Beginner

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 Okt 2020, 08:59

Beginner

Berichtdoor Noob001 » 11 Okt 2020, 09:05

Beste forum leden,

Ik ben nieuw in dit wereldje, ik ben ontzettend fan van kerst en continu aan het kijken naar nieuwe dingen.

Ik kwam erachter dat er veel mogelijk is met de ws2812b ledstrip en arduino.

Ik zou hiermee willen gaan experimenteren, in het begin gewoon met een strip van 1m om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn,
Wat heb ik allemaal nodig alleen een arduino uno en de strip of komt er toch meer bij kijken?

Groetjes Donny

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Beginner

Berichtdoor Koepel » 11 Okt 2020, 10:34

Je hebt een voeding nodig voor stroom.

De Arduino Uno is al jarenlang het eenvoudigste board om mee te beginnen. Die heeft een 5V uitgang, maar dat is maar 100mA of zo.
Een lange ledstrip heeft vele ampères nodig. Je hebt dus een aparte voeding nodig om de ledstrip te voeden.
De Arduino Uno heeft weinig geheugen, maar ik zou met de Arduino Uno beginnen. Een clone is goedkoper. Later kun je overstappen naar een ESP8266 of ESP32.

Er zijn twee libraries:
- FastLED. Dat is een open source project. Het is dus niet afhankelijk van een bedrijf, maar dan wel weer afhankelijk van de enorme inzet van een paar vrijwilligers.
- Neopixel van Adafruit. Dit is een goede library voor de meest gebruikte ledstrips.

Adafruit heeft heel veel (echt heel veel) tutorials. Je kunt met deze beginnen: https://learn.adafruit.com/adafruit-neopixel-uberguide.

Een ledstrip van 5V wordt op het eind zwakker, en dus zul je regelmatig 5V en GND moeten toevoegen. Een 5V ledstrip is gemakkelijker om mee te beginnen.
Daarom zijn er 12V ledstrips, dan is er minder stroom nodig (niet altijd) en hoef je minder de 12V en GND aan de ledstrip toe te voegen.

Een ledstrip kan 2 tot 30 euro per meter zijn.
Hou er rekening mee dat er goedkope leds zijn, die nog maar half zoveel licht geven als ze twee maanden aan staan.
Er zijn ledstrips met 3 RGB kleuren, maar ook met 4 en 5 kleuren. De RGB heeft soms "wit" als extra er bij.

Sommige ledstrips combineren meerdere kleuren door gewone RGB leds te combineren met witte leds (om en om). Er zijn ook leds die zelf meer dan 3 kleuren hebben.

Ik hou niet van RGB verlichting. Zeg maar gerust: ik haat RGB :lol: Het zit ook niet in mijn computer, niet in mijn toetsenbord en niet in mijn muis. Maar ik heb een RGBWW (RGB + WarmWite) ledstrip, die warm wit geeft, en daar kan ik een kleur van de RGB bij mengen. Dat ziet er heel mooi uit !
Ik koos de FastLED library, maar die kon nog geen RGBWW aansturen. Gelukkig vond ik deze pagina: https://www.partsnotincluded.com/fastled-rgbw-neopixels-sk6812/.

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten