Draadloos zenden van Pinkers en Stoplicht moto (NOOB vragen)

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Mrt 2020, 15:58

Draadloos zenden van Pinkers en Stoplicht moto (NOOB vragen)

Berichtdoor preve » 06 Mrt 2020, 16:18

beste,

Ik ben aan het zoeken hoe ik mijn pinkers (richting aanwijzers) en stoplicht draadloos kan zenden en aan de ontvangende kant terug kan omzetten naar LEDS strips (korte versie) die oplichten.
Ik rij veel door wind en weer met de moto. Mijn huidige moto is een hoogpoter maar toch heb ik het gevoel dat pinkers en stoplicht soms wat laag zit voor vrachtwagens en bestelwagens. Vandaar ik op het idee kwam om op mijn fluo hesje bijkomende LED strips te zetten die dus een verlenging van pinkers en stoplicht zijn. Het normale achterlicht wil ik niet meenemen in dit project.
Het idee was om dus wanneer mijn pinkers of stoplicht stroom krijgen (bij het activeren dus) ook de ledstrips op mijn flue hesje doet werken.
Transmitter kan op 12V draaien daar dit aanwezig is op de moto.
Receiver kant zou dan op 5V battery pack moeten werken.
Ik ben volledig nieuw in electronica en vooral het Arduino verhaal.
Heb reeds gezien dat er RF 433Mhz zender/ontvanger bestaat en deze eventueel te combineren met Arduino Nano?
Is dit überhaupt haalbaar in deze context?
Natuurlijk zit ik met een hoop vragen en hier zet ik maar een paar neer:
1: Kan de stroom op de transmitter rechtstreeks van de batterij afkomen of zou ik deze beter afvlakken?
2: Heb ik genoeg aan een battery pack om de ganse receiver EN LEDS een dagje (liefst een ganse dag) aan de praat te houden?
3: Hoe kan ik de verschillende impulsen (Links, Rechts en Stop) overbrengen?
4: Ik veronderstel dat zowel transmiter als receiver een Arduino moeten hebben als controler. Ik heb wat ruimte onder zadel dus kunnen eventueel grotere modellen wel gebruikt worden) Aan de receiver kant wil ik natuurlijk zo klein mogelijk gaan.
5: Hoe krijg ik aan de receiver kant "bright leds" aan de praat? Moest ik een gewone aan/af (voor elke handeling) functie hebben op de arduino dan kan ik de stroom van battery pack gebruiken.
6: Ik zal nog meer vragen hebben en mijn onkunde in dit alles zal ook niet echt helpen, maar ik doe toch een poging :)

BTW.... ja er zijn systemen die dit doen en die je op de helm kan plakken (bevestigen) maar ik wil het niet op mijn helm + wil het "afneembaar" hebben. Vandaar dat alles op het flou hesje met velcro moet vast zitten. Ik kan 2 borstzakjes laten naaien in flou hesje om receiver en battery pack in op te bergen. En vooral wil ik niet "vast hangen" aan de moto (hence het draadloos in dit alles)
Als er tegenvragen zijn ... shoot :)

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Draadloos zenden van Pinkers en Stoplicht moto (NOOB vra

Berichtdoor shooter » 07 Mrt 2020, 12:15

jazeker gaat dat goed je bent ook goed bezig hoor.
de meesten gebruiken hiervoor een digitaal signaal en dus moet je aan de zender kant een code (byte) verzenden en aan de ontvanger kant trek je de bits uit het byte met &.
je krijgt dan bijvoorbeeld dat elke seconde je een byte stuurt en aan de hand van die & dus incoming &4 is links etc.
ja je kunt de 12 Volt prima gebruiken want zelfs op een arduino NANO zit een spanningsregelaar.
aan de ontvanger kant heb je door de hoge stroom wel een kleine accu nodig, maar dat gaat prima met een 6 Volt accu.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 45
Geregistreerd: 08 Jan 2020, 17:23

Re: Draadloos zenden van Pinkers en Stoplicht moto (NOOB vra

Berichtdoor RonalT » 13 Mrt 2020, 00:35

Aan je taalgebruik te merken ben je een Belg, dus ik kan je meedelen dat er in Nederland een verbod komt op lampjes op kleding en helmen..... dus die afneembaarheid is wel belangrijk.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Mrt 2020, 15:58

Re: Draadloos zenden van Pinkers en Stoplicht moto (NOOB vra

Berichtdoor preve » 13 Mrt 2020, 12:36

RonalT schreef:Aan je taalgebruik te merken ben je een Belg, dus ik kan je meedelen dat er in Nederland een verbod komt op lampjes op kleding en helmen..... dus die afneembaarheid is wel belangrijk.

Oei ... en de reden daarvoor is...? Ja, je hebt gelijk, ik ben Belg :)
En die fietshelmen met lampjes op, mag dit dan ook niet meer?

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten