DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aansturen

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aansturen

Berichtdoor MrHaroldA » 08 Aug 2014, 22:18

In een ander topic heb ik al een probleem getackeld met de aansturing van de DM13A-chip, maar zit nu nog met een hardwarematig probleem ...

Nico heeft me al geholpen met een trannie die de enable pin hoog houdt totdat de Arduino geboot is om geknipper op de relais te voorkomen:

MrHaroldA schreef:
nicoverduin schreef:Ik zou inderdaad gewoon een BC547 gebruiken. 1K op de basis, Emitter aan GND en 10K-100K oid tussen de collector en Vcc.


Werkt prefect! Er zitten nu nog LEDs aan, maar dat geknipper straks met de loops/relays is niet echt fijn.

Nu zijn ze uit totdat de Arduino klaar met booten is. Nice! :ugeek:


Die werkt perfect ... ik krijg alleen de relay driver niet aan de praat. :(


Het is een sink driver, dus +5v indien LAAG en "constant current" als hij HOOG is. Als hij in HOOG 0v ipv CC zou zijn, zou ik 'm kunnen inverteren en dan een standaard relay driver ervoor zetten om +12v aan de relais door te geven, maar helaas:


Afbeelding

Inverteren met de npn, en dan met de pnp nieuwe stroombron aanboren om de relais te voeden. Werkt niet :(

Ik heb de shifter op 3.3v aangesloten en de relais op 5v

Shifter pin: 0.06v
3904: 4.7v (C) 0.06v (B) 0v/gnd (E)
3906: 0.03v (C) 4.74v (B) 4.74v (E)

Dit is onbelast gemeten: zonder LED, relais oid aan de emitter van de 3906.


Ik heb alle opties op de pagina waar die schakeling vandaan komt al doorgenomen, maar ik krijg niets aan de praat (of is niet nuttig): http://www.winpicprog.co.uk/pic_tutorial_extras.htm


Iemand nog ideeën om de 12v relais aan de praat te krijgen op de sink driver?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor nicoverduin » 08 Aug 2014, 23:19

Jij wilt toch gewoon een relais schakelen? Waarom dan zo moeilijk? Gewoon T2 en die Lamp eruit flikkeren en R2 en R3 vervangen door een relais met een diode parallel aan het relais met de kathode naar de 12+.
Het enige dat je ff in de gaten moet houden is de stroom door het relais (zie specs). de transistor moet die wel aankunnen. Voor een relais heb je helemaal geen CC nodig....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor MrHaroldA » 09 Aug 2014, 11:07

nicoverduin schreef:Jij wilt toch gewoon een relais schakelen? Waarom dan zo moeilijk? Gewoon T2 en die Lamp eruit flikkeren en R2 en R3 vervangen door een relais met een diode parallel aan het relais met de kathode naar de 12+.


Als ik dat doe (met een LED ipv relais om het simpel te houden) is de LED altijd uit.

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor nicoverduin » 09 Aug 2014, 11:34

Als de led niet aangaat dan is of de transistor kapot of de led. Of je hebt een van beide verkeerd aangesloten. Ik zou bij eenled wel ff een serie weerstand gebruiken anders doetie het ff heel fel:)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor MrHaroldA » 09 Aug 2014, 12:00

nicoverduin schreef:Als de led niet aangaat dan is of de transistor kapot of de led. Of je hebt een van beide verkeerd aangesloten. Ik zou bij eenled wel ff een serie weerstand gebruiken anders doetie het ff heel fel:)


Als ik de 3904 omwissel met de BC547 (zie de eerste post; en natuurlijk 180' gedraaid tov de 3904) doet hij het op die plek perfect. De 547 is net zo dood als de 3904 als relais-driver. En de LED doet het, en heeft een voorschakelweerstand.

Als het allemaal zo simpel was, was de kans aanwezig dat ik er zelf wel uitgekomen was ;)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor nicoverduin » 09 Aug 2014, 12:22

Als ik het goed had begrepen, gebruik je 12v relais. Daar is de stroom het relais van belang. Pootjes omdraaien en al die flauwekul zou ik heel gauw uit je hoofd zetten en gewoon met datasheets werken. Daar zijn ze voor en gemakkelijk te vinden. Een relais schakelen met een enkele npn werkt prima. Dus ik snap het probleem niet????
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor MrHaroldA » 09 Aug 2014, 13:39

nicoverduin schreef:Als ik het goed had begrepen, gebruik je 12v relais. Daar is de stroom het relais van belang. Pootjes omdraaien en al die flauwekul zou ik heel gauw uit je hoofd zetten en gewoon met datasheets werken. Daar zijn ze voor en gemakkelijk te vinden. Een relais schakelen met een enkele npn werkt prima. Dus ik snap het probleem niet????


Het probleem is dat ik het probleem ook niet snap ;)

Ik vermoed dat het probleem in het feit zit dat de DM13A of +5v (LAAG) of CC (HOOG) levert. Geen idee wat ik met dat idee moet doen.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor shooter » 09 Aug 2014, 13:56

nee dat gaat niet werken op de uitgangen want dat zijn sinks.
het kan wel maar dan moet je via een weerstand naar de +5V een basisistroom aanbieden.
dan ben je weer aan het omdraaien, want dan als de uitgangsbitje hoog gemaakt wordt, zal de uitgang aan gaan, en dus LAAG worden, waardoor de transistor stopt.

de dm13a uitgangen gewoon direct op de relais zetten is prima
als je er een transistor tussen wilt zetten voor hogere stromen, of om de DM13A te beschermen tegen piekspanningen gebruik aub een optocoupler.

werking van de uitgangen van een dm13a±
de schakelaar zit niet in de plus maar in de MIN.
dat wil zeggen als de uitgangsbit HOOG gezet wordt, er stroom gaat lopen in de uitgang, maar die loopt wel naar Gnd. DUS de leds staan tussen de 12V en de uitgang, als je de uitgang hoog maakt gaat er stroom lopen vanaf de 12 V door de leds, door de uitgang en dan naar gnd. en gaan de leds dus aan omdat de uitgang naar gnd schakelt (dat heet sinken).
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor nicoverduin » 09 Aug 2014, 14:00

Je kan de LED vervangen door bijvoorbeeld een 10K weerstand. Je werkt op 5V dus stel dat ding in met de externe weerstand op bijvoorbeeld 5mA. Bij een voedingsspanning van 5V krijg je als er stroom loopt dat de spanning op de out naar 0V valt (=LOW) als je er een "1" (= HIGH) naar die pin stuurt. Als je daar achter via een 1K weerstand oid van de OUT naar de basis zet kun je het relais sturen.
En om alles te controleren wat ik zeg, pak je de multimeter, sluit een weerstand van (1K-10K) op EEN pin naar VCC en stuur je een HIGH of LOW naar die pin en ga je meten tov. GND.
tutti......
En als dat gereed is dan weet je of je een CCS kan omzetten in een logische spanning.
Wel zul je dan het signaal moeten inverteren om een juiste reactie op het relais te krijgen.

een alternatieve manier is:
a) die chip gelijk vervangen voor een normaal schuif register 74HC595.

Nu moet je namelijk een chip die voor een ander doel is gemaakt omzetten om relais aan te sturen.

@edit: Damn... Shooter was me net voor :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor MrHaroldA » 09 Aug 2014, 14:51

nicoverduin schreef:die chip gelijk vervangen voor een normaal schuif register 74HC595.


Daar heb ik al een paar keer aan gedacht ;) Ik heb wel in totaal 32 bits nodig, kan ik dan 2x74HC595 en 1xDM13A gebruiken? Die CC is wel verrekkes handig bij LEDjes.


EDIT ik zal zo nog even uitgebreid jullie antwoorden doornemen en dan een beslissing maken.

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten