Hoeveel stroom heeft een analog input nodig

Hardware geleverd door Arduino
Gebruikers-avatar

Hoeveel stroom heeft een analog input nodig

Berichtdoor Gompy » 01 Dec 2019, 12:56

Voor de sturing van mijn zonnepaneel zit ik een beetje te stuntelen met de nu gebruikte sensoren (LDR's + weerstanden).
Er zit een ontzettende afwijking qua weerstand in de LDR's waardoor het paneel niet daar naar toe draait waar het meeste licht is.
Als ik een andere LDR pak kan het zomaar zijn dat het paneel de andere kant op gaat draaien door het verschil onderling in de LDR's.
Ik wil dus overstappen naar andere sensoren welke nauwkeuriger zijn zonder al teveel te hoeven aan te passen.
Normaal zou ik het doen met bv kleine solarcellen (25x25mm), maar het moet ook nog een beetje klein en waterdicht zijn.
Ik wou dan ook graag de BPW34 (is zeer kleine zonnecel) gaan gebruiken, maar deze geven maar een zeer kleine stroom af (micro Ampere).
Op internet kan ik niet echt vinden wat de analoge poorten van de Arduino aan stroom nodig hebben om te werken.
De spanning van de BPW34 ligt op ~1 Volt bij vol zonlicht maar ik ben bang dat de stroom de dooddoener gaat worden.
Kan iemand mij vertellen hoeveel stroom een analoge poort minimaal nodig heeft ?

Advertisement

Re: Hoeveel stroom heeft een analog input nodig

Berichtdoor shooter » 01 Dec 2019, 18:05

in de datasheet staat een optimised with 10kohm, voor de processor, en voor de diode is het 50 micro Ampere, dus direct aansluiten zal niet gaan er zal een opamp tussen moeten
met LDR gaat het overigens wel heel makkelijk want daar kun je de weerstand zelf bepalen met een simpele weerstand van 10 kiloohm.je zult overigens wel een hysterese in moeten bouwen (in software om jouw verschillende LDR aan te sluiten.
dus je moet kijken of er wel een groot genoeg verschil is tussen de sensoren want als het bewolkt is mag het spul stil blijven staan.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichtdoor shooter » 01 Dec 2019, 18:26

maar de datasheet heeft het over een leakage van 1 micro A. er wordt wel war geconsumeerd door de sample en hold van de input, maar bij jou is het allemaal zo langzaam dat je dat bijna niet merkt.
als je de Aref op 1.1 volt zet dan heb je nog een mooi bereik ook nog. let wel op de spanning is niet lineair met de luminantie dus een analoog waarde even omzetten tot een engineer value.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar

Berichtdoor Koepel » 02 Dec 2019, 00:38

Een PIN diode is niet geschikt om zonlicht te meten ! Het is geen zonnecel.
Gebruik een gewone kleine zonnecel, en kit die maar dicht tegen het water.

Als een LDR in de zon staat, dan wordt de LDR te warm. Iedere keer dat de LDR te warm wordt raakt hij definitief meer beschadigd. Een LDR kan dus niet in de zon.

De ingangsimpedantie van een ingang is zeer hoog.
Er is echter wel een lading nodig voor de sample en hold zoals shooter al schreef.
Voor een nauwkeurige meting wordt een impedante van het circuit aanbevolen van maximaal 10kΩ. Dat is vanwege die lading die de sample en hold nodig heeft.
De ingang kan gemakkelijk werken met een impedantie van het circuit van 1MΩ, maar dan wordt het minder nauwkeurig. Dan wordt er soms een condensator toegevoegd van bijvoorbeeld 1nF (tussen A0 en GND), zodat de sample en hold toch wat lading kan gebruiken.

Bij een hoogohmig circuit pakt een draad storing op. De draad tussen de PIN diode en de Arduino werkt als een soort antenne, en je krijgt dan zeer veel storing.

Maar een PIN diode is hier echt niet geschikt voor ! Doe het niet.

Terug naar Arduino hardware