Stappenmotor programma voor totaalnewb

Arduino specifieke Software
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 01:01

Stappenmotor programma voor totaalnewb

Berichtdoor Tiriaq » 05 Jun 2015, 01:32

Hallo en bedankt voor het lezen. Ik ben een fotograaf die voor het eerst geleerd heeft wat de pluspool is van een LED lampje en wat over een stappenmotor heeft gelezen.
Ik wil graag een ronddraaiend plateau maken waarop ik dingen kan fotograferen die ik 360 graden kan laten ronddraaien met een opbouwende / regelbare snelheid een stappenmotor kan laten draaien.

Naar aanleiding van een Youtube filmpje heb ik dit weten te bouwen:
UNO board (net CH341SER drivers) pin 8 t/m 11 in een of ander shield gestoken waar de stappenmotorkabel inging. De 5V+ daarvan heb ik aangesloten op een 5V van de UNO en de minpool van het shield naar de GND van de UNO.
(Ik kan eventueel nog meer laten zien van het setje dat ik heb gekocht, mocht dat nodig zijn)

Kan iemand een programma aanbevelen om dit even te testen? Zoverre heb ik alleen het blinkende LED testje kunnen doen en dat lukte.
Het uiteindelijke doel is het bovenstaande, maar eerst even kijken of ik dit zo voor elkaar krijg! :) of misschien heb je een andere/ betere opzet die ik ook makkelijk kan maken voor een test. (Ik heb nog door Arduino 1.6.4 client zitten browsen voor een testprogramma voor een stappenmotor maar kwam er niet uit)


(ik bouw nu alleen nog dingen naar aanleiding van plaatjes van de onderdelen en schema's gaan vaak nog te ver omdat ik niet meer weet welke andere onderdelen ze erbij halen; dus het is allemaal erg lastig nog voor me want tot nu toe heb ik alleen deze setup nog maar gevonden waar ik het over had pin 8 - 11 voor de coils en 5V voor de power)


Afbeelding

Advertisement

Berichten: 4068
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Stappenmotor programma voor totaalnewb

Berichtdoor shooter » 05 Jun 2015, 08:56

download de accelstepper, en ga lekker spelen met het geheel.
het motorprintje MOET wel een eigen voeding krijgen, omdat de stroom door de motor veel te hoog is om door de UNO verzorgd te worden.
Heb je een schema van dat kleine printje, dan kunnen we verder en vooral wat is de naam van het IC bijv. ULN2003 of 293 of 298 en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.
waar is het kabeltje voor en waar gaat het naar toe.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 16
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 01:01

Re: Stappenmotor programma voor totaalnewb

Berichtdoor Tiriaq » 10 Jun 2015, 01:29

Bedankt! Vreemd ik heb geen bericht gekregen van een reply. Ik ga het nog even doorlezen. Binnenkort heb ik wat meer info over de spullen die ik ervoor ga gebruiken.

Berichten: 16
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 01:01

Re: Stappenmotor programma voor totaalnewb

Berichtdoor Tiriaq » 10 Jun 2015, 01:44

shooter schreef:download de accelstepper, en ga lekker spelen met het geheel.
het motorprintje MOET wel een eigen voeding krijgen, omdat de stroom door de motor veel te hoog is om door de UNO verzorgd te worden.
Heb je een schema van dat kleine printje, dan kunnen we verder en vooral wat is de naam van het IC bijv. ULN2003 of 293 of 298 en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.
waar is het kabeltje voor en waar gaat het naar toe.



Misschien dat je het kunt herkennen...

Afbeelding

Berichten: 4068
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Stappenmotor programma voor totaalnewb

Berichtdoor shooter » 10 Jun 2015, 09:32

nee helaas maak er een schema van in fritzing, en wat is de code op het IC ?
op de - en + een extra voeding aansluiten, de - ook verbinden met de gnd van de arduino.
wat zijn de kleuren van de weerstanden groen rood bruin? of wat is de waarde die je meet.
vermoedelijk is het een ULN2003 die er op zit, die niet helemaal gebruikt wordt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 16
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 01:01

Re: Stappenmotor programma voor totaalnewb

Berichtdoor Tiriaq » 10 Jun 2015, 15:18

shooter schreef:nee helaas maak er een schema van in fritzing, en wat is de code op het IC ?
op de - en + een extra voeding aansluiten, de - ook verbinden met de gnd van de arduino.
wat zijn de kleuren van de weerstanden groen rood bruin? of wat is de waarde die je meet.
vermoedelijk is het een ULN2003 die er op zit, die niet helemaal gebruikt wordt.



Ik heb nogmaals een vraag gesteld aan die verkoper maar die is niet zo best met de communicatie. Ik wacht het nog even af, want ik heb geen idee hoe ik dat programma nog moet gebruiken omdat ik mij nooit met elektronica heb bezig gehouden.
Gisteren wat kleine lagers besteld voor een draai plateau, nu nog iets vinden wat goedkoop is en rond voor het 360 display. Als ik het niet zeker weet wat het is moet ik dan ergens in een tabje elke keer wat anders selecteren of wat zijn de problemen anders?

Berichten: 4068
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Stappenmotor programma voor totaalnewb

Berichtdoor shooter » 11 Jun 2015, 20:32

geen probleem.
maak een paar verbindingen:
allereerst een extra voeding op de pinnen 5--12 Volt.
ook een verbinding maken van de - naar de Gnd van de arduino.
dan een paar lijntjes bijv.
in1 naar pin 8
in2 naar pin9
in3 naar pin10
in4 naar pin 11

programma:
zet pin8 aan
delay(tijd)
zet pin8 uit
zet pin9 aan
delay(tijd)
zet pin9 uit
zet pin10 aan
delay(tijd)
zet pin10 uit
zet pin11 aan
delay(tijd)
zet pin11 uit

dan zou er iets moeten gaan draaien.
als je het programma gemaakt hebt en de verbinding dan uiteraard een foto en een programma.
(ja ik heb het liggen, maar dan leer je niks.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 16
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 01:01

Re: Stappenmotor programma voor totaalnewb

Berichtdoor Tiriaq » 15 Jun 2015, 21:17

http://www.aliexpress.com/item/UNO-R3-K ... 48074.html

misschien heb je hier iets aan, sorry hij reageert niet meer. Natuurlijk geld al binnen

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stappenmotor programma voor totaalnewb

Berichtdoor nicoverduin » 15 Jun 2015, 21:48

Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten