Wegen met de arduino?

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Okt 2014, 08:46

Wegen met de arduino?

Berichtdoor Martijn kok » 05 Okt 2014, 09:04

Beste arduino enthousiasten!
Ik ben helemaal nieuw met deze materie... Ik heb een internetwinkeltje waarin we kleine glazen kraaltjes verkopen. Deze worden in zakken van 250 gram geleverd en moeten worden verdeeld in 25 zakjes van 10 gram met een behoorlijke nauwkeurigheid van 0,05 gram. Dit is vervelend handwerk met weegschaaltje en lepeltje... Nu zoek ik al geruime rijd naar moglijkheden om dit te (gedeeltelijk) automatiseren. Nu kom ik dit apparaatje tegen en het lijkt of hier mogelijkheden liggen... Het principe is vrij simpel. Heeft de weegschaal de 10 gram bereikt moet er een klepje dichtgaan met een relaitje. Het plaatsen van de zakjes kan handmatig.
Is er iemand met ervaring op dit gebied? Welke weegschaaltjes zijn geschikt voor de arduino? Hoe koppel ik dit aan de arduino? Ik wil best graag zelf aan de knutsel maar als iemand dit probleem voor me kan oplossen ben ik best bereid daar voor te betalen....
Alvast dank voor de input!
Vr. Gr.
Martijn Kok

Advertisement

Berichten: 4079
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wegen met de arduino?

Berichtdoor shooter » 05 Okt 2014, 14:54

dat kan prima zonder arduino.
eerst even principe vertellen van een vulmachine:
er moet altijd een gelijk gewicht in (eigenlijk een aantal maar goed.) je wilt een nauwkeurigheid van 0.5 % ofwel 200 kralen in een zakje. is prima te doen hoor met een goede weegcel.
je kunt (omdat het gewicht altijd hetzelfde is beter vergelijken ofwel een eigen balans maken.)
bovenaan een bak met een gootje, en dan laten trillen tot de weegschaal doorslaat.
wel langzaam maar gaat prima je moet namelijk 20 seconden per zakje doen bij 10 kralen /seconde.
een snellere methode is dan ook de zakjes voorvullen met bijvoorbeeld ongeveer 9 gram, dan naar volgende station om bij te vullen tot 10 gram
dat gaat een stuk sneller, dan ben je binnen 1 seconde klaar.

als je een klein weegschaaltje hebt kun je daaruit de cel wel gebruiken en samen met een HX711 kun je een prima installatie maken.
een andere manier is van een weegschaal de waardes binnenhalen op een arduino.
Soms zit er een losse versterker op de print en kun je dus een mooie voltwaarde uit de weegschaal halen die je dan direct naar een arduino kunt halen.
mogelijkheden genoeg.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Okt 2014, 08:46

Re: Wegen met de arduino?

Berichtdoor Martijn kok » 05 Okt 2014, 22:29

Beste Shooter,
Dank je voor je snelle reaktie... Ik heb zelf ooit een theezakjesmachine gezien en die werkte volgens ook volgens principe van trilgoot en weegschaal. Het had een soort carrousel waarin je de 25 zakjes werden voorgezet en na vulling draaide deze. Het lijkt me ook de beste richting. Nu gaat het om kleine kraaltjes van 2 mm dus 1100 per tien gram. Maar er kunnen wel een paar kraaltjes naast elkaar liggen lijkt me. een trilgootje maken lijkt me ook niet erg ingewilkkeld met een electromotortje met een offcenter asje. Wil je dan het trilgootje laten stoppen door het signaal van de weegschaal? Of een klepje?
Het wordt een best lastig apparaatje om te bouwen denk ik. Maar een goed model zou zeker ook verkoopbaar zijn, ik ken de markt... Lastige is is dat ik niet erg veel geld heb om te investeren in het maken. Het zou leuk zijn een werkend prototype te maken...

Berichten: 4079
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wegen met de arduino?

Berichtdoor shooter » 07 Okt 2014, 16:54

de theezakjes machine staat in de hal van het museum, en inderdaad er is een vulstation, met twee gootjes van 2 gram etc. dat is een voorweger, en een hoop mechanica om het zakje te maken, sluiten en het labeltje eraan hangen.
en dat dan 2 zakjes /seconde
Als de kraaltjes altijd dezelfde afmetingen hebben kun je beter een volume vullen, en telkens leegkiepen, of zo.
als je ze allemaal wilt tellen gaat ook, met een wiel met gaatjes die een bepaald aantal omwentelingen maakt, waarbij in elk gaatje een kraaltje komt, zie een youtube filmpje.

wegen gaat ook, met eerst een voorweger tot 90% en in een volgend station tot 100% met een klein gootje. Hierdoor heb je een heel hoge precisie van aantal met een redelijke snelheid.
De voorweger heeft natuurlijk een brede goot, of is zelfs een volume, het eindwegen is dan een stuk sneller.
Trilgootje is geen probleem, motortje eronder en via een PWM aansturen.
Het wegen is vooral een kwestie van een goede ADC converter, of een mechanisch ding dat met een lichtsluis werkt (een balansweger)
Er wordt eigenlijk altijd een klepje gebruikt, om te voorkomen dat er materiaal tussen de sluitbekken terechtkomt.
Er is nog een manier van tellen door ze door een smal buisje te laten vallen en dan elektronisch te tellen, is goedkoop en digitaal dus geen moeilijke analoge weegcel nodig.


Wat voor zakjes wil je gebruiken, voor dit soort werk kun je kiezen tussen een folie waar je een zakje van maakt (is nogal ingewikkeld, maar wel goedkoper materiaal. (het soort waar de slager de vleeswaren in doet.)
of sluitzakjes die je dan telkens onder een mondje moet zetten.
Denk ook eens aan een label op de zakjes printen. (direct zoals een THT op zakken, of op een plaklabel)
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Okt 2014, 08:46

Re: Wegen met de arduino?

Berichtdoor Martijn kok » 02 Nov 2014, 09:38

Wederom bedankt!
We gebruiken van die wietzakjes zeg maar.... Ziplock bags...
Ok, ik begrijp dat een trilgootje met weger en klepje wel de slimste oplossing is.
Het volume per kraaltje verschilt namelijk telkens en het tellen is lastig omdat het er gewoonweg teveel zijn.
Tsja... Dan moet ik maar gaan beginnen met iets te bouwen. Een prototype. Maar waarmee? Lego?
Metaal en hout lijkt me eerst het beste. Maar waar beginnen....
Ik wil best betalen voor hulp...
Samen bouwen?
Greetz,
Martijn

Berichten: 4079
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wegen met de arduino?

Berichtdoor shooter » 02 Nov 2014, 16:22

Begin maar eens met een trilgootje te maken, met een motortje eronder en laat ze maar rollen die kraaltjes, een stukje pijp in een bakje vastlijmen, is vaak al genoeg. Als het motortje stilstaat mag er natuurlijk niets rollen dus dan weet je gelijk hoe schuin het geheel moet.

dan maak je van bijvoorbeeld mecano een balansje. op een zijde komt een bakje met geteld 200 kraaltjes, en op de andere schaal een bakje waar het pijpje in uitloopt.
bijna in het midden komt een microschakelaar die het motortje stopt als de balans omgaat.
en klaar ben je , geen moeilijk gedoe met computers gewoon een simpel ding.

De meeste die ik ken gebruiken trouwens gewoon een stukje pijp, vullen dat, dan tellen en als het er meer zijn een stukje van de pijp afvijlen tot volume klopt. voor ieder type kraal dus een ander buisje. is niet zo accuraat, maar gaat wel erg snel.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten