UDP
5 berichten
• Pagina 1 van 1
UDP
Hallo,
Ik ben bezig met het udp op een Uno's om op verschillende Uno's informatie te tonen vanuit een server verstuurd via UDP. Dat werkt buitengewoon.
Het is gebasseerd op deze software:
Maar nu wil ook ontvangen van een seriele poort. Ik neem aan dat na het ontvangen van het UDP bericht de arduino terugkeert naar deze regel:
int packetSize = Udp.parsePacket();
en dan wacht tot er weer iets nieuws binnenkomt. Maar nu wil dat hij ook luistert op een seriele poort tot er iets binnenkomt en dan iets doet.
Zou dat mogelijk zijn?
Bedankt
Jack
Ik ben bezig met het udp op een Uno's om op verschillende Uno's informatie te tonen vanuit een server verstuurd via UDP. Dat werkt buitengewoon.
Het is gebasseerd op deze software:
- Code: Alles selecteren
/*
UDPSendReceiveString:
This sketch receives UDP message strings, prints them to the serial port
and sends an "acknowledge" string back to the sender
A Processing sketch is included at the end of file that can be used to send
and received messages for testing with a computer.
created 21 Aug 2010
by Michael Margolis
This code is in the public domain.
*/
#include <Ethernet.h>
#include <EthernetUdp.h>
// Enter a MAC address and IP address for your controller below.
// The IP address will be dependent on your local network:
byte mac[] = {
0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xFE, 0xED
};
IPAddress ip(192, 168, 1, 177);
unsigned int localPort = 8888; // local port to listen on
// buffers for receiving and sending data
char packetBuffer[UDP_TX_PACKET_MAX_SIZE]; // buffer to hold incoming packet,
char ReplyBuffer[] = "acknowledged"; // a string to send back
// An EthernetUDP instance to let us send and receive packets over UDP
EthernetUDP Udp;
void setup() {
// You can use Ethernet.init(pin) to configure the CS pin
//Ethernet.init(10); // Most Arduino shields
//Ethernet.init(5); // MKR ETH shield
//Ethernet.init(0); // Teensy 2.0
//Ethernet.init(20); // Teensy++ 2.0
//Ethernet.init(15); // ESP8266 with Adafruit Featherwing Ethernet
//Ethernet.init(33); // ESP32 with Adafruit Featherwing Ethernet
// start the Ethernet
Ethernet.begin(mac, ip);
// Open serial communications and wait for port to open:
Serial.begin(9600);
while (!Serial) {
; // wait for serial port to connect. Needed for native USB port only
}
// Check for Ethernet hardware present
if (Ethernet.hardwareStatus() == EthernetNoHardware) {
Serial.println("Ethernet shield was not found. Sorry, can't run without hardware. :(");
while (true) {
delay(1); // do nothing, no point running without Ethernet hardware
}
}
if (Ethernet.linkStatus() == LinkOFF) {
Serial.println("Ethernet cable is not connected.");
}
// start UDP
Udp.begin(localPort);
}
void loop() {
// if there's data available, read a packet
int packetSize = Udp.parsePacket();
if (packetSize) {
Serial.print("Received packet of size ");
Serial.println(packetSize);
Serial.print("From ");
IPAddress remote = Udp.remoteIP();
for (int i=0; i < 4; i++) {
Serial.print(remote[i], DEC);
if (i < 3) {
Serial.print(".");
}
}
Serial.print(", port ");
Serial.println(Udp.remotePort());
// read the packet into packetBufffer
Udp.read(packetBuffer, UDP_TX_PACKET_MAX_SIZE);
Serial.println("Contents:");
Serial.println(packetBuffer);
// send a reply to the IP address and port that sent us the packet we received
Udp.beginPacket(Udp.remoteIP(), Udp.remotePort());
Udp.write(ReplyBuffer);
Udp.endPacket();
}
delay(10);
}
/*
Processing sketch to run with this example
=====================================================
// Processing UDP example to send and receive string data from Arduino
// press any key to send the "Hello Arduino" message
import hypermedia.net.*;
UDP udp; // define the UDP object
void setup() {
udp = new UDP( this, 6000 ); // create a new datagram connection on port 6000
//udp.log( true ); // <-- printout the connection activity
udp.listen( true ); // and wait for incoming message
}
void draw()
{
}
void keyPressed() {
String ip = "192.168.1.177"; // the remote IP address
int port = 8888; // the destination port
udp.send("Hello World", ip, port ); // the message to send
}
void receive( byte[] data ) { // <-- default handler
//void receive( byte[] data, String ip, int port ) { // <-- extended handler
for(int i=0; i < data.length; i++)
print(char(data[i]));
println();
}
*/
Maar nu wil ook ontvangen van een seriele poort. Ik neem aan dat na het ontvangen van het UDP bericht de arduino terugkeert naar deze regel:
int packetSize = Udp.parsePacket();
en dan wacht tot er weer iets nieuws binnenkomt. Maar nu wil dat hij ook luistert op een seriele poort tot er iets binnenkomt en dan iets doet.
Zou dat mogelijk zijn?
Bedankt
Jack
Advertisement
Re: UDP
Zoek in de refence naar Serial, daar staat ook een voorbeeld wat je moet doen, echter moet dat wel in de loop staan en niet achter een if van je UDP.
paul deelen
shooter@home.nl
shooter@home.nl
Re: UDP
Hoi Shooter,
Bedankt voor je antwoord.
Ik ben niet een hele programmeur hoor..... Maar ik kom er niet helemaal uit omdat ik het op 1 regel wil. Luisteren naar een eventueel binnenkomend udp bericht of naar een eventueel binnenkomend serieel bericht. Ik weet niet of dat kan?
Bij een de binnenkomende serial berichten zijn getallen (0,101) die moeten steeds bij elkaar worden opgeteld en als er een udp bericht binnenkomt moet deze worden weergegeven op het tft schermpje. Dat gedeelte heb ik nu werkend.
Groet Jack
Bedankt voor je antwoord.
Ik ben niet een hele programmeur hoor..... Maar ik kom er niet helemaal uit omdat ik het op 1 regel wil. Luisteren naar een eventueel binnenkomend udp bericht of naar een eventueel binnenkomend serieel bericht. Ik weet niet of dat kan?
Bij een de binnenkomende serial berichten zijn getallen (0,101) die moeten steeds bij elkaar worden opgeteld en als er een udp bericht binnenkomt moet deze worden weergegeven op het tft schermpje. Dat gedeelte heb ik nu werkend.
Groet Jack
Re: UDP
Dus jij denkt dat Udp.parsePacket() gaat wachten totdat er een nieuw UDP pakket is ?
Ik denk dat die functie alleen maar kijkt of er iets binnen is gekomen, en zo niet, dan geeft die functie een nul terug.
Probeer het eens.
Ik denk dat die functie alleen maar kijkt of er iets binnen is gekomen, en zo niet, dan geeft die functie een nul terug.
Probeer het eens.
- Code: Alles selecteren
void loop()
{
// ----------------------------------
// UDP
// ----------------------------------
int packetSize = Udp.parsePacket();
if( packetSize > 0)
{
...
}
// ----------------------------------
// Blink Without Delay
// ----------------------------------
// See: https://www.arduino.cc/en/tutorial/BlinkWithoutDelay
if( currentMillis - previousMillis >= interval)
{
...
}
// ----------------------------------
// Serial
// ----------------------------------
if( Serial.available() > 0)
{
...
}
// ----------------------------------
// Website
// ----------------------------------
EthernetClient webClient = server.available();
if( webClient)
{
...
}
}
Re: UDP
Hoi Koepel,
Ja dat dacht ik echt Maar je heb gelijk zo werkt het niet.
Ik ben even aan testen geweest met je voorbeeld. Serieel kwam binnen via bluetooth en ook de UDP werkte gewoon door. Dus het kan!
Ik moet het nu stroomlijnen en het serieel gedeelte zo maken dat de ingekomen waarden bij elkaar opgeteld worden.
Ik ben wel even zoet..
Bedankt
Ja dat dacht ik echt Maar je heb gelijk zo werkt het niet.
Ik ben even aan testen geweest met je voorbeeld. Serieel kwam binnen via bluetooth en ook de UDP werkte gewoon door. Dus het kan!
Ik moet het nu stroomlijnen en het serieel gedeelte zo maken dat de ingekomen waarden bij elkaar opgeteld worden.
Ik ben wel even zoet..
Bedankt
5 berichten
• Pagina 1 van 1
Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten