Arduino en peltier element

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 15 Mrt 2014, 11:20

Arduino en peltier element

Berichtdoor Calypso » 15 Mrt 2014, 11:41

Graag zou ik jullie om advies willen vragen. Graag zou ik een PCR apparaat willen bouwen, dit is een machine waarmee kleine hoeveelheden DNA vermeerdert kunnen worden. Op het internet zijn enkele DIY PCR ontwerpen te vinden en mijn voorkeur is gevallen op deze:

http://2013.igem.org/Team:Paris_Saclay/PS-PCR/detailed_description#Construction

In een PCR apparaat worden plastic cupjes gestoken die een cyclus van 3 verschillende temperatuur stadia ondergaan voor een x aantal herhaling vaak 30 herhalingen. De drie verschillende temperatuur stadia zijn:

- Denaturatie stadia waarin het DNA wordt gesplitst (94-98 graden Celsius),
- Hybridisatie stadia waarin het DNA primers binden aan de DNA strengen (50-65 graden Celsius),
- Extensie stadia waarin het DNA gekopieerd wordt door het enzym polymerase (75-80 graden Celsius).

Het ontwerp wat ik gevonden heb op internet maakt gebruik van een aluminiumblok waarin de cupjes zitten. Dit wordt verwarmd/gekoeld door een Peltier element die aan het aluminiumblok geplakt is. Aan de andere kant van het Peltier element zit een CPU koeler. Door de stroom richting door het Peltier element om te draaien kan het aluminiumblok gekoeld of verwarmd worden. Ook zit er in de deksel een Peltier elementje om te voorkomen dat er condensatie in de cupjes ontstaat.

Afbeelding

Ook hebben de ontwerpers op die website een elektrisch diagram bijgevoegd. Nu heb ik geen ervaring met dit soort dingen, ik heb wel geïdentificeerd wat elke ding op de tekening is alleen hoe het geheel werkt snap ik niet.

Afbeelding

Mijn vraag is kan ik ook een arduino gebruiken die de stroom richting door het Peltier element kan wisselen zodat het aluminiumblok verwarmd/gekoeld wordt?

Alvast dank voor eventuele hulp :)

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino en peltier element

Berichtdoor nicoverduin » 15 Mrt 2014, 13:14

Dat zonder meer. Keuze kan zijn via Relais of Mosfets (H-Brug (ebay: 2.10 euro))
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino en peltier element

Berichtdoor shooter » 16 Mrt 2014, 12:14

in het schema worden PD5,6,7 gebruikt, 6 en 7 voor de richting, ik zag een atmega8 in schema staan dus zelfs de software van is aardig compatible denk ik.
mij lijken de temperaturen nogal hoog, maar ach. zo ja dan kun je beter een simpele verwarming eronder zetten en ter koeling een ventilator, de omgeving is altijd koeler.

condensatie in cupjes is heel ander probleem, dat komt door dampspanningen en zijn alleen op te lossen met goede afsluiting, en tochtbestrijding
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten