navraag of technisch mogelijk is

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 Dec 2015, 15:04

navraag of technisch mogelijk is

Berichtdoor Koentje.69 » 11 Jul 2019, 16:16

Hallo Allen,


Ik ben Koen en knutselaar in hart en nieren.
Nu heb ik voor de kids al een elektrische autootje gebouwd gerne takelwagen met katrol en hefboom. Voorbeeld http://www.toylander.com Ik heb de landrover serie 2 gebouwd

Nu heb ik het gekke idee om voor dat autootje een trailer te maken met een kraan op. Zoiets van trailer om bv boomstammen te laden met de kraan. In dit geval plastiek buizen.Zoals onderstaande link google afbeldingen maar dan op schaal iets kleiner

https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwj2lra0h63jAhXDYVAKHZThA5sQjRx6BAgBEAU&url=http%3A%2F%2Fequipementswoody.com%2Fwoody-equipment-products%2Fforestry-equipment%2Flog-loader%2F&psig=AOvVaw34-ORnoOeY1nwYN5hBNzJy&ust=1562941088007418



Het mechanisch gedeelte heb ik helemaal uitgewerkt op papier en zie geen struikelblokken. De aansturing zou ik lineaire actuators gebruiken die kan ik in en uit draaien via relais of ook via arduino eventueel.
Waar ik meeste me zit zijn de poten. Vooraan naast de kraan wil ik L en R een poot die ook weer via actuator naar beneden gaat, maar zou graag hebben dat die zichzelf waterpas zetten alvorens de kraan kan gebruikt worden.(beetje veiligheid inbouwen)

Ik heb al ontwerpen tegen gekomen met zelf level platform maar dat is het niet. Wie kan me in de goede richt wijzen.



Het is de bedoeling dat ik raad vraag maar zelf bouw. Dus hoef hier niet de sketch alleen maar raad van kijk naar zo een systeem of sensor of wat dan ook.

Ik ben nieuw in de arduino wereld , heb de beginners kit en is de bedoeling het zelf te leren. ik ben van mening dat je alleen maar leert door te proberen. En falen is altijd beter dan niet geprobeerd hebben lijkt mij.

Dus is dit praktisch haalbaar en welk systeem of sensor word voor zoiets gebruikt.


Mvg Koen

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: navraag of technisch mogelijk is

Berichtdoor shooter » 12 Jul 2019, 12:33

Ja leuk idee.
en zeker levelen kan heel simpel met een arduino waterpas van 1 euro en een Nano van 4 euro bijv.
en die zou dan een paar relais (het duurste) aan kunnen sturen.
Het kan ook heel erg goed zonder arduino hoor. met een slinger die dan je poten aanstuurt. Dat is een stuk zekerder,
Het grootste probleem zie ik in stroomvoorziening. want een arduino kan maar max 12 Volt hebben

Met arduino is eenvoudig op een breadboardje een paar draadjes aansluiten en een voorbeeld downloaden.
De IDE doet de rest, zoals compileren, en naar de arduino zelf sturen.

Verder is levellen eigenlijk niet echt nodig, maar ach wel leuk om te maken. In het bos is niks recht en gaat het echt alle kanten op. De ingste kranen die ik ken , zijn die met een uitschuifbare mast, of met een vakwerkmast.
Ook de rest van de bediening kan prima met diezelfde nano trouwens. Kijk maar eens op Makerblock met MBlock doen kinderen van 8 jaar al fantastich mooie dingen bouwen. Dat is Scratch taal met blokjes en een heel mooie structuur erin.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 25 Dec 2015, 15:04

Re: navraag of technisch mogelijk is

Berichtdoor Koentje.69 » 12 Jul 2019, 15:00

Beste Paul


Bedankt voor jou reactie.

Wel het hoeft idd niet perfect recht te staan maar het bouwen is part of the fun. Ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te leren, en wat elektronica betreft heb ik nog veel te leren.

vandaar de uitdaging, ben ondertussen qua leeftijd over de helft , technisch mechanisch geen probleem , maar wilde de uitdaging aangaan om het wat hedendaags aan te pakken.
Dus zo weinig mogelijk elektromechanica spullen maar proberen zoveel mogelijk digitaal te gaan. Als uitdaging . mens is nooit te oud om te leren zei mijn pa zaliger altijd....

Ik ga opzoek naar je tips. Lezen is de boodschap volgende dagen.

Qua voeding heb ik de aansluiting eventueel aan het autootje (heeft sowiso 24v) of bouw er een eigen batterij in van 12v. Zo een gel type dat maakt niet uit als die alsnog een keer op zijn zij zou gaan.


bedankt en fijn weekend

Koen

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: navraag of technisch mogelijk is

Berichtdoor shooter » 12 Jul 2019, 21:20

de spanning ligt vooral aan de actuatoren .
een kleine 6 Volt accu voor de besturing is dan het simpelst.
De 5 Volt voor de besturing kan van de arduino afkomen. Daar kun je geen motoren of relais mee bedienen maar een paar leds of een LCD gaat prima.
Bestel een waterpassensor en een 4 relaisbordje. als het binnen is en je komt er niet uit dan staan we voor je klaar.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 25 Dec 2015, 15:04

Re: navraag of technisch mogelijk is

Berichtdoor Koentje.69 » 14 Jul 2019, 09:33

Hey


Als ik goed begrijp bedoel je deze (waterpas sensor)

https://www.ebay.com/itm/Angle-sensor-module-Ball-switch-Tilt-sensor-module-for-Arduino-Kits-/141975963121

en zoiets bv als relais board. Ik neem groter want de kraan zelf heeft ook 3 actuators. plus twee van de steunen

https://www.hobbyelectronica.nl/product/relais-module-8-kanaals-5v/?gclid=Cj0KCQjwpavpBRDQARIsAPfTwixGkhf3Khx15_VyZaTwdkmu1WPT6RVlr311RGC5xaFbUrIIoIC1N3EaAh5iEALw_wcB


Heren , let op ik zit in de ontwerp fase he , dus gaat enige tijd telekens tussen zitten van bouwen , vragen stellen , uitzoeken en verder bouwen.

Rekenend op jullie begrip :)


Thx alweer Koen

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: navraag of technisch mogelijk is

Berichtdoor shooter » 14 Jul 2019, 13:03

De waterpas sensor is eigenlijk een simpel balletje is een glaasje, die is prima asl je het zonder arduino doet.
ik bedoelde eigenlijk een MPU 6050. vraagt wel wat meer software maar met de demo kom je een heel eind.
Voor het relaisbordje zou ik of 4 kanaals kiezen of zelfs 2 kanaals en dan 4 stuks, is makkelijker in te bouwen in een kastje.
Je moet dan wel een 5 Volt voeding erbij zetten want relais trekken zoveel stroom dat de arduino dat niet kan leveren. De input wel, maar die wordt op het relaisbordje omgezet met een transistor.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 25 Dec 2015, 15:04

Re: navraag of technisch mogelijk is

Berichtdoor Koentje.69 » 14 Jul 2019, 14:29

Paul


alweer bedankt, dat zijn tips waar een mens iets aan heeft.
Over het inbouwen had ik nog helemaal niet nagedacht...

Wat betreft de MPU 650 die heb ik even gegoogeld maar er zijn zoveel soorten en prijzen. waar let je als leek /beginneling op.
Er zijn er die enkel werken op 3.3v en er zijn die 3.3 en 5v hebben. Lijkt me dan interessanter... denk ik dan.

maar waar zit nog het verschil?


En dan een mechanische vraag waar ik nog mee zit. Nee niet echt een vraag een oproep naar ideeën.



het gaat dus over zo een opvouwbare kraanarm die je ziet bij bouwvakkers achter hun cabine.(gerne Palfinger Effer enz) hoe zoiets noemt in mooi Nederlands geen idee...

daar zit ik te worstelen met het draaiplateau. Uiteraard moet mijne ook kunnen zwenken l en r. Dat noemt dan een draaikrans maar in het klein of relatief klein vind ik ze niet (toch niet betaalbaar)

Ik dacht eerst aan een lazy susan (zo een ring voor een tablet op tafel te laten draaien bv, maar veel teveel speling denk ik )
Dan overweeg ik nu een wielnaaf van achteras van kleine wagen type corsa of clio of zoiets. heeft grote sterke lagers en kan ik mijn mast wel op zetten, maar hoe dan weer aandrijven...
Dacht aan plat getand riempje er rond en dan nema 17 aandrijven...

iemand beter simpel idee.. Sta open voor alles


Alweer bedankt

Koen

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: navraag of technisch mogelijk is

Berichtdoor shooter » 15 Jul 2019, 09:20

Op hoeveel volt werkt jouw beginners kit. Hou het daar dan maar bij.
Omdat je begint zou ik een klein pritje kopen waar het IC op zit en je dus met een paar simpele draadjes kunt verbinden aan je arduino
Voor het draailager is het simpeler om een echt draaikrans lager te gebruiken, de krachten zijn dermate groot dat je beter een horizontaal lager dan een verticaal kunt hebben. Zie het draaiplateau van de magnetron.
Een riempje kan de krachten eigenlijk niet hebben, in werkelijkheid is dat vaak een rechte stang met tandwielen erop, of met een draad die om de krans ligt. Zorg wel voor een flinke tandwielgroep want het moet maar langzaam.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten