arduino mega lcd display

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 47
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 19:22

arduino mega lcd display

Berichtdoor superpeter » 16 Dec 2016, 13:52

hallo allemaal.
ik heb een arduino mega
hierop zit onder meer een motoshild voor 4 motoren.
hierdoor zijn de pinnen a0 tot a7 en digitaal 2 tot 13 bezet.
nu wil ik een display aan sluiten en dit wil ik dan doen op de pinnen aan de zij kant met de nummers 22 tot 53.
men vraag is of dit mogelijk is en of ik nog met dingen rekening moet houden buiten natuurlijk het veranderen van de pin nummers natuurlijk want in de voorbeelden worden andere pin nummers gebruikt dan die ik ga gebruiken.

graag hoor ik of het kan en jullie adviesen hierover.

groeten: peter

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: arduino mega lcd display

Berichtdoor nicoverduin » 16 Dec 2016, 14:13

Gewoon een I2C convertje/adapter gebruiken. Dan heb je alleen SDA en SCL nodg. Dus 2 pinnen. Tenzij een grafisch display. Maar dat heb je niet aangegeven..
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 47
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 19:22

Re: arduino mega lcd display

Berichtdoor superpeter » 16 Dec 2016, 14:46

het gaat in mijn geval om een 16x2 displaytje.

Berichten: 47
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 19:22

Re: arduino mega lcd display

Berichtdoor superpeter » 16 Dec 2016, 16:02

nicovarduin nogmaals bedankt voor uw reactie.
egter zit aan dat idee een probleempje vast.
namelijk dat ik dus zoon convertuer moet aan schaffen terwijl ik op dit moment dan dus niet verder kan.
daarnaast is een mega volgens mij toch bedoeld om wat meer dingen te kunnen doen dan een standaard uno.
want waarvoor heeft hij anders zoon berg extra aansluitingen.?
dus hopelijk komen er meer tips en of suggesties waarmee ik wel wat kan zonder aan schaf van extra dingen

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: arduino mega lcd display

Berichtdoor Koepel » 16 Dec 2016, 16:46

Het zijn heel normale digitale pinnen, die je natuurlijk ook voor je LCD display kunt gebruiken.

Kijk hier eens naar: http://www.pighixxx.com/test/portfolio-items/mega/.
Pin 20, 21 is de I2C bus, laat die maar vrij, misschien ga je de I2C bus later gebruiken.
Pin 50, 51, 52, 53 is de SPI bus, laat die ook maar vrij.

Met name de pinnen 22 tot en met 37 zijn de gemakkelijkste pinnen om te gebruiken.
De extra functionaliteit die ze hebben zoals A9, A11, AD6, AD4, dat is voor extern geheugen, maar dat is toch niet mogelijk bij een Arduino. Die pinnen hebben dus op het Arduino board geen andere functionaliteit dan alleen maar digitale pinnen.

Een I2C boardje achter een display is niet alleen handig, het is ook beter. Er zijn dan namelijk slechts vier draden. Een gewoon LCD display heeft meer draden, dus ook meer risico dat er eentje los of verkeerd zit. Dus je kunt het misschien toch nog aanschaffen voor later.
Laatst gewijzigd door Koepel op 16 Dec 2016, 17:20, in totaal 1 keer gewijzigd.

Berichten: 47
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 19:22

Re: arduino mega lcd display

Berichtdoor superpeter » 16 Dec 2016, 17:07

Heel erg bedankt.
ik ga er van het wiekend mee verder stoeien.
in in mijn geval hou ik het verlopig bij de draadjes extra ipv i2c dit omdat zodra alles werkt op een bredboard de verbindingen en componenten tog zoveel mogelijk ge soleerd gaan dus dan vallen er zo wie zo paar zwake plekken weg de enege zwake plek is dan de mega zelf natuurlijk nog

Berichten: 47
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 19:22

Re: arduino mega lcd display

Berichtdoor superpeter » 16 Dec 2016, 22:10

hallo allemaal

ik wil iedereen HEEL ERG danken voor de hulp.
het display werkt en hangt nu aan de poorten 31,32,33,34,35,36

de volgende stap gaat warschijnlijk worden om een 2de arduino te kopelen aan de huidige.
dit omdat de arduino mega bedoeld is voor de armen de buik en het draien van het hoofd van men robot die ik aan het bouwen ben.
warschijnlijk zal ik dus in de toekomst nog wel jullie adviezen en hulp nodig hebben .
maar voor nu wil ik in iedergeval iedereen HEEL erg bedanken voor de gebode hulp

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: arduino mega lcd display

Berichtdoor shooter » 17 Dec 2016, 00:09

1 processor is genoeg hoor, de shield is het probleem , want die heeft een vaste bezetting. beter zijn losse stepperprintjes.
en een lcd display kun je ook zoals je zelf hebt gedaan ook prima op andere pinnen te zetten.
met 1 processor kun je beter synchroon werken.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 47
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 19:22

Re: arduino mega lcd display

Berichtdoor superpeter » 17 Dec 2016, 14:39

shooter hartelijk dank voor uw reactie.
echter gaat het boven men pet om egt met losse processor te gaan werken.
dus ik hou het liever op verschillende bordjes, afhankelijk van wat het bordje allemaal te controleren besturen heeft worden dit dus verschillende uno's of mega's

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: arduino mega lcd display

Berichtdoor nicoverduin » 17 Dec 2016, 14:57

Nou paul heeft het niet over een losse processor maar had je losse stepperdrivers gebruikt dan had veel meer pinnen vrijgehad. Maar wij zijn heel benieuw hoe jij inter processor gaat organiseren als je straks meerdere borden nodig hebt
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten