arduino met onboard ethernet

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 29
Geregistreerd: 20 Feb 2012, 01:20

arduino met onboard ethernet

Berichtdoor kockie » 08 Mei 2017, 22:23

Beste forumleden,

Voor een project (het aansturen van een 30-tal kolommen met ws2811 pixels variërend van 2 tot 9 meter) ben ik op zoek naar een aantal (liefst goedkope) arduino (clones) met een onboard ethernet aansluiting.

Voor een groot aantal bewegende objecten ga ik de software van espixelstick gebruiken (eentje per object) op een nodemcu. EIgenlijk zoek ik zo iets, maar dan met een ethernet aansluiting. Een aantal jaren geleden heb ik voor iets van 25 euro per stuk een arduino kloon met onboard ethernet gekocht via sparkfun, maar alles wat ik nu kan vinden begint bij 75 euro en dat is me wat te gortig....

Ik wil de statische objecten bedraad aan gaan sturen, omdat de 2,4 Ghz band ter plaatse waarschijnlijk al behoorlijk gevuld is en de esp-clones helaas niet beschikken over 5Ghz...

Wie weet raad?
Voor informatie over echte duurzaamheid: www.ecologieforum.eu

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: arduino met onboard ethernet

Berichtdoor Koepel » 08 Mei 2017, 23:37

Kies toch gewoon de nodeMCU, veel gemakkelijker.
Hoe gevuld is de wifi ? 20 stuks ? 200 stuks ?
Op sommige plaatsen komen belachelijk veel wifi bij elkaar (bijvoorbeeld meer dan 20 en dat zijn alleen nog maar de Access Points) maar het blijft toch allemaal werken.

Er zijn boards met een Arduino en een processor met ethernet of wifi. Daartussen is een "Bridge" om commando's over te sturen. Ik zou die boards vermijden want ze onnodig ingewikkeld en lastig.

Een (domme) ethernet chip is veel beter.
Op dit moment is de Wiz5500 met Ethernet2 library is goed keuze.
Dat kan een Arduino Due + Ethernet Shield 2 zijn.
Het kan ook een Adafruit Feather M0 met Ethernet FeatherWing zijn. Die zijn "semi"-compatible met Arduino.
Het nadeel is dat je alles zelf moet gaan programmeren, het is allemaal nogal low level.

Een Raspberry Pi is het meest geschikt om internet dingen mee te doen. Wanneer je linux kent, dan is de Raspberry Pi eenvoudig. De huidige software (Raspbian) werkt heel goed stabiel.

Kort gezegd: Kies toch gewoon de nodeMCU, veel gemakkelijker ;)

Berichten: 29
Geregistreerd: 20 Feb 2012, 01:20

Re: arduino met onboard ethernet

Berichtdoor kockie » 09 Mei 2017, 20:53

Hmm bericht getypt.... weg.... Nieuwe poging:

Het probleem is niet het aantal wifi-gebruikers, maar andere apparatuur die de 2.4 Ghz gebruikt. Licht, geluid, pyrotechniek.

Als ik alles wireless ga doen schat ik zo'n 60-80 nodeMCU's/pixelsticks nodig te hebben (voor het aansturen van 8 à 10.000 pixels)
Het is echt bizar dat die nodeMCU's zo goedkoop zijn voor wat ze te bieden hebben. Jammer dat ze niet met een ethernet aansluiting komen. Hoe zeer ik ook hou van wifi, ik hou nog meer van draadjes....

Voor de raspberry is ook een pakket Falcon(pi)player dat precies doet wat ik nodig heb. Pixels en andere dingen aansturen. Kan in master-save config gebruikt worden. Dat is ook wel een mogelijkheid om eens naar te kijken....
Voor informatie over echte duurzaamheid: www.ecologieforum.eu

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: arduino met onboard ethernet

Berichtdoor Koepel » 09 Mei 2017, 21:32

Dat is inderdaad best veel.
Toch wordt dat gedaan bij conferenties en evenementen en zo, bijvoorbeeld Wifi AccessPoints voor honderd(en) bezoekers.
Dat lukt niet met een huis-tuin-en-keuken routertje, maar die Wifi AccessPoints kun je gewoon kopen.
Het dataverkeer van en naar zo'n node zal beperkt zijn. Dus 60 tot 80 zal geen probleem zijn.

Met Ethernet heb je heel veel kabels nodig en een flink switch. Al die bekabeling maakt het minder betrouwbaar.

Is gewone RF een optie ?
https://www.adafruit.com/product/3176

Berichten: 29
Geregistreerd: 20 Feb 2012, 01:20

Re: arduino met onboard ethernet

Berichtdoor kockie » 09 Mei 2017, 23:28

Wifi weet ik inmiddels al het een en ander van; vooral de beperkingen :ugeek: :ugeek: . Pas nog een 12.5 Km link helpen opzetten.

Ik was van plan om mikrotik of unify spullen in te zetten.
Voor informatie over echte duurzaamheid: www.ecologieforum.eu

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: arduino met onboard ethernet

Berichtdoor Koepel » 10 Mei 2017, 09:10

Volgens mij zijn dit je opties:

Alles wat op Ebay en AliExpress te koop is.
Zeer goedkoop, en het werkt.
Bij koude en warmte kan een X-tal stoppen of condensator sneller stuk gaan of iets oververhit raken.
Niet altijd betrouwbaar. Toch zijn er wel steeds meer fabrikanten die een naam opbouwen met goede kwaliteit (seeedstudio, elecrow).

Zelf iets ontwikkelen.
Kost tijd en energie. Niet nodig. Er is genoeg te koop.

Draadloos met een RF signaal.
Bereik kan een probleem zijn.
Met goede kwaliteit (XBee of bijvoorbeeld Adafruit RFM69) is het wel betrouwbaar.
Adafruit heeft betrouwbare modules, maar hun eigen libraries dus dan zit je vast aan de support van Adafruit. Redelijk betrouwbaar.
Het is niet mogelijk om even een sterkere router te kopen als er problemen zijn.

Draadloos met wifi.
De nodeMCU is tegenwoordig betrouwbaar. Eenvoudig en goedkoop.
Met 80 nodes zie ik geen probleem. Maar jij hebt daar dus meer kennis van en ervaring mee.
Er zijn Arduino boards met wifi. De Yún, de Uno Wifi, Tian, 101 vermijden. Die hebben een "Bridge".
De Arduino boards met een (domme) chip zijn beter.
Iemand zou de communicatie kunnen hacken, extra versleuteling nodig.

Arduino met Ethernet kabel.
Zoveel kabels !
De Arduino Leonardo ETH is het meest eenvoudige board. Betrouwbaar. Standaard onderdelen. Libraries worden officieel door Arduino ondersteund.
Ik weet niet hoe lang dat board leverbaar blijft, het wordt niet zo vaak gebruikt. Het is erg duur met 48 euro !

Raspberry Pi
Betrouwbaar. Even een server instellen is zeer eenvoudig, vooral als je linux en Debian al kent.
Tegenwoordig staat het meeste standaard uit, maar per ongeluk ergens een lek laten zitten is zo gebeurt, bijvoorbeeld door het standaard wachtwoord te wijzigen terwijl er iets is dat nog wel het standaard wachtwoord heeft.
Beperkte hardware interface. Als de interface tussen de Raspberry Pi en de leds niets extra's nodig heeft, dan heb je geluk.
De Raspberry Pi Zero W is maar 11 euro (bij kiwi-electronics.nl maximaal één per klant). Alleen wifi.
De Raspberry Pi 3 Model B is 38 euro, dan kun je later nog omwisselen tussen een Ethernet kabel en wifi :D

Conclusie:
Ik zie meerdere goede mogelijkheden. Die allemaal betrouwbaar kunnen werken. Het gaat ook om het eenvoudig kunnen verwisselen van iets dat stuk is, en het eenvoudig kunnen nagaan waar een probleem zit. Tachtig modules van 10 euro kunnen dus veel duurder uitvallen dan 80 modules van 40 euro per stuk.
Wil je een betrouwbaar Arduino board met ethernet, dan de Leonardo ETH. Maar ik zou het niet doen.
Wil je flexibel en betrouwbaar, dan een Raspberry met Ethernet en wifi.
Wil je goedkoop, dan nodeMCU.
Wil je daar overal tussenin zitten, kijk dan bij Adafruit.

Berichten: 29
Geregistreerd: 20 Feb 2012, 01:20

Re: arduino met onboard ethernet

Berichtdoor kockie » 10 Mei 2017, 13:16

Die nodemcu heb ik nu prima werkend met espixelstick software. Shelby Merrick heeft daarmee echt een mooi stukje software afgeleverd. Dat doe alles wat ik nodig heb. Ik kan er daarvan gewoon 10 of 20 op de plank leggen als reserve... Ip-adres aanpassen, start "universe" van de pixelaansturing aanpassen en een kapotte is zo te vervangen. De raspberry is ook wel een goede kandidaat als ik toch voor kabels kies. Goedkoper dan een arduino, veel meer power (kan veel meer pixels aansturen) en later vast weer voor een ander project in te zetten... De raspberry kan 2 (binnenkort3 heb ik gelezen) kanalen van 800 pixels aansturen.

Een combinatie van Raspberry voor vaste verlichting en nodeMCU voor bewegende zal het wel worden.

Bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik heb vragen gelegd bij de licht en pyrotechniek mannen om te weten te komen of zij kanalen in de 2.4 Ghz band gaan gebruiken. Ik hoop op snel antwoord...
Voor informatie over echte duurzaamheid: www.ecologieforum.eu

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: arduino met onboard ethernet

Berichtdoor Koepel » 11 Mei 2017, 01:12

Dat lijkt me een prima keuze.
Als de Raspberry Pi hetzelfde kan als de nodeMCU met die espixelstick, dan zou je alles met de Raspberry Pi kunnen doen. De Raspberry Pi Zero W voor 11 euro komt dicht bij de nodeMCU.

Berichten: 29
Geregistreerd: 20 Feb 2012, 01:20

Re: arduino met onboard ethernet

Berichtdoor kockie » 24 Jun 2017, 22:41

Een korte update: het aantal benodigde ontvangers lijkt nu op 40 te komen (heb er meteen maar 60 besteld....). Het worden toch allemaal nodemcu's. Vorige week een test gedaan om te kijken of ze met een "normale" licht-tafel bedien konden worden en dat lukte. Helaas komen met de aantallen leds die gebruikt gaan worden de limieten van de licht-tafel wel snel in zicht....ongeveelr4000 kanalen is "maar" dik 1300 leds.... en daar zit je zo aan....

Wordt vervolgd!
Voor informatie over echte duurzaamheid: www.ecologieforum.eu

Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Re: arduino met onboard ethernet

Berichtdoor Palumbus » 23 Jul 2017, 11:53

Espixelstick heeft pas nieuwe hardware uitgebracht
Is dat wat ?

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten