Nederlands boek over de ESP32

Voor het particulier aanbieden of zoeken van Arduino gerelateerde zaken

Nederlands boek over de ESP32

Berichtdoor Luc Volders » 09 Aug 2019, 23:27

Hoi,

Wellicht kennen jullie mij ik ben Luc Volders van het weblog: http://lucstechblog.blogspot.com
Wellicht kennen jullie mij ook van een aantal projecten die ik hier op dit forum heb gepubliceerd.

Graag wil ik jullie er op wijzen dat ik een boek heb geschreven over de ESP32.
- Volledig in het Nederlands
- 368 pagina's
- slechts 19,95 (zonder verzendkosten).
- Uitleg over het installeren van de software
- Uitleg over het aansluiten van diverse sensoren
- Uitleg over het bouwen van een webpagina
- Uitleg over het sturen van sensor informatie naar Thingspeak
- Uitleg over het genereren van alarmsignalen op je Android telefoon als een sensor een kritische waarde bereikt.

Het boek is te koop via Kiwi Electronics, de reguliere boekhandels, internet boekhandels en
via mijzelf.

Voor meer informatie kun je op mijn weblog terecht:
http://lucstechblog.blogspot.com/2019/0 ... gbaar.html

En je kunt mij bereiken via dit forum en via mijn email waarvan de link op mijn weblog staat
aan de rechterkant.

Aangezien ik dit boek volledig in eigen beheer uitgeef denk ik dat ik wel mag
zeggen dat het hier over een particuliere verkoop gaat.

Luc Volders

Advertisement

Gebruikers-avatar

Re: Nederlands boek over de ESP32

Berichtdoor Koepel » 10 Aug 2019, 00:03

Als je een nuttige en positieve bijdrage hebt dan lijkt het me geen enkel probleem om je boek onder de aandacht te brengen.
Op naar de 20.000 zou ik zeggen ;)

Er is natuurlijk wel een ESP32 nodig :!:
Het meest compatible lijkt me een board met de ESP-WROOM-32 module.

De LOLIN D32 ESP32: https://wiki.wemos.cc/products:d32:d32.
Het printje ziet er zeer mooi uit. Helaas is er geen "BOOT" of "FLASH" knop om de sketch te uploaden. Het automatisch in "boot" mode springen werkt niet in linux.
Het ledje zit op pin 5.

De NodeMCU of NodeMCU-32S en de DOIT ESP DEVKIT V1 zijn volgens mij hetzelfde. Ik kan geen enkel verschil ontdekken. Er zijn ook merkloze modules die hetzelfde zijn.
Er zit een "BOOT" knop op, dus uploaden van een sketch is geen probleem.
Het ledje zit op pin 2.
Op AliExpress heel goedkoop: https://www.aliexpress.com/item/33020838035.html.
Soms heeft Banggood een aanbieding die ook zo goedkoop is.
In de Nederlands webshops ook volop aanwezig.

Berichtdoor Luc Volders » 10 Aug 2019, 01:00

Dat is inderdaad het bordje wat ik gebruik.

De form-factor is niet veel groter als de ESP8266 maar veel kleiner als een Arduino Uno.
Daarnaast heeft dit bordje veel meer digitale IO poorten en meer analoge IO poorten. Buiten dat zijn er ook nog eens Touch pinnen, 4Mb geheugen, wifi en blue-tooth. Gewoon via USB te programmeren met de Arduino IDE. En de klok snelheid is standaard met 160Mhz 10 keer zo snel als een Arduino.

Het is op dit moment mijn favoriete ontwikkel omgeving voor IOT toepassingen maar ook vaak gewoon als vervanger voor de Arduino.

Luc

Gebruikers-avatar

Berichtdoor PA9CW » 10 Aug 2019, 13:11

Luc,

bedankt voor de tip. Dit bordje kende ik (nog) niet. Maar het ziet er veelbelovend uit. Zojuist ook het boek besteld en een bijbehorend bordje. Bij een bekende winkel :-) Zo te zien heb ik het laatste bordje besteld. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Dat zal volgende week worden.
Ik ben ondertussen nog met mijn andere project bezig.

Gebruikers-avatar

Berichtdoor Gij Kieken » 10 Aug 2019, 15:19

Vindt het ook een nuttige positieve bijdrage (mooi omschreven),bij deze besteld.

Gebruikers-avatar

Berichtdoor PA9CW » 15 Aug 2019, 21:41

Boek en bordje is sinds gisteren binnen. Helaas ben ik twee avondjes bezig geweest voordat het allemaal werkten. Ik had het eerst op mijn Mac geprobeerd, maar geen resultaat. Er werd geen com-poort gevonden. Uiteraard de bewuste driver geïnstalleerd. Maar na een avondje proberen, heb ik er uiteindelijk maar de brui aan gegeven. Ik was het een "beetje" zat.
Vanavond maar eens een poging gedaan op mijn Windows computer. Helaas wederom hetzelfde probleem. Ook diversen malen de driver geïnstalleerd, maar geen resultaat. Op een forum was iemand met de tip om een andere USB kabel te proberen. Na drie andere kabels geprobeerd te hebben, werd het bordje eindelijk gezien. Ik was natuurlijk erg blij met het resultaat. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat USB kabels dit probleem geven.

De "verkeerde" USB kabels gaven wel spanning, want de LED branden wel. Maar communicatie was dus niet mogelijk.

Doe er je voordeel mee....

PS het eerste programma BLINK werkt.

Gebruikers-avatar

Berichtdoor Koepel » 16 Aug 2019, 00:07

Hmmm, ik had al de indruk dat het ene boardje soms problemen heeft met uploaden en het andere niet. Een korte USB kabel lijkt te helpen.

In linux moest ik nog een Python Seriële module installeren, die zat gewoon in de repositories.

NodeMCU / DOIT ESP32 met CP2102 usb-serial chip en nauwelijks condensators op het board: regelmatig problemen met uploaden.
LOLIN D32 met CH340G, met minimum aantal condensators: geen problemen, maar er is geen boot knop en het automatisch in de boot mode gaan werkt niet.
LOLIN ESP8266 met CH340G en een paar condensators: geen problemen.

Gebruikers-avatar

Berichtdoor baco1978 » 16 Aug 2019, 12:05

Luc,

bedankt voor de tip.
Lijkt me zeer intressant

ik heb hem gelijk maar besteld. :d
Met vriendelijke groet Arjan

Gebruikers-avatar

Berichtdoor Gij Kieken » 16 Aug 2019, 13:36

Hier het zelfde probleem een Usb kabeltje die overal werkt geeft er de brui aan als ze Esp ziet ???

Gebruikers-avatar

Berichtdoor PA9CW » 16 Aug 2019, 15:04

Gij Kieken schreef:Hier het zelfde probleem een Usb kabeltje die overal werkt geeft er de brui aan als ze Esp ziet ???

Vreemd hé?

Volgende

Terug naar Particuliere (ver)koop