Power problemen

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Jan 2019, 14:59

Power problemen

Berichtdoor B-art » 28 Jan 2019, 15:08

Hallo Allemaal

Wat is een arduino toch leuk speelgoed. Ik ben nu aan het spelen met een Arduino Mega.

Graag zou ik op alle uitgangen, met uitzondering van de 5V, 3.3V, vin en gnd, een 3 mm LED lampje plaatsten.
Op het internet heb ik gevonden dat de meeste uitgangen 3.3 volt hebben en 20 mA aankunnen. Daarnaast zijn er verschillende poorten die een MAX van 100 of 200 mA per poort aankunnen. Ik begrijp nog niet helemaal hoe de poorten zich verhouden tot de pinnummer. Daarnaast las ik dat een arduino mega bord maximaal 800 mA kan lever.

Een 3mm Led verbruikt 3.3 volt en 20 mA. Dit zou beteken dat ik maximaal, mits ik de verschillende poorten niet te veel belast, 40 LED kan aansluiten toch?

Ik heb er ook aan gedacht om de LED externe power te geven via een Buck regulator of MOSFET en deze te controleren via een relay. Maar omdat de Relay word aangestuurd door de Arduino verbruik het nog steeds, denk ik, te veel mA.

Mijn vragen.
-Is er een schema die uitlegt welke poorten zijn aangesloten op welke pin/ IO nummers?
-kan ik 40+ Led aansluiten en tegelijk laten branden zonder in de problemen te komen?
- is er een arduino mega bord met meer vermogen waarop je op elke pin tegelijk een led kan laten branden?
- Als het niet kan hoe zouden jullie dit dan aanpakken?

BVD
MVG

B-art
Bron vermelding: http://playground.arduino.cc/Main/Ardui ... imitations

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Power problemen

Berichtdoor nicoverduin » 28 Jan 2019, 15:36

De mega werkt op 5V. Dus ook jou uitgangen.
Ik zou zeker de mega niet tot een max vermogen laten gaan.
De mega heeft GEEN poorten met een max van 100-200mA.

Verder ben je wat onduidelijk met wat je wilt gaan maken.
bijv. Wil je een aantal leds achter elkaar zetten dan zou ik gewoon een strip of losse WS2812B (of een nieuwere opvolger nemen). Geef de LEDS een aparte voeding en verbind alle GNDs aan elkaar om hetzelfde referentie punt te hebben.
Met een serie van dit soort LEDS heb je al voldoende aan een UNO (als je uitgaat van 40 leds).

Zolang het niet beperkt blijft tot een enkel ledje zou ik ALTIJD een driver nemen. Mosfet, transistor etc. Overigens ga ook nooit een relais zelf aansturen maar bruin ALTIJD een transistor of optokoppelaar ertussen.

samenvattend:
Mijn vragen.
-Is er een schema die uitlegt welke poorten zijn aangesloten op welke pin/ IO nummers?
zie : https://www.14core.com/datasheets-pin-outs/

-kan ik 40+ Led aansluiten en tegelijk laten branden zonder in de problemen te komen?
Niet direct

- is er een arduino mega bord met meer vermogen waarop je op elke pin tegelijk een led kan laten branden?
Nope

- Als het niet kan hoe zouden jullie dit dan aanpakken?
zie boven
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Jan 2019, 14:59

Re: Power problemen

Berichtdoor B-art » 29 Jan 2019, 00:00

Beste meneer Verduin

Dankt voor uw antwoord en de link naar de chip datasheet. Daar staat op waarna ik zocht.

Thuis probeer ik een cockpit van een boeing 737 na te maken om te gebruiken bij flight simulator. Hiervoor heb ik een programma gevonden dan link2fs heet. Momenteel ben ik bezig met de overhead panel. Deze heeft meer dan 100 waarschuwingssignalen (annunciators). In het link2fs programma kan je meerder arduino mega’s op aansluiten. Volgens mij vijf in totaal. Door de LED op verschillende arduino mega’s te verdelen hoop ik te voorkomen dat ik de adruino’s overbelast. Hiervoor is de datasheet handig.

Mijn idee is om de pinnen op de arduino te koppelen aan een waarschuwingssignaal in flightsimulator. Het programma link2fs zorgt voor de koppeling tussen flightsimulator en de Arduino. Ik progameer de arduino zo dat hij bijv pin 8 op high zet als ik in het programma een deur openmaak.

Ik ben niet bekend met optocoupler daarom heb ik het net even gegoogled. Bedankt voor de tip. Ziet er namelijk veel belovend uit. Ik las ergens dat het een verbruik heeft van 5 mA.

Maar onwijs bedankt voor de tips en de moeite die u heeft genomen om ze op te schrijven. Hier ga ik nu even mee aan de slag. Als u nog meer tips heeft, nu ik meer heb verteld over mijn poject, hoor ik deze graag :)

Mvg

B-art

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Power problemen

Berichtdoor shooter » 29 Jan 2019, 20:30

Ik zou in jouw geval eens kijken naar een ULN2803 Dit zorgt ervoor dat je alle leds aan kunt sluiten want deinputs trekken maar 1 mA.
Hoef je niks aan de software te doen. en de hardware blijft eenvoudig.
een andere manier is I2C ic gebruiken zoals PCF8254 of zo.
dan kun je met 1 kleine NANO alle leds laten branden.
Dat gaat ook met seriele leds zoals nico uitlegt.
dan heb je maar 1 pin nodig, maar dan moet je behoorlijk software schrijven.
Kom maar eens kijken op 16 maart op de radiovlooienmarkt in rosmalen. Kun je misschien ook wel onderdelen vinden die je kunt gebruiken zoals een horizon etc.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 29
Geregistreerd: 20 Feb 2012, 01:20

Re: Power problemen

Berichtdoor kockie » 31 Jan 2019, 13:56

Je zou ook kunnen denken aan "neopixels" ws2811/2812/2813 leds. Daarvoor heb je maar 1 arduinopin, spanning en massa nodig. Maakt het bedraden waarschijnlijk ook een stuk simpeler!
Voor informatie over echte duurzaamheid: www.ecologieforum.eu

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten