3D printer software

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 78
Geregistreerd: 03 Okt 2014, 17:16

3D printer software

Berichtdoor ilioSS » 23 Jul 2020, 20:04

Hallo,

Als spinoff van mijn bezigheden met Arduino/ESP8366-32 heb ik een 3d printer besteld. Is onderweg as we speak.
Om mij enigsinds voor te bereiden ben ik op zoek naar openhouden 3d printer software.
Net een account van tinkercad maar die willen overal toegang toe hebben. Kom op zeg printer software. Dus die valt af.

Mijn vraag is.... Heeft iemand goede ervaring met software en kan die aanbevelen.?

STL file blijkt de software te moeten kunnen maken.

Materiaal pla verder is het een instap model.
Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
ilioSS

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 3D printer software

Berichtdoor nicoverduin » 23 Jul 2020, 22:22

Tja Ik werk met Autocad Inventor. Maar dat doe ik al sinds 1985 (versie 1.0). Dus de kans dat ik een ander pakket probeer is niet zo groot. Anderen zweren bij SolidWorks. Maar voor beide pakketten geldt dat er een zeer steile leercurve is. Maar er zijn vele pakketten waarmee je 3D kan ontwerpen. De meeste pakketten kunnen een STL file maken die je weer door een slicer omgezet kan worden in GCODE. Die heb je nodig om naar de printer te sturen.
Voorheen werkte ik op mijn oude 3D printer (zelfbouw uit 2011) met Repetier Host en Slic3R als slicer. En heeft het prima gedaan voor wat je van een eenvoudige 3D printer kan verwachten.
Inmiddels heb ik nu bijna een jaar een Creality CR10S pro. En daar ben ik zeer tevreden over. Wat wel uit mijn eerste printer heb geleerd dat je niet moet proberen allerlei modificaties uit te voeren. De printer wordt er meestal slechter op. Gewoon met je tengels er vanaf blijven en lekker gebruiken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 78
Geregistreerd: 03 Okt 2014, 17:16

Re: 3D printer software

Berichtdoor ilioSS » 23 Jul 2020, 22:50

Hallo Nico,

Bedankt voor je bericht.
O jee afblijven met je tengels!
Klinkt niet best. Zat met het idee om ook te snijden met een lazer.
Creality daar ben je tevreden mee. Geeft vertrouwen ook ik heb een Creality besteld maar een type 3.
GRBL staat me bij datheb ik wel eens gebruikt voor het aansturen van stappen motoren.(verder niets mee gedaan) ik zal dat eens afstoffen mogelijk is het bruikbaar.
Als teken programma gebruik ik al jaren smartsketch prima programma .
Een beetje googlen en er komen mogelijkheden te over.
In iedergeval bedankt voor de waarschuwing blijf er af.

Met vriendelijke groet,
ilioSS

Berichten: 78
Geregistreerd: 03 Okt 2014, 17:16

Re: 3D printer software

Berichtdoor ilioSS » 31 Jul 2020, 13:57

Hallo Nico,

De printer ontvangen en in elkaar gezet. Goed te doen.
Het i 's een Creality ender 3 pro.
De software bijgeleverd werkte niet. Schijnt een file te missen. Dan op de Creality de software opgehaald en geïnstalleerd slicer.
Met dit programma in 6 uur het example dog uitgeprint. 100% meegevallen het resultaat.
Geeft goede vooruitzichten om er mee te werken.
Cura,freecad dat zijn zoal de programa,s om mee te werken gril echt voor cnc/lazer snij toepassingen.
Leuk om er mee te werken.
Valt mij op dat de seppermotoren nagenoeg niet echt warm worden. Warm wel maar niet verontrustend heet.
Terwijl mijn arduino set met de shield r3 en de drivers 4988 de motoren echt wel warmer worden dit zonder belasting?
Kan dit te maken hebben met instellingen op de steppermotor drijver middels microst er p oud?
Heb je enig idee?
Ik kan nog wel de stroom meten en kijken wanneer er stroom bloeit als je dat niet zou verwachten in rust bv.
Met vriendelijke groet,
ilioSS

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 3D printer software

Berichtdoor nicoverduin » 31 Jul 2020, 18:28

Dat jouw eigen stappenmotoren (te) warm worden ligt aan de stroombegrenzing of een te zwakke voeding. De stappenmoter heeft een max toelatbare stroom welke je kan instellen met de driver. Zie hiervoor de datasheet. Maar zolang hij niet stinkt is er niets aan de hand.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 3D printer software

Berichtdoor shooter » 03 Aug 2020, 11:29

zoals nico al zegt, de stroom wordt door de driver geregeld met die hele kleine potmter, want de winding wordt met gelijkstroom gestuurd, en het maakt vrij weinig uit of je de motor laat draaien, bij langzaam neemt de motor meer stroom terwijl je dat niet zou verwachten. maar een DC motor stil zetten gaat de stroom ook flink omhoog.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten