Atmega328p uit Arduino Uno

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 18
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 14:27

Atmega328p uit Arduino Uno

Berichtdoor Etienne51 » 15 Feb 2020, 16:36

Hoe kun je een met Arduino Uno geprogrammeerde Atmega328p in een schakeling gebruiken?

Je kan natuurlijk werken met een Arduino Nano, maar kan het ook zonder?

Hoe ziet de schakeling er dan uit?

Waarschijnlijk moet er wat ontkoppeld worden?

Advertisement

Berichten: 45
Geregistreerd: 08 Jan 2020, 17:23

Re: Atmega328p uit Arduino Uno

Berichtdoor RonalT » 15 Feb 2020, 16:47

Ik snap je vraag niet. Je hebt een Arduino Nano begrijp ik waarin je een sketch hebt ontwikkeld.
Nu wil je die processor uit dat ding halen om hem ergens anders in te bouwen? :shock:

Is dat niet erg ingewikkeld? Je kunt die Nano toch gewoon zijn werk laten doen. Dat lijkt mij de bedoeling.
Ik heb een teller geprogrammeerd en bouw de Uno in een kastje en dan gaat dat ding doen waarvoor ik hem geprogrammeerd heb.
Ik heb een nieuwe gekocht waarmee ik verder experimenteer.

Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?

Berichten: 18
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 14:27

Re: Atmega328p uit Arduino Uno

Berichtdoor Etienne51 » 15 Feb 2020, 19:31

Ik heb een Atmega 326p geprogrammeerd in een Arduino Uno.
Ik wil nu de Atmega 362p los gebruiken, niet met Arduino.
Hoe bouw ik de schakeling op? Ik kan dan de Uno gebruiken om nog Atmega's te programmeren.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Atmega328p uit Arduino Uno

Berichtdoor Koepel » 15 Feb 2020, 21:32

Een Arduino Uno clone kost 4 euro op AliExpress, daar kun je het zelf niet voor maken ;)
Een Pro Micro is klein en heeft toch een USB connector, dat is wel zo handig. Die waren 6 of 7 euro, maar ik ze nu ook al voor minder dan 4 euro op AliExpress.

Het kan natuurlijk wel, maar er komt veel bij kijken. Zoek maar eens op: arduino barebone.
Je kunt hier beginnen: https://www.arduino.cc/en/main/standalone, maar die is fout! De AREF mag niet met 5V verbonden worden.
Dit is al wat beter: https://www.arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoToBreadboard.
Nick Gammon maakt de beste tutorials: http://www.gammon.com.au/breadboard.

Sommigen verbinden maar één GND en één VCC, maar het is belangrijk om ze allemaal te verbinden.
Natuurlijk heb je decoupling condensators nodig op 5V en GND.

Je kunt een crystal van 16 MHz gebruiken, of je kunt de interne oscillator van 8MHz kiezen. Om dat te wijzigen kun je de fuses wijzigen: http://www.engbedded.com/fusecalc/.

Maar nu komt het: Stel dat je dit allemaal hebt gedaan en over een paar maanden wil je toch nog iets wijzigen. Dan moet je op zoek naar een USB-Serial printje. Dat is lastig als je er meerdere hebt maar ze niet meer kunt vinden. Wat ik in het verleden deed is zo'n printje in de doos bij het project stoppen. Dat slaat natuurlijk nergens op, dan had ik beter meteen een Pro Micro boardje kunnen nemen.

Je kunt natuurlijk ook een DIP socket gebruiken voor de ATmega328P. Dan kun je ATmega328P terug plaatsen in de Uno om een nieuwe sketch in te zetten. Dat lijkt me echter geen goede oplossing. Een goede kwaliteit DIP socket is niet goedkoop en je loopt de kans dat er pootjes scheef buigen.

Stel dat je een Arduino wilt draaien op een drie AAA batterijen. Dan is zo'n "barebone" circuit misschien wel te gebruiken. In dat geval kun je een Pro Mini kopen en daar de led en voltage regulator van af solderen. Dan heb je wel nog steeds een USB-Serial printje nodig.

Een ATmega328P zit in de Uno, Nano, Pro Mini. Er is een extra chip (USB-Serial) nodig voor een USB verbinding met een computer.
Een ATmega32U4 zit in de Leonardo, Micro, Pro Micro. De ATmega32U4 heeft een USB verbinding ingebouwd.

Berichten: 18
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 14:27

Re: Atmega328p uit Arduino Uno

Berichtdoor Etienne51 » 16 Feb 2020, 10:10

Bedankt voor de uitgebreide, degelijke uitleg. Ik steek hier wat aan op!

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Atmega328p uit Arduino Uno

Berichtdoor shooter » 16 Feb 2020, 11:40

kijk op nickgammon en je vindt precies wat je nodig hebt, echter een nano is een veel snellere oplossing, en goedkoper.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 8
Geregistreerd: 10 Jan 2020, 23:21
Woonplaats: Westervoort

Re: Atmega328p uit Arduino Uno

Berichtdoor FritsS » 17 Feb 2020, 09:02

Omdat ik zelf ook bezig ben met een losse ATmega328, had ik veel hulp aan het You Tube filmpje van The workshop
Arduino Uno to ATmega328 - Shrinking your Arduino Projects

https://www.youtube.com/watch?v=Sww1mek5rHU&t=18s

Hierin wordt uitgelegd hoe je een chip kunt gebruiken buiten het Arduino board en hoe je hem kunt programmeren.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Atmega328p uit Arduino Uno

Berichtdoor Koepel » 17 Feb 2020, 11:42

En daarom kun je dus beter een Arduino Pro Micro of Arduino Nano gebruiken (of eventueel een Pro Mini als het echt niet anders kan).

Als je tegen zo iets blaast, dan kan het al stoppen met werken.
De GND-kant van de 22pF dient zo dicht mogelijk bij de ATmega328P te zitten. Hij heeft daar nog een draad tussen.
Hij heeft geen 100nF ontkoppelcondensator op de 5V en GND.
Hij verbindt het USB-Serial printje via 100nF naar de Reset pin. Voor de zekerheid kan er beter nog een diode tussen de Reset pin en de 5V. Als dat USB-Serial printje wordt aangesloten, dan kan er een puls op de Reset komen van ongeveer 10V. Daarmee komt de ATmega328P in de high voltage programming mode, en kan de Flash corrupt raken.

Berichten: 18
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 14:27

Re: Atmega328p uit Arduino Uno

Berichtdoor Etienne51 » 12 Mrt 2020, 18:32

Bedankt voor de reacties; ik bastel nog wat verder.

Als ik een hex-file met Ponyprog en mijn programmer van Pollin in een Atmega8 programmeer, kan ik met de Atmega8 standalone en de basisaansluiting het progje zonder problemen uitvoeren. Met Arduino en de Atmega328 is het blijkbaar een heel ander verhaal.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Atmega328p uit Arduino Uno

Berichtdoor Koepel » 12 Mrt 2020, 21:14

De ATmega328P is nieuwer en beter en heeft meer geheugen, maar de aansluitingen zijn hetzelfde. Je kunt het bijna op dezelfde manier gebruiken als een ATmega8.

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten