Zoemer geeft storing op voeding arduino

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 14
Geregistreerd: 09 Mrt 2019, 14:31

Zoemer geeft storing op voeding arduino

Berichtdoor KlaasdeVries » 21 Jun 2020, 12:15

Ik heb een 5V, 2,5KHz zoemer rechtstreeks aangesloten op pin d11 van een arduino. En die geeft als hij actief is een rimpel van 50mVtt (2,5KHz) op de voedings spanning. Wat de nodige storing geeft op de arduino en de rest van de schakeling.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Zoemer geeft storing op voeding arduino

Berichtdoor Koepel » 21 Jun 2020, 13:59

Vraag: Ik heb een probleem met een buzzer.
Antwoord: Laat dan die buzzer weg ;)

Volgens mij trekt zo'n buzzer meer dan 20mA.
Waarom is de storing op de 5V een probleem ?
Bijlagen
buzzer.png
buzzer.png (15.82 KiB) 6408 keer bekeken

Berichten: 14
Geregistreerd: 09 Mrt 2019, 14:31

Re: Zoemer geeft storing op voeding arduino

Berichtdoor KlaasdeVries » 22 Jun 2020, 08:04

Volgens de specificaties zou de zoemer maar 6mA gebruiken. Daarom had ik deze gekozen zodat ik hem rechtstreeks kon aansturen. Maar ik ga om te testen jouw schema ook even proberen.

Het probleem is dat als de zoemer gaat de ook op de arduino aangesloten 433MHz module niets meer ontvangt.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zoemer geeft storing op voeding arduino

Berichtdoor shooter » 22 Jun 2020, 09:07

Er zijn een 2 tal dingen:
allereerst de hardware, je bent je bewust dat al die stroom dus door je arduino loopt, wat met een extra transistor niet meer zo is natuurlijk, meten is weten natuurlijk. om te testen kun je gewoon de buzzer even loshalen, of zelfs op een andere pin aansluiten is sosms al genoeg.
software: het kan ook zijn dat een timer gebruikt wordt die ook al door je communicatie geclaimd wordt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 14
Geregistreerd: 09 Mrt 2019, 14:31

Re: Zoemer geeft storing op voeding arduino

Berichtdoor KlaasdeVries » 22 Jun 2020, 19:26

Ben even aan het testen geweest. Met een transistor schakeling blijf ik hetzelfde probleem houden. En de code is heel simpel. Het is eigenlijk gewoon een draadloze deurbel. Ik gebruik de code van https://bitbucket.org/fuzzillogic/433mh ... stable.zip om een klik aan klik uit signaal te ontvangen. Afhankelijk van de ontvangen code wordt de output van de pin hoog of laag gezet.

Wanneer ik in plaats van de zoemer een led aanstuur werkt het probleemloos. Moet dus omzoek naar een betere kwaliteit zoemer of zien of ik deze kan ontstoren.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Zoemer geeft storing op voeding arduino

Berichtdoor Koepel » 22 Jun 2020, 23:31

O, maar dat is heel goed mogelijk.

Heb je een antenne op je RX en TX module ? Ik dacht zo'n 16 of 17 cm lang.
Op de ontvanger blijkt bij mij soms een draad van tussen de 1 en 2 meter beter te werken als antenne.

Je buzzer is waarschijnlijk met een spoeltje en misschien met een contactje dat zou kunnen vonken. Dat is heel nadelig voor de 433 MHz. Het proberen te voorkomen dat de storing op de 5V terecht komt lijkt me dan niet voldoende. Daar was mijn schema voor bedoeld. Het gaat niet zozeer om die transistor, maar om die spoel met condensator.
Dan zou ik zo'n buzzer helemaal niet meer gebruiken.
Kun je een piezo element proberen ? Bijvoorbeeld eentje die niet op zichzelf zoemt. Dan een 100 Ω weerstand in serie er bij, en aansturen met de Arduino tone() functie.

piezo element : https://www.kiwi-electronics.nl/large-enclosed-piezo-element-with-wires.

Berichten: 14
Geregistreerd: 09 Mrt 2019, 14:31

Re: Zoemer geeft storing op voeding arduino

Berichtdoor KlaasdeVries » 23 Jun 2020, 09:24

Bedankt voor de tip. Heb nu een antenne van 17 cm. Maar zal ook even een langere lengte proberen. En heb ook een paar nieuwe niet “zomende zoemers“ :-) besteld. Kijken of dat beter werkt.

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten