ledstrips vragen ?

Berichten: 5
Geregistreerd: 19 Okt 2020, 22:22

Re: arduino neo pixels probleem

Berichtdoor wietse » 20 Okt 2020, 21:37

de 12vlot voeding is van een oude laptop hij kan maximaal 4.16 ampere leveren
de arduino word apart van stroom voorzien doormiddel van een telefoon lader even als het relay board (alle nul/- zijn met alkaar verbonden via de gnd pin van de arduino

https://nl.aliexpress.com/item/32993301549.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.49384c4dJBxcns
https://www.kiwi-electronics.nl/8-kanaals-relais-module?lang=en
https://nl.computer-world.pro/adpc12416bb-l393884a08814-12416bh33942823-tpv-10-p-93460.html

ik zal morgen(21-10-2020) even meten wat mijn pixels vragen (is even een gedoe om alles neer te zetten) en de voeding verwisselen om te kijken of dat het probleem oplost

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: arduino neo pixels probleem

Berichtdoor Koepel » 21 Okt 2020, 00:02

Die voeding lijkt okay.
Heb je een 5V adapter/lader met USB aansluiting voor the Arduino board ? Dat zal ook wel goed gaan.
Van de relaismodule heb ik geen schema kunnen vinden, dus ik weet niet hoeveel stroom nodig is per ingang. Ik ga er van uit dat het goed gaat.
Als je alle relais op 'aan' zet, hoeveel spanning heeft de 5V pin van het Arduino board dan nog ? Die moet groter dan 4.5V zijn.

Dus op het einde van de leds zit er een connector waar je de 12V kunt meten ? Dat is interessant.
Als alles op wit staat, kun je dan op het eind de spanning meten ? Hoeveel is er nog over van de 12V ?
Misschien is het te goedkoop, met hele dunne draden, en zakt de 12V teveel in.

Met "hele dunne draden" bedoel ik veel kunststof en heel weinig koperdraad binnenin. Koper is duur, dus misschien maken ze de draden zo dun dat het nog net werkt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: arduino neo pixels probleem

Berichtdoor nicoverduin » 21 Okt 2020, 10:59

Die neopixels kunnen max 60mA vragen (bij WIT licht). een stream kan dus 150 X 0.06 = 9A vragen. Die adapter kan 4 en een beetje leveren. Dat gaat nooit werken. Al zou het de helft zijn dan vraag je nog 4.5A. Een kleur kost iets van 1.5A per 150 neopixels. Dus blijft de adapter het volhouden bij rood, groen OF blauw.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 19 Okt 2020, 22:22

Re: arduino neo pixels probleem

Berichtdoor wietse » 21 Okt 2020, 11:17

oke ik heb even zitten meten en dit is wat ik heb gevonden

als alle relais aan staan dan is de 5v pin op de arduino 4,7 volt
als de pixels paralel staan dus 2 lijnen van 15 pixels is aan het einde een spanning van 5,15 volt
en als ze in serie staan dus een lijn van 300 dan is aan het einde een spanning van 4,3 volt het gekke is alleen dat de boel dan niet knipperd
en als ik maar een lijn van 150 heb dan is de spanning aan het einde 7,5 volt
een met maar een lijn van 50 heb ik aan het einde 11,1 volt en met 2 aan elkaar 9,5volt

we hebben dus te maken met ondervoltage is dit op te lossen door bij iedere string op nieuw de 12 volt aan te bieden?


oke dus ik heb een betere power supply nodig van minstens 18 ampere voor 300 pixels?

of moet ik beide doen?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: arduino neo pixels probleem

Berichtdoor shooter » 21 Okt 2020, 13:17

Ja beide doen, want zoals je zelf al merkt zijn de stromen veel te hoog voor die strips, dus de spanning wat vaker aanbieden via draden, de data lijn mag wel in een lus want elke pixel versterkt dat weer.
En ja een strip kan best wel wat spanningsverlies hebben, maar er is een ondergrens. De arduino zelf best apart voeden.
en de relais MOETEN ook van een aparte voeding, maar niet via de arduino dus de 5Volt uit van je arduino zo min mogelijk belasten.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 19 Okt 2020, 22:22

Re: arduino neo pixels probleem

Berichtdoor wietse » 21 Okt 2020, 16:09

oke top ga ik hier mee bezig alles was al appart gevoed maar ik heb nu een nieuwe voeding voor mijn ledstrips besteld en ik ga kijken wat er dan gaat gebeuren en ook nog om de 50 pixels opnieuw de spanning aan bieden ik zal nog laten weten hoe dit gaat
iniedergeval enorm bedankt allen voor julie hulp

Berichten: 5
Geregistreerd: 19 Okt 2020, 22:22

Re: arduino neo pixels probleem

Berichtdoor wietse » 23 Okt 2020, 16:01

bedankt allemaal heb mijn nieuwe powersupply binnen en voed de pixels om de 50 dit gaat perfect aan na iedere 50 pixels hou ik nu nog 10.8 volt over en ze knipp0eren uiteraard niet meer

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: arduino neo pixels probleem

Berichtdoor Koepel » 23 Okt 2020, 16:09

Mooi :D

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten